بانک مرکزی انگلیس با افزایش نرخ بهره به میزانی که بزرگترین افزایش این نرخ در طی ۲۷سال اخیر است، هشدار داد که بریتانیا با شوک تورمی «بسیار بزرگ» و رکود طولانی مدت مواجه است
اذعان بانک مرکزی انگلیس به مواجهه این کشور با شوک تورمی بزرگ و رکود طولانی

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از اسپوتنیک، بانک مرکزی انگلیس روز پنجشنبه از تصمیم خود برای افزایش نرخ بهره با بزرگ‌ترین افزایش نرخ در ۲۷ سال گذشته دفاع کرد و گفت که بریتانیا با یک شوک تورمی «بسیار بزرگ» مواجه شده است.

اندرو بیلی، رئیس بانک مرکزی انگلستان گفت که خطرات تداوم تورم بالا از آخرین جلسه بانک در ماه ژوئن(خرداد ماه) افزایش یافته است و این بانک را وادار به اقدام قوی‌تر کرد. وی افزود: ما با یک شوک تورمی بسیار بزرگ روبرو هستیم. اقدام امروز ما بسیار واضح بود. ما باید اقدامات قوی‌تری انجام دهیم.

بیلی در مصاحبه‌ای با CNBC افزود: رشد تولید ناخالص داخلی در بریتانیا کند شده است و اکنون انتظار می ‌ود اقتصاد اواخر امسال وارد رکود شود. ما سیاست گذاری را به زمانی موکول نمی‌کنیم که دیر شده باشد. بحران در اوکراین چیزی نیست که بتوان درباره آینده آن به صراحت پیش بینی کرد.

بانک مرکزی انگلیس روز پنجشنبه در تلاش برای مهار تورم بالا نرخ بهره را ۵۰ واحد پایه و هزینه های استقراض را به ۱.۷۵ درصد افزایش داد. این بانک همچنین پیش‌بینی تیره‌ای از رشد اقتصادی بریتانیا منتشر کرد و گفت که این کشور از سه ماهه چهارم سال جاری وارد رکود خواهد شد و این رکود برای پنج فصل ادامه خواهد داشت.

بانک مرکزی انگلیس به دلیل اقدام نکردن زودتر و تهاجمی‌تر برای مقابله با ابرتورم با انتقاداتی مواجه شده است، اما بیلی اصرار دارد که بسیاری از شوک‌های تورمی که اقتصاد بریتانیا با آن مواجه است، برون‌زا و غیرمنتظره هستند.

افزایش نرخ بهره بزرگ‌ترین افزایش واحد بانک مرکزی انگلیس از سال ۱۹۹۵ (از زمان استقلال بانک مرکزی انگلیس) است، زیرا تلاش می‌کند تورم را به سمت هدف ۲ درصد برگرداند، پس از اینکه در ژوئن به بالاترین سطح ۴۰ سال اخیر یعنی ۹.۴ درصد رسیده بود و قیمت‌های مواد غذایی و انرژی افزایش سرسام آوری داشته و در هزینه‌های زندگی خانوارهای انگلیسی بحرانی بی سابقه ایجاد شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *