تهران- ایرنا- معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حال حاضر دو مرکز نوآوری و توسعه تعاون در استان‌های فارس و کردستان افتتاح شده است که تا پایان امسال به ۱۲ استان افزایش می‌یابد.

«محمد کبیری» امروز (یکشنبه) در نشست مشترک معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اعضای اتحادیه‌های کشاورزی و دانش بنیان گفت: در یک سال گذشته سعی کردیم به سمت نوآوری در بخش تعاون حرکت کنیم و زمان قابل توجهی برای برنامه‌ریزی در این خصوص صرف شد.

وی افزود: یکی از این اقدامات، برنامه‌ریزی برای افتتاح مراکز نوآوری و توسعه تعاون در استان‌هایی است که ظرفیت این کار را داشتند و بر این اساس تا پایان سال این مراکز در ۱۲ استان افتتاح می‌شود و اقدام دیگر ایجاد زیست بوم فناوری و نوآوری در بخش تعاون است.

معاونت تعاون وزارت کار گفت: نیازمند توسعه فناوری بخش تعاون هستیم تا از این طریق بهره‌وری نیز افزایش یابد و روند خدمات‌دهی به روز شود و این مهم در فضای مدرن محقق می‌شود.

وی اضافه کرد: در این مراکز به دنبال تغییرات ساختار موجود هستیم که از جمله آنها می‌توان به استفاده از صندوق ضمانت تعاون استفاده کنیم.

کبیری تاکید کرد: در سال آینده زیست بوم نوآوری در بخش تعاون توسعه می‌یابد و تعاونی‌ها می‌توانند از امکانات بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت تعاون به لحاظ مالی، لجستیکی و ساختاری استفاده کنند.

رشد ۶۰ پله‌ای اقتصاد دانش بنیان در پنج سال گذشته

«سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در ادامه این نشست بر ضرورت تشکیل اکوسیستم، گفت: دیدگاه نفتی باعث می‌شود که گمان کنیم با وجود پول همه مسایل درست می‌شود و این موضوع موجب از بین رفتن اکوسیستم شده است.

وی با تاکید بر وجود زیرساخت‌های اکوسیستم در کشور اضافه کرد: در ۱۰ سال گذشته با پول نفت پایه‌های اکوسیستم را از بین بردیم و باید به کمک علم و دانش و روحیه کارآفرینی دوباره این اکوسیستم را فعال کنیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: با وجود چهار میلیون دانشجو و ۱۳ میلیون فارغ‌التحصیل، نیروی انسانی لازم برای فعالیت‌های دانش بنیان را داریم و در پنج سال گذشته اقتصاد دانش بنیان ۶۰ پله رشد داشت و از رتبه ۱۲۰ به ۶۱ رسید.

وی با اشاره به ظرفیت تعاونی‌ها برای فعالیت‌های دانش‌بنیان گفت: بسیاری از تعاونی‌ها اگر به روش سنتی فعالیت خود را ادامه دهند در آینده از بین می‌روند و برای جلوگیری از این امر باید به سمت حوزه استارتاپ‌ها وارد شوند.

ستاری با بیان اینکه استارتاپ‌ها نیاز به وام ندارند، گفت: در بخش استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری خطرپذیر داریم و با توجه به اینکه تعاونی‌ها بازارهای بزرگی را در اختیار دارند باید در مرحله نخست تعاونی‌ها بازارهای خود را اختیار استارتاپ‌ها قرار دهند و از نوآوری موجود در فعالیت‌های خود استقبال کنند.

وی اضافه کرد: در مرحله بعد باید از شرکت‌های موجود حمایت کنیم تا در بازار رقابتی حاضر شوند و فعالیت خود را ادامه دهند.

تشکیل کمیته مشترک بین اتاق تعاون و حوزه فناوری ریاست جمهوری

«بهمن عبداللهی» رییس اتاق تعاون کشور نیز در این نشست گفت: تعاونی‌ها رکن دوم اقتصاد کشور هستند و در حال حاضر ۹۴ هزار تعاونی فعال با ۱۴ میلیون عضو در کشور وجود دارد که ۴۰ میلیون نفر از خدمات آنها بهره‌مند می‌شوند.

وی اظهارداشت: ۹ درصد اشتغال کشور معادل یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در حوزه تعاون است که نشان از گستردگی تعاونی‌ها در بین مردم است.

رییس اتاق تعاون کشور تاکید کرد: تعاونی‌ها به لحاظ کمی در این سال‌ها رشد قابل توجهی داشتند و در حال حاضر موضوع کیفی‌سازی بخش تعاون و عمق بخشی آن مطرح است.

عبدالهی گفت: براساس اصل ۴۴ قانون اساسی باید تا پایان برنامه پنجم توسعه سهم تعاون در بخش اقتصاد به ۲۵ درصد می‌رسید که این امر محقق نشد و بر این اساس مسوولین بخش تعاون در نظر دارند به لحاظ کیفی به این سطح برسیم و عقب‌ماندگی‌ سال‌های گذشته را جبران کنیم.

وی در خصوص درخواست‌های فعالان بخش تعاون گفت: ما به دنبال تشکیل تعاونی‌های دانش بنیان، تسهیل شرایط و استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان در تعاونی‌ها هستیم.

رییس اتاق تعاون از تشکیل کمیته مشترک بین اتاق تعاون کشور و حوزه فناوری ریاست جمهوری خبر داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *