تهران- ایرنا- مدیرکل طرح و برنامه سازمان زمین‌شناسی کشور با بیان امکان افزایش ارزش سنگ‌های قیمتی در مرحله فرآوری و تراش تا یک‌هزار برابر، تاکید کرد: توسعه فعالیت‌های زمین‌شناسی نیازمند کمک شرکت‌های دانش‌بنیان است.

به گزارش ایرنا از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، «رضا جدیدی» درباره وضعیت سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی اظهار داشت: اکنون در موضوع اکتشاف سنگ‌های قیمتی اهتمام جدی شکل گرفته و در استان خراسان جنوبی ۲۰ عنوان ردپا و اندیس‌هایی از کانی‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در مساحتی ۱۵ هزار کیلومترمربعی یافت شده است و در استان کردستان نیز انتظار چنین یافته‌ای را داریم.

وی با اشاره به این‌که در حدود ۳۰ سال گذشته طبق گزارش‌های ثبت شده ردپای اندیس‌ها و کانی‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی مشاهده می‌شد، افزود: در حال حاضر دقت ما در مقایسه با گذشته نسبت به نقشه‌های یک صد هزارم ۲.۵ تا چهار برابر شده است که بر همین اساس، هدف‌ها در حوزه‌های سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، معادن فلزی و غیرفلزی و مواد راهبردی دقیق‌تر خواهند شد و انتظار داریم بازه زمانی هر طرح تحول که ۱۰ تا ۱۲ ماه طول می‌کشید، کوتاه‌تر شود.

جدیدی درباره ظرفیت‌های این نوع از سنگ‌ها گفت: سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی از جهت استخراج و فراوری می‌توانند در بنگاه‌های کوچک و تعاونی‌ها و مناطق کمتر برخوردار به عنوان پایلوت طرح‌های توسعه‌ای باشند و افراد مختلف بهره‌برداری، فراوری و تراش آن را با توجه به زمان کمتری که در مقایسه با بقیه مواد فلزی و غیرفلزی نیاز دارند، انجام دهند.

مدیرکل طرح و برنامه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، همچنین به وضعیت تراش و فرآوری این سنگ‌ها در ایران اشاره کرد و گفت: تراش و فرآوری سنگ‌های قیمتی در دنیا روش‌های پیچیده‌ای دارد و هزینه‌بر است.

وی خاطرنشان‌کرد: ارزش افزوده کانی‌های قیمتی و نیمه قیمتی در مرحله فرآوری و تراش آن است که در بعضی مواقع ارزش افزوده این سنگ‌ها می‌تواند تا یک‌هزار درصد افزایش یابد که در این حوزه کشور ما وضعیت مطلوبی ندارد.

نیاز به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان در فعالیت‌های زمین‌شناسی

این مسوول همچنین درباره همکاری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با شرکت‌های دانش بنیان گفت: با توجه به شعار سال، این سازمان از گذشته کارگروه تعامل با شرکت‌های دانش بنیان در حوزه مشارکت در فعالیت‌های زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی را تشکیل داده است.

وی بیان‌داشت: ما به وجود شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف اکتشاف، آزمایشگاه‌های زمین‌شناسی اکتشافی، ژئوفیزیک‌ هوایی، استفاده از متخصصان مستقر در شرکت‌های دانش‌بنیان در بحث تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی و همچنین بهره‌گیری از روش‌های جدید موجود در شرکت‌ها نیاز داریم.

جدیدی تصریح کرد: همچنین در اکتشافات ذخایر معدنی، سپس در حوزه تکمیل چرخه اکتشاف، روش‌های بهره‌برداری بهینه و فرآوری سنگ‌های قیمتی نیاز به همکاری با این شرکت‌ها داریم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *