یکی از مهمترین منابع نیروی پاک اروپا، سریع‌تر از حد نرمال در حال پر شدن دوباره است.

به گزارش ایسنا، با وجود دمای گرم غیرمعمول فصلی که زمستان امسال در اکثر نقاط اروپا مشاهده شد، بارش برف سنگین‌تر از حد معمول، ذخایری که نیروگاه‌های برق آبی مهم نروژ را تامین می‌کنند را تقویت خواهد کرد. این نشانه دیگری از ضعیف شدن بدترین دوران کمبود انرژی است که این منطقه در چند دهه گذشته تجربه کرده است.

پس از آن که بعضی از ذخایر این منطقه که اغلب به عنوان بزرگترین باتری اروپا یاد می‌شود، چند ماه پیش در بحبوحه بدترین خشکسالی اروپا در ۵۰۰ سال اخیر، تقریبا به طور کامل خشک شدند، یک تغییر در اقبال به شمار می‌رود. در نتیجه، نروژ به همسایگان خود شامل انگلیس و آلمان هشدار داده بود که ممکن است صادرات برق را برای حفظ تامین داخلی، محدود کند.

طبق آمار گردآوری شده توسط شرکت مشاوره انرژی نروژی “ولو” (Volue)، تا دوشنبه هفته گذشته، ذخایر برف در منطقه قیمت NO۲ در جنوب غربی، حدود ۹.۸ تراوات ساعت بود که حدود ۱۰ درصد بالاتر از یک سال پیش و ۹ درصد بالاتر از میانگین ۳۰ ساله بود. این منطقه اهمیت بیشتری نسبت به سایر مناطق دارد زیرا نقطه آغاز کابل‌های صادرات برق به انگلیس و قاره اروپا است.

اریکسن هولمن، هیدرولوژیست شرکت “ولو” در این باره گفت: به دلیل رویدادهای اخیر در اکثر نقاط اروپا در طول پاییز و زمستان، همچنان در بحران انرژی هستیم. از نظر ایده‌آل، برف زیادی را ترجیح می‌دهیم تا فصل ذوب خوبی داشته باشیم.

در نروژ و همچنین سوئد، ذخایر برف به عنوان یک باتری طبیعی عظیم عمل می‌کند. برف زمستانی در بهار و تابستان ذوب شده و سدها را پر از آب می‌کند که می‌توانند به توربین‌ها رفته و برق تولید کند. هرچه برف بیشتری در ماه‌های سرد سال ببارد، این منطقه تا پایان سال تامین بهتری خواهد داشت. قیمت پایه برق منطقه اسکاندیناوی امسال بیش از ۳۰ درصد کاهش داشته و منعکس کننده روند کلی در سایر بازارهای برق و گاز در اروپا و همچنین تامین قوی گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) است که افت چشمگیر عرضه خط لوله ای گاز روسیه پس از جنگ در اوکراین را جبران کرد.

همچنین، افزایش برق آبی در شمال، اختلال فعالیت نیروگاه‌های هسته‌ای فرانسه که یکی از منابع اصلی تامین نیروی این منطقه بودند را جبران می‌کند. تولید ۵۶ راکتور پس از این که سال گذشته به پایین‌ترین حد در بیش از سه دهه گذشته کاهش یافت، همچنان بی‌ثبات مانده اند.

کاساوارتینی ساواریموتو، تحلیلگر بلومبرگ نیو انرژی فایناس گفت: مهم است که سطح آب وضعیت نرمال بهبود پیدا کند تا تقاضا برای گاز کاهش پیدا کرده و تاثیر اختلالات برنامه ریزی نشده بیشتر نیروگاه‌های هسته‌ای فرانسه خنثی شود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، وضعیت در نروژ بر خلاف سایر مناطق برق آبی بزرگ در فرانسه و سوئیس است که استمرار خشکی هوا، خطر تکرار تولید برق آبی ضعیف در سال ۲۰۲۳ را تهدید می‌کند. در کوه‌های آلپ سوئیس، ذخایر آبی ۳۰ درصد سطح عادی برف هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *