براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول با فرض فرار یک میلیون افغان دیگر از سرزمین مادری‌شان و اقامت در کشورهای دیگر به نحوی که متناسب با میزان موجود مهاجران افغان باشد، هزینه سالانه میزبانی از آنها در ایران ۳۰۰ میلیون دلار (۰.۰۳ درصد تولید ناخالص داخلی) خواهد بود.

بورسان: گزارش جدید بانک جهانی از چشم‌انداز تراژیک اقتصاد افغانستان حکایت دارد. ترکیب عواملی چون حکومت طالبان، شدیدترین خشکسالی ۷۰ سال اخیر، بحران کرونا، تحریم‌ها علیه طالبان، قطع کمک‌های بین‌المللی و وابستگی شدید اقتصاد این کشور به کمک‌های خارجی، زمینه را برای بدترین بحران اقتصادی این کشور در دو دهه اخیر فراهم آورده است.

بر مبنای این گزارش رشد اقتصادی همچنان منفی باقی خواهد ماند و زیرساخت‌های اقتصادی به‌سرعت به‌سوی فروپاشی خواهند رفت. گسترش فقر بی‌سابقه خواهد بود و دستاوردهای اقتصادی دو دهه اخیر احتمالا در مدت کوتاهی از بین خواهد رفت.

اتاق ایران در گزارش پایش منطقه به این موضع نگاهی داشته و آن را به زیان ایران می‌داند. یافته‌های گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰ افغانستان به‌طور متوسط سالانه ۵.۸ میلیارد دلار کمک بین‌المللی دریافت کرده است که معادل ۴۳ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است. کمک‌های بین‌المللی ۷۵ درصد مخارج عمومی و ۵۰ درصد بودجه این کشور را تشکیل می‌داد و ۹۰ درصد مخارج امنیتی دولت نیز از این کمک‌ها تأمین می‌شد.

۶۷ درصد مردم این کشور زیرخط فقر قرار دارند و با تحولات اخیر ده میلیون نفر دیگر از مردم این کشور در ماه‌های آینده زیرخط فقر خواهند رفت. فراتر از آثار غم‌انگیز این بحران بر سرنوشت انبوهی از انسان‌ها، سقوط اقتصادی افغانستان به معنای ازدست رفتن یکی از بازارهای صادراتی مهم ایران نیز خواهد بود.

صندوق بین‌المللی پول: اقتصاد افغانستان امسال ۳۰ درصد منقبض خواهد شد

صندوق بین‌المللی پول هم امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که اقتصاد افغانستان امسال تا ۳۰ درصد منقبض می‌شود و این باعث افزایش بحران پناهندگان می‌شود که کشورهای همسایه، ترکیه و اروپا را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

در گزارش تازه این صندوق در مورد چشم‌انداز اقتصادی منطقه آمده که با توقف کمک‌های غیر بشردوستانه و مسدود شدن دارایی‌های خارجی افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان در ماه آگوست/اوت “اقتصاد متکی به کمک افغانستان با بحران‌های شدید مالی و تراز پرداخت‌ها مواجه است. در نتیجه کاهش سطح زندگی، میلیون‌ها نفر را فقر تهدید می‌کند و می‌تواند منجر به یک بحران انسانی شود.”

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که انتظار می‌رود آشفتگی در افغانستان اثرات مهمی اقتصادی و امنیتی در منطقه و فراتر از آن داشته باشد و “باعث افزایش شدید مهاجران افغان” شود؛ هرچند هیچ برآوردی از تعداد احتمالی آن ارائه نکرده است.

در این گزارش آمده: “هجوم زیاد پناهندگان می‌تواند باری را بر منابع عمومی در کشورهای میزبان پناهندگان وارد کند، فشارهای بازار کار را افزایش داده و منجر به تنش‌های اجتماعی شود و بر نیاز فوری به کمک جامعه بین‌المللی تأکید کند.”

فشار ۳۰۰ میلیون دلاری مهاجران افغان بر اقتصاد ایران

در گزارش آمده که با فرض فرار یک میلیون افغان دیگر از سرزمین مادری‌شان و اقامت در کشورهای دیگر به نحوی که متناسب با میزان موجود مهاجران افغان باشد، هزینه سالانه میزبانی از آنها در تاجیکستان به ۱۰۰ میلیون دلار (۱.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی تاجیکستان) می‌رسد. به گفته صندوق بین المللی پول این رقم ۳۰۰ میلیون دلار در ایران (۰.۰۳ درصد تولید ناخالص داخلی) و بیش از ۵۰۰ میلیون دلار در پاکستان (۰.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی) خواهد بود.

تاجیکستان ماه گذشته اعلام کرد که تا زمانی‌که کمک‌های مالی بین‌المللی دریافت نکند‌، نمی‌تواند پذیرای تعداد زیادی پناهنده باشد. سایر کشورهای آسیای میانه نیز گفته‌اند که هیچ برنامه‌ای برای میزبانی پناهندگان ندارند.

کانال دیگری که مشکلات اقتصادی افغانستان از طریق آن می‌تواند همسایگان خود را تحت تأثیر قرار دهد تجارت است.

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید: “صادرات به افغانستان از نظر اقتصاد کلان و اجتماعی برای ایران‌، پاکستان‌،ترکمنستان و ازبکستان اهمیت دارد.”

به گزارش بورسان، در حال حاضر صادرات ایران به افغانستان سالانه چیزی در حدود ۲.۳میلیارد دلار است که برای ۳میلیارد دلار برنامه‌ریزی شده بود. نکته آن است که اکنون به سبب وضعیت ناگوار افغانستان، براساس گزارش‌های میدانی، میزان صادرات ایران به افغانستان، کاهش یافته است.

علاوه بر آن باید توجه داشت که ایران با مهاجرت گسترده‌ای از سوی افغانستان روبروست که در شرایط نامطلوب اقتصادی ایران، کشور را تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد. در اینجا باید به این نکته توجه داشت که وضعیت افغانستان علاوه بر آنکه از منظر سیاسی می‌تواند ایران را متأثر کند، به سبب هم‌مرزی طولانی با این کشور، بیشترین تأثیر منفی را از التهاب کنونی در افغانستان، متوجه ایران می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *