به گزارش ایرنا، «مجید عشقی» عصر دوشنبه در دومین همایش تجلیل از برترین های بورس کالا افزود: در سالی که گذشت اقدامات مربوط به بورس کالا به گونه‌ای بود که در فعالیت‌های آن شاهد شفافیت، منصفانه بودن معاملات و کارایی بازار بودیم.

وی ادامه داد: یقین داریم بورس کالا به عنوان بازاری که تعیین‌کننده منصفانه‌ترین قیمت‌ها برای محصولات است، کمک‌ کننده به بخش اقتصاد کشور خواهد بود.

عشقی اظهار کرد: آمار موجود از حجم و ارزش معاملات بورس کالا نشان دهنده آن است که این شرکت نقش مهمی را در کشف قیمت و برنامه‌ریزی شرکت‌ها در راستای برنامه‌های توسعه‌ای ایفا کرده است.

رییس سازمان بورس با بیان اینکه توسعه ابزارهای بورس کالا کمک کننده به پیش‌بینی‌پذیری قیمت‌ها در آینده خواهد بود، گفت: در یک سال گذشته نقدهایی به بدنه بازار سرمایه وارد شد اما همه فعالان از جمله عرضه‌کنندگان و نهادهای تنظیم‌گر به درستی با این موضوع مقابله و نقش بازار سرمایه و بورس کالا را تبیین کردند.

وی با تاکید بر اینکه در چند وقت گذشته شاهد روند بسیار خوبی در بورس کالا بودیم، افزود: باید بدانیم که بورس کالا به عنوان یک دماسنج عمل می‌کند و روند کاهش یا افزایش قیمت ارتباطی به بستر معامله ندارد.

عشقی با تاکید بر اینکه وقتی در کالایی رقابت بیش از حد صورت بگیرد، احتمالا یا قیمت پایه درست نیست یا عرضه متناسب با تقاضا نبوده و غیرواقعی بوده یا عرضه کافی نیست، گفت: با توجه به چنین مساله‌ای باید علت دمای بالا را پیدا کرد نه اینکه دماسنج را شکست، این کاری است که برخی نهادها کردند.

رییس سازمان بورس خاطرنشان کرد: امیدواریم با کمک عرضه‌کنندگان و تنظیم‌گران، عرضه، تقاضا و قیمت‌ها به گونه‌ای تنظیم شود که بازار به صورت شفاف به کار خود ادامه دهد.

وی ضمن تاکید دوباره در این خصوص که بورس کالا بازاری منصفانه است، گفت: بورس کالا کمک بزرگی برای کل بازار سرمایه است، اگر از سال ۸۲ شاهد فعالیت بورس‌های کالایی نبودیم قطعا زمینه توسعه‌ صنایع مختلف ایجاد نشده بود.

عشقی ابراز امیدواری کرد بورس کالا بتواند در آینده با همین قدرت به فعالیت خود ادامه دهد.

رییس سازمان بورس با بیان اینکه بورس کالا مسیر توسعه شرکت‌ها را هموار می‌کند، گفت: فرصت‌های بورس کالایی باید توسعه یابد، اکنون جای توسعه بیشتر بازار مشتقه احساس می شود و همچنین در صندوق‌های کالایی باید کالاهای صنعتی مورد تقویت قرار بگیرند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *