مدیرکل امور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور چین و ایران گفت: با استفاده از توانمندی و ظرفیت سفارت جمهوری خلق چین در ایران، روابط و مناسبات تجاری را گسترش دهیم و بعضی از مسائل را رفع کنیم.

«حامد فروزان» در این نشست با اشاره به ظرفیت های اقتصادی موجود در کشور گفت: روابط تنگاتنگی بین چین و ایران و جود دارد و باید مباحث ما فنی، عملیاتی، اقتصادی و نتیجه بخش باشد از سفیر جمهوری خلق چین در ایران دعوت می کنیم از ظرفیت های اقتصادی موجود در کشور و مجموعه شستا بازدید داشته باشند.

وی افزود: یک نشست نیز با موضوعات بانکی و حضور مدیران بانکی وزارتخانه با سفارت خواهیم داشت که بتوانیم خط تبادل مالی فی مابین ایران و چین را پیگیری و حل کنیم.

این مقام مسئوول با اشاره به ظرفیت های شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی تشریح کرد: شستا بزرگترین مجموعه اقتصادی کشور است و ما می خواهیم همکاری و سرمایه گذاری های مشترک میان شستا و هلدینگ های تابعه در حوزه های نفت، گاز و پتروشیمی، گروه های ساخت و زیرساخت، بخش دار، بخش سیمان، بخش معدنی، حوزه گردشگری، حمل و نقل های ریلی، دریای و هوایی و موضوعات مالی و سرمایه گذاری محقق شود.

مدیرکل امور بین الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به عزم شستا در افزایش همکاری با هلدینگ های اقتصادی کشور چین افزود: این که از مدیران هلدینگ های اقتصادی مجموعه شستا خواستیم در این جلسه حاضر شوند نشان دهنده تمایل و علاقه ما برای بالا بردن سرعت گسترش روابط است.

وی با بیان اینکه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مجموعه های اقتصادی بزرگی داریم که بخش های مهم اقتصادی کشور را مدیریت می کنند افزود: موضوعاتی که دراین وزارتخانه پیگیری می کنیم علاوه بر موضوعات اقتصادی، در حوزه های تامین اجتماعی، تعاون، اشتغال، کارآفرینی و مهارت آموزی و سایر موارد است ضمن اینکه مایل به رشد و ارتقای روابط در زمینه های اقتصادی هستیم.

فروزان با اشاره به موضوعات مطرح شده ازجانب رئیس دفتر بازرگانی چین اظهار داشت: در این جلسه مشخص شد که مدیران ما در طرح و پیگیری مسائل بسیار جدی هستند. پیشنهاداتی هم که ارائه شد پیشنهادات عملی وا جرایی است و مسائلی هم که مطرح شد مسائل واقعی هست.

وی گفت: انتظار داریم در مدت کوتاهی دوستان ما درسفارت چین برای حل این مسائل تلاش کنند و پاسخ این مسائل را ارائه دهند. زمان برای ما خیلی مهم است و از طولانی بودن مذاکرات و گفت و گو ها استقبال نمی کنیم جلسات بعدی هم با موضوعات عملیاتی و با حضور افرادی که می توانند مسائل را حل کنند برگزار شود که امیدواریم حضور فعالان اقتصادی دو کشور در اسرع وقت گسترش یابد.

۱۰ میلیارد یورو پروژه در شستا تعریف شده است

«علی رستمی» مدیرعامل شستا نیز در این نشست با اشاره به توان بالقوه شستا در سرمایه گذاری و ایجاد پروژهای عظیم اقتصادی گفت: شستا یکی از بزرگ ترین هلدینگ های اقتصادی و سرمایه گذاری ایران محسوب می شود، این هلدینگ متعلق به سازمان تامین اجتماعی است که ۵۰ درصد از جمعیت مردم ایران عضو این صندوق هستند. در واقع بزرگ ترین صندوق تامین اجتماعی در ایران محسوب می شود که دارای هشت هلدینگ سرمایه گذاری صنعتی و اقتصادی است.

وی با اشاره به برنامه ریزی های شستا در ایجاد پروژهای کلان اقتصادی افزود: در شستا عددی بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری، برنامه ریزی شده است که هم اکنون بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان پروژه در دست احداث داریم. مهم ترین موضوع پروژه های شستا که در جلسه امروز مطرح می شود بحث پروژه های توسعه ای شستا است.

وی افزود: نزدیک به ۱۰ میلیارد یورو پروژه در شستا برنامه ریزی شده است که می خواهیم در اجرای آن از ظرفیت و توان شرکت های فعال اقتصادی جمهوری خلق چین استفاده کنیم. این ۱۰ میلیارد یورو بیشتر در حوزه پتروشیمی است و علاقه مندیم که از ظرفیت ایجاد شده و ابتکار عملی که دولت جمهوری خلق چین در توافقنامه ۲۵ ساله بین ایران و چین به خرج داده است، بهره مند شویم.

وی درخواست کرد: برای بهره برداری از توان فنی، مالی و اجرایی شرکت های چینی وارد مذاکره شده و موضوعات همکاری را پیش ببریم. موضوعات سرمایه گذاری شده در پتروشیمی موضوعاتی است که تماما مورد نیاز کشور چین است و جزو واردات این کشور است.

تمایل به همکاری بین چین و ایران

«شو چی سونگ» رئیس دفتر بازرگانی چین نیز در این جلسه با اشاره به اراده جدی موجود بین شرکت‌های چینی و شرکت‌های ایرانی در افزایش مناسبات و همکاری‌ها گفت: دیدار مدیران هلدینگ‌های اقتصادی شستا و گفت‌وگو با آن‌ها برای من مشخص کرد که طرف ایرانی برای همکاری با جمهوری خلق چین اهمیت قائل است ما نیز تمایل داریم همکاری چین و ایران را توسعه دهیم. این امر را وظیفه خود می دانم و امیدوار هستیم در آینده بتوانیم مناسبات خود را با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران و مجموعه شستا گسترش دهیم.

وی با اشاره به طرح موضوعات و مسائل همکاری و پیشنهادات سرمایه گذاری در این جلسه افزود: مجموعه شستا با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران یکی از مهم ترین و بزرگ ترین مجموعه‌های اقتصادی در ایران است تمایل شستا در همکاری با شرکت های چینی را کامل درک می کنم.

وی با اشاره به تنوع شستا گفت: دوستان ایرانی برای همکاری چین و ایران هم درسطح دولتی و هم شرکتی پیشنهادهای مشخصی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به صنایع مشترک و همچنین سایر صنایع اشاره کرد، این همکاری می تواند در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه گذاری مشترک، تامین مالی و غیره باشد. این همکاری هم اکنون نیز وجود دارد و شرکت‌های شستا در ارتباط کاری با شرکت‌های چینی نیز فعالیت هایی دارند.

رئیس دفتر بازرگانی چین تصریح کرد: من از پیشنهادات مطرح شده در این جلسه استقبال می کنم و اعتقاد دارم با همکاری دولت ایران این پیشنهادات را می توان به طور جدی پیگیری و اجرایی کرد اگرچه در حال حاضر برخی مشکلات برای همکاری فی مابین وجود دارد اما تمایل دولت‌ها و مردم جمهوری اسلامی ایران و کشور چین بر استحکام روابط است.

وی افزود: پس از این جلسه محتوای جلسه را مجددا به دقت بررسی می کنم و پیشنهادات و نظرات ارائه شده را به شرکت های و مجموعه های اقتصادی در چین انتقال می دهم تا زمینه همکاری بیشتری فراهم شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *