تهران- ایرنا- دبیر مجمع کارآفرینان ایران گفت: آیین نامه حمایت و رتبه بندی کارآفرینان بزرگ کشور با هدف الگوسازی از این ثروت آفرینان تدوین شد.

«حمیدرضا غزنوی» در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با یادآوری فرا رسیدن روز ملی «کارآفرینی و اقتصاد مقاومتی» افزود: در کشور نیازمند فرهنگ سازی بیشتر در زمینه کارآفرینی هستیم، زیرا جوانان به حد کفایت کارآفرینان را نمی شناسند.
وی بیان داشت: کارآفرینانی در کشور داریم که همه پول و سرمایه خود را در مسیر تولید آورده و خرج کرده اند و 10 ها هزار پرسنل دارند.
غزنوی بطور نمونه از یکی از کارآفرینان نمونه کشور در عرصه محصولات لبنی یاد کرد که 17 هزار نفر پرسنل دارد و با احتساب متوسط چهار نفر بُعد خانوار در کشور، می تواند گفت حدود 68 هزار نفر را تحت پوشش خود دارد.
این مقام صنفی تاکید کرد: اگر فقط هزار نفر کارآفرین همچون شخص یاد شده تربیت، هدایت و حمایت کرده بودیم می توانستیم جمعیتی نزدیک به 68 میلیون نفر را تحت پوشش داشته باشیم و مشکلات میلیون ها نفر کاهش می یافت؛ براین اساس بحث کارآفرینی بسیار مهم است.
وی یادآورشد: جریان گفتمان سازی کارآفرینی به تازگی در کشور آغاز شده، اما از نداشتن حوزه تخصصی در موضوع کارآفرینان بزرگ آنطور که در جهان مرسوم است، رنج می بریم و شاهدیم به صنایع کوچک و متوسط بیشتر رسیدگی شده است.
دبیر مجمع کارآفرینان ایران ادامه داد: در کشورهای مانند ژاپن، آلمان، ترکیه و کره جنوبی سرمایه گذاری اصلی شان روی کارآفرینان بزرگ بخش خصوصی بوده و اقتصاد کشور را در اختیار آنان قرار داده اند، به طوری که این افراد نیز به ایجاد شرکت های بزرگ خانوادگی اقدام کرده اند و امروز برخی از آنها حدود 500 هزار نفر پرسنل دارند.
وی اظهار داشت: متاسفانه تاکنون در کشور به اسطوره ها و پیشران های اقتصادی توجهی نشده و تحقق این مهم نیازمند عنایت ویژه مسئولان، مردم و کارآفرینان است؛ زیرا کارآفرینان بزرگ به مثابه لوکوموتیو اقتصاد جامعه اند.
غزنوی یادآور شد: در ادوار گذشته و حتی دوره کنونی تحریم ها شاهد بوده و هستیم که پیشران های اقتصادی توانستند ارز وارد کشور کنند، کاری که از صنایع و بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط برنیامد.
وی تاکید کرد: در این زمینه در بخش اجرا در دولت و در عرصه قوانین و مقررات در مجلس ضعف هایی وجود دارد و باید فرهنگ سازی لازم انجام شود.
این مقام صنفی از تدوین آیین نامه حمایت و رتبه بندی کارآفرینان بزرگ کشور در این مجمع به منظور شناسایی و تکریم کارآفرینان ملی خبرداد که به زودی ابلاغ می شود.
وی خاطرنشان کرد: بخش تحقیق و پژوهش مجمع کارآفرینان ایران حدود 2 سال روی این آیین نامه کار کرده و برای دریافت نظرات تکمیلی، چند بار آن را به وزارتخانه های صنعت و تعاون ارسال کرد.
غزنوی یادآوری کرد: ملاقات با بالاترین مقام اجرایی کشور، تهیه گذرنامه های سیاسی و سبز کردن همه چراغ ها برای توسعه فعالیت کارآفرینان بزرگ، از جمله مواردی است که در جهان برای این دسته از فعالان اقتصادی برنامه ریزی می شود.
وی گفت: هدف از تدوین این آیین نامه، الگوسازی برای ثروت آفرینی با تاکید بر نقش کارآفرینان، کمک به رشد و تعالی آنان برای توسعه فرهنگ کارآفرینی، تلاش برای تقویت مسئولیت های اجتماعی آنان و ارائه مشوق هایی برای توسعه فعالیت هایشان است.
این مقام صنفی ادامه داد: در این پیوند، مشوق هایی نظیر دیدار با رئیس جمهوری، وزرا و رئیس کل بانک مرکزی، تخصیص خط اعتباری ویژه بانکی، دریافت تسهیلات ارزی از صندوق ذخیره ارزی، استفاده از خط سبز گمرکی و غیره برای کارآفرینان بزرگ در این آیین نامه پیش بینی شده است.
وی همچنین از مکاتبه با شورای اسلامی شهرها برای کمک به فرهنگ سازی کار و کارآفرینی خبر داد و گفت: این شوراها می توانند با ساخت نماد و تندیس کارآفرینان، درج نام آنان در میادین، بلوارها، راه های اصلی و اتوبان ها و غیره به تقویت این فرهنگ بپردازند.
غزنوی خاطرنشان کرد: تاکنون حدود یکصد کارآفرین بزرگ کشور توسط این مجمع شناسایی شده اند و مجمع کارآفرینان در نظر دارد تا در قوانین و مقررات مربوطه نقش آفرینی داشته باشد.
به گفته وی، تاکنون سه کمیته تخصصی مرتبط با این موضوع در وزارت امور اقتصادی و دارایی ایجاد شده و تشکیل کمیته های متناظر در وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت نیز در دستور کار است.
به گزارش ایرنا، آبان ماه 1386 شورای عالی انقلاب فرهنگی سوم اردیبهشت را به عنوان روز ملی کارآفرینی اعلام کرد.
پارسال نیز با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیست و نهم بهمن ماه به عنوان روز «اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی» در تقویم رسمی گنجانده شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *