تبریز – ایرنا – معاون نخست وزیر و وزیر صنایع و تجارت جمهوری تاتارستان با بیان اینکه هم اکنون حجم تبادلات تجاری این جمهوری با ایران حدود ۱۸۰ میلیون دلار است، گفت: حجم تبادلات دو کشور باید با همکاری متقابل تا سه برابر افزایش یابد.

آلگ کاروبچنکو، روز چهارشنبه در نشست تجاری هیات اقتصادی جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه با فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی در تبریز افزود: هم اکنون تبادلات تجاری بین این جمهوری با ایران در سطح خیلی پایینی قرار دارد و نیاز است تا این حجم از تبادلات ارتقا یابد.

وی با اشاره به مهمانوازی مردم و مسوولان ایرانی، اظهار داشت: در سفر هیات اقتصادی تاتارستان به این استان و ملاقات با استاندار و فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی موضوعات مختلف و پیشنهادات برای همکاری دو طرف مورد بررسی قرار می گیرد.

معاون نخست وزیر و وزیر صنایع و تجارت جمهوری تاتارستان با بیان اینکه در هیات اقتصادی این جمهوری، نمایندگان ۳۳ شرکت تجاری و اقتصادی و فعال در حوزه های هواپیماسازی، ماشین سازی، کشاورزی و نفت و پتروشیمی حضور دارند، گفت: هدف از این سفر عقد قراردادهای مختلف تجاری و تبادل کالا بین روسیه، ایران و جمهوری تاتارستان است.

کاروبچنکو، ادامه داد: ثبت شرکت ها در منطقه آزاد ارس و ثبت شرکت های مشترک و خصوصی و راه اندازی کریدور ( راهگذر ) حمل نقل ابتدا به صورت جاده ای سپس در صورت توسعه بیشتر تبادلات تجاری به صورت حمل و نقل آبی از طریق ۲ رودخانه کاما و ولگا از جمهوری تاتارستان به دریای خزر و بلعکس از دیگر اهداف این سفر است.

وی ارایه ظرفیت های سرمایه گذاری، شرایط و امتیازات کار در منطقه آزاد اقتصادی ارس به صورت مکتوب به هیات اقتصادی جمهوری تاتارستان برای بررسی بهتر نحوه همکاری دو طرف را خواستار شد.

تبریز اصلی ترین مسیر ترانزیت ایران به اروپا و آسیای میانه است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه این استان به لحاظ جغرافیایی از استان های ژئوپلتیک ( جغرافیای سیاسی ) جمهوری اسلامی ایران بوده که به علت قرار گرفتن در کریدور شرق به غرب و شمال و جنوب نقش به سزایی در تبادلات اقتصادی کشور دارد، گفت: تبریز اصلی ترین مسیر ترانزیت ایران به اروپا و آسیای میانه است.

محمد کلامی، افزود: این استان به لحاظ وجود فرودگاه بین المللی، راه آهن، راه های گسترده نقش ویژه ای در ترانزیت کالا دارد و به لحاظ داشتن دانشگاه های معتبر و مراکز علمی پیشرفته، ۵۷ شهرک صنعتی و تولیدی مدرن، پنج شهرک صنعتی تخصصی، بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه(بعثت) و اولین و تنها شهرک سرمایه گذاری خارجی از موقعیت مناسبی برای جذب سرمایه گذار به ویژه سرمایه گذار خارجی برخوردار است.

وی اظهار داشت: اقتصاد تبریز ویژگی ممتاز و بارزی مبتنی بر بخش خصوصی داشته و حدود ۹۰ درصد از اقتصاد استان در دست فعالان بخش خصوصی است و در صنعت فولاد، خودروسازی و قطعه سازی و لوازم خانگی از قطب های برتر کشور به شمار می رود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی گفت: این شهر در صنعت پتروشیمی و دارو دارای بزرگترین کارخانه های کشور بوده و قطب تولید شیرینی و شکلات و صنایع غذایی بوده و ۵۰ درصد نیاز بازار ایران در این زمینه را این استان تامین می کند.

کلامی، ادامه داد: این استان از قطب های تولید فرش به ویژه فرش ابریشم در دنیا بوده و ۹۰ درصد چرم ایران و بیش از ۶۰ درصد کیف و کفش کشور در شهر تبریز تولید می شود.

وی با بیان اینکه این استان در کمربند مس دنیا قرار دارد، یادآوری کرد: ۵۴ درصد از ذخایر مکشوفه ایران و یک درصد از ذخایر مس دنیا در این استان قرار دارد و با داشتن معادن متعدد به ویژه طلا و نفلین از جایگاه ممتاز کشوری برخوردار است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی گفت: این استان در حوزه کشاورزی نقش ممتازی در کشور ایفا می کند و قطب تولید سیب و انگور در کشور بوده و بزرگترین گلخانه تولید گوجه و فلفل خاورمیانه در منطقه آزاد ارس واقع شده است که عموما به روسیه صادر می شود.

کلامی، افزود: صنعتی ترین منطقه آزاد کشور در این استان قرار داشته که با نخجوان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان دارای مرز مشترک است و از ظرفیت های ویژه ای در حوزه کشاورزی، صنعت و گردشگری برخوردار است.

وی اظهار داشت: این استان به لحاظ موقعیتی که دارد می تواند از جهت ترانزیت ریلی و جاده ای اصلی ترین کریدور ایران به آسیای میانه و روسیه باشد و در حوزه جذب سرمایه گذار خارجی نیز دارای زیرساخت های لازم بوده و مشوق های کافی را ارایه می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *