تهران – ایرنا – مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، گفت: طبق آخرین برآوردهای وزارت جهاد کشاورزی و موسسه خاک و آب کشور، حداقل نیاز کودی کشور دو میلیون و ۸۰۰ هزارتن برآورد شده که رقم مناسبی است.

« حمید رسولی» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به مناسبت چهل و یکمین سالگروز دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: این در حالیست که مصرف استاندارد کود برای کشور ما سالانه ۳.۵ میلیون تن باید باشد که البته تامین منابع مالی خود را می طلبد.

وی اظهار داشت: سال ۹۷ نیاز حداقل کودی کشور ۲.۵ میلیون تن اعلام شده بود که آمارها روند رو به رشد مصرف کود کشور را نشان می‌دهد.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تصریح کرد: مجموع ۲.۸ میلیون تن انواع کود پایه فسفاته، پتاسه و ازته است که نزدیک ۱.۸ میلیون تن آن کود اوره و یک میلیون تن آن کودهای فسفاته و پتاسه را شامل می شود.

رسولی با بیان اینکه در سالهای گذشته هرگز این میزان مصرف کود فسفاته و پتاسه نداشته‌ایم افزود: از این میزان ۶۰۰ هزارتن کود فسفاته و ۴۰۰ هزارتن کود پتاسه باید مصرف شود که میزان مناسبی است زیرا در گذشته مصرف کود پتاس در حداقل قرار داشت.

استانداردسازی ترکیب کودی کشور

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشور اظهار داشت: در سال‌های گذشته در مواردی از مصرف بیش از یک میلیون تن انواع کود، به دلیل عدم آگاهی کشاورزان از خواص کودهای پتاس شاهد بودیم که نزدیک ۶۰ هزار تن کود پتاس به مصرف می‌رسید که بیانگر ترکیب کودی نادرست بوده است.

رسولی با بیان اینکه ترکیب کودی طی سال‌های اخیر به سمت استانداردسازی گام برداشته و روند خوبی دارد، گفت: مصرف کود پتاس در ۱۰ ماهه امسال به ۱۹۳ هزار تن رسیده است.

به گفته وی، در سال ۹۰ مصرف کود پتاس نزدیک ۶۱ هزار تن، در سال ۹۱ حدود ۵۴ هزار تن بوده است.

۸۵ درصد تامین کود کشور داخلی است

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی افزود: امسال نسبت به سال گذشته ۸۵ درصد تامین کودی در داخل و ۱۵ درصد از محل واردات به ویژه در کودهای فسفاته تامین شده است.

وی با بیان اینکه در کود ازته و تا حدودی پتاسه ۱۰۰ درصد خودکفا شده‌ایم یادآور شد: سال ۸۶ تامین کود ما از داخل ۴۰ درصد و از محل واردات ۶۰ درصد بوده است.

رسولی گفت: اکنون ۱۰۰ درصد کود پتاس تولیدی کشور را خریداری می کنیم؛ به طور مثال هفت کارخانه تولید کود پتاس داریم که درجهت حمایت از تولید داخلی حتی تناژ ۱۰۰۰ تنی کوچکترین کارخانه‌ها را گاها با نرخ‌هایی بالاتر از قیمت‌های وارداتی، خریداری می‌کنیم.

به گفته وی، سال گذشته ۲۶ مرحله مناقصه داخلی برگزار کردیم در حالی که مناقصات خارجی ما به این تعداد نمی رسد.

وجود ۲۱۲ نوع برند کودی در کشور

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تصریح کرد: کود کشور از لحاظ تنوع و برند از شرایط مطلوبی برخوردار است به طوری که اکنون بیش از ۲۱۲ نوع برند کودی در کشور داریم که از کیفیت های مطلوب برخوردار هستند.

رسولی با بیان اینکه در سه سال اخیر علاوه بر تامین و تدارک کود در حوزه جذب مصرف کود روند صعودی داشته است، گفت: در ۱۰ ماهه امسال یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن کود مصرف شده در حالیکه میزان مصرف کود در سال ۹۲ نزدیک ۷۸۷ هزار تن بوده است که آمارها نشان می‌دهد طی ۶ سال گذشته مصرف کود ۹۹ درصد رشد داشته است.

ذخایر کودی کشور تامین است

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تصریح کرد: امسال علیرغم همه چالشها و تحریمها در تامین و تدارک کود مشکلی نداشتیم به طوری که دو میلیون و ۲۵۰ هزارتن کود طی ۱۰ ماهه اخیر تامین شده است.

وی با بیان اینکه تامین کودهای پایه ۴۰ درصد رشد داشته است، افزود: ذخایر کودی کشور تامین است و مشکل و کمبودی در این زمینه نداریم.

کیفیت کود خط قرمز شرکت خدمات حمایتی

رسولی خط قرمز شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را کیفیت کود دانست و گفت: بخشی از کود مورد نیاز کشور از محل واردات و بخش عمده از محل تولید داخل تامین می شود بنابر این استاندارد کودهای خارجی و داخلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی اضافه کرد: براساس فرمولاسیون اکثر کودهای وارداتی و داخلی یک استاندارد را دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *