بررسی نرخ سود در بازارهای مالی هفته چهارم فروردین ماه ۱۴۰۱ نشان از ثبات در اکثر بازار ها داشته است. تنها در این میان بازار مسکن در این هفته شاهد افت نرخ سود تا سطح ۲۲.۱۴ درصد بوده است.

روند نرخ سود ها در بازار های مالی در هفته اخیر فروردین ماه ۱۴۰۱ نشان از ثبات نرخ سود ها داشته و در برخی موارد نیز کاهشی بوده است. به طور کلی هر هفته در بازار های مالی می توان از طریق رفتار نرخ سودها روند معاملات و رکود بازارها یا عدم آن را بررسی کرد. در مهم ترین این بازار ها نرخ بهره در هفته اخیر تغییری را ثبت نکرده است.

ثبات نرخ سود بین بانکی در ۱۴۰۱

در هفته چهارم فروردین ماه نرخ بهره در سال جاری برابر با ۲۰.۲۹ درصد به ثبت رسیده که در قیاس با هفته قبل تقریبا بدون تغییر بوده است. در بازار بین بانکی به طور کلی معاملات میان بانک ها و بانک مرکزی با نرخ سود مشخص و تاریخ سررسید کوتاه مدت انجام می شود. نرخ سود در این بازار در دامنه ۱۴ تا ۲۲ درصد نوسان دارد. در حالی نرخ سود بین بانکی در بازار تغییری نداشته که این نرخ سود در بازار باز نیز تغییری را ثبت نکرده است.

هفته های ثابت در نرخ سود در بازار باز

دومین بازاری که بانک مرکزی به صورت هفتگی در آن با تزریق و جذب پول در آن سعی در مدیریت نقدینگی بانک ها دارد بازار باز است. در این بازار بانک مرکزی با خرید اوراق از بانک ها در نهادهای مالی پول بسط می دهد. این اوراق نرخ سود معلوم و تاریخ سررسید میان مدت دارد که در این هفته ها غالبا ۷ روزه بوده است.

نرخ سود در بازار باز در هفته های اخیر ثابت مانده و در کف دوساله این بازار قرار داشته است. این نرخ معادل با ۱۹ درصد بوده و نوسانی نداشته است.

روند کاهشی و ثابت در نرخ سود بازار ثانویه

در بازار ثانویه بانک ها و مشتریان بازار اولیه که در خرید اوراق بدهی دولتی مشارکت داشته اند اوراق خود را در این بازار به همراه سایر اوراق اخزا و … به خرید و فروش می گذارند. روند نرخ سود در این بازار از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و در هر روز روندی متفاوت را به ثبت می رساند.

در همین راستا نرخ سود در بازار ثانویه در اوراق یک ساله در ابتدای هفته قبل در حد ۲۲ درصد قرار داشته که در انتها به ۲۱.۸ درصد تنزل پیدا کرد.

اوراق با سررسید دو ساله و سه ساله نیز در این بازار تقریبا ثابت مانده و به ترتیب در سطح ۲۲.۵ و ۲۳ درصد ثابت مانده است.

روند کاهشی نرخ سود وام مسکن

در سال جدید قاعده وام مسکن از طریق خرید اوراق تسهیلات بانک مسکن تغییر کرده و به حالت قل خود بازگشته است. پیش از سال جدید افراد متقاضی وام مسکن می توانستند نیمی از هزینه خود را برای خرید اوراق تسه هزینه کرده و نیمی دیگر را از بانک مسکن با نرخ سود ۱۸ درصد وام تهیه می کردند.

نرخ سود در بازار وام مسکن در این هفته ها کاهشی شده و با کاهش هزینه وام مسکن این رقم نیز به حداقل خود در ماه های اخیر رسیده است.

نرخ سود در هفته سوم فروردین ماه برابر با ۲۰.۶ درصد بوده که در هفته چهارم تا سطح ۲۰.۱۷ درصد افت پیدا کرد.

خبرآنلاین

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *