موسسه رتبه‌بندی “استاندارد اند پورز” چشم انداز اقتصاد ترکیه را با ثبات ارزیابی کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، این مؤسسه در عین حال هشدار داده است که در صورت بروز ریسک سیستماتیک در بخش بانکی ترکیه، چشم‌انداز اقتصادی این کشور تهدید خواهد شد. استاندارد اند پورز نرخ رشد اقتصادی امسال ترکیه را ۰.۵ درصد تخمین زده، اما هشدار داده است که ریسک‌های متعددی وجود دارند که می‌توانند این رشد را کاهش دهند.

به دنبال کاهش ارزش لیر ترکیه در سال گذشته، این مؤسسه رتبه بندی اعتبار ارزی ترکیه را به ” B+” تغییر داده است. با وجود بهبود حس مثبت فعالان تجاری نسبت به اقتصاد ترکیه، کاهش شدید ارزش لیر که سال گذشته ۳۰ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داد، هنوز بر روند فعالیت‌های اقتصادی و نرخ تورم این کشور مؤثر خواهد بود.

رشد اقتصادی ترکیه در سال ۲۰۱۸ در حالی به ۱.۶ درصد رسید که به گفته برخی اقتصاددانان، ترکیه در سه ماهه پایانی سال گذشته رشد منفی را تجربه کرده است، هر چند هنوز آمار رشد اقتصادی ترکیه در سه ماهه پایانی سال گذشته به طور رسمی منتشر نشده است.

مؤسسه اس اند پی به مقامات ترک پیشنهاد کرده است هر چه سریع‌تر نسبت به اصلاح ساختار نظام بانکی این کشور اقدام کنند.

سال گذشته کاهش رتبه اعتباری ترکیه توسط سه مؤسسه آمریکایی “استاندارد اند پورز”، “فیچ” و “مودی” با واکنش شدید مقامات ترکیه مواجه شد تا جایی که محمت علی آکبن- رئیس سازمان نظارت و تنظیم مقررات بانکی ترکیه – از برنامه‌ریزی برای ایجاد یک سازمان اعتبارسنجی ترک خبر داده بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *