روسیه به دلیل عدم رعایت استاندارد‌های بهداشتی و نقش برخی الزامات تعیین شده واردات انار، نارنگی، لیمو، پرتقال، فلفل سیر را از سوی ترکیه، تا اطلاع ثانوی ممنوع کرده است.
خبرگزاری میزان – اداره نظارت بر حقوق مصرف کنندگان و رفاه شهروندان روسیه خبر داده به دلیل عدم رعایت استاندارد‌های بهداشتی و نقش برخی الزامات تعیین شده واردات انار، نارنگی، لیمو، پرتقال، فلفل سیر را از سوی ترکیه، تا اطلاع ثانوی ممنوع کرده است.

بر اساس آمار فائو، در سال گذشته ۴۴۸ هزار تن پرتقال، ۸۶۷ هزار تن نارنگی و ۲۲۵ هزار تن لیمو با ارزش تقریبی مجموعاً یک میلیارد و صد میلیون دلار به کشور روسیه وارد شده که از این میزان ۷۳ هزار تن پرتقال، ۳۴۵ هزار تن نارنگی و ۱۰۰ هزار تن لیموی آن را ترکیه تأمین کرده است.

یکی از مقررات پذیرفته شده سازمان جهانی تجارت، رعایت استاندارد‌های و مقررات فنی برای صادرات محصولات مختلف از جمله محصولات کشاورزی است، تصریح کرد: عدم رعایت استانداردها، به کشور‌های هدف این امکان را می‌دهد که مانع ورود کالا به کشور خود شوند.

بنا بر این رعایت استاندارد در کلیه مراحل تولید، بازار رسانی محصولات کشاورزی امری ضروری است ضمن اینکه در دهه گذشته رعایت استاندارد‌های کیفیت و ایمنی مواد غذایی به شدت افزایش یافته و در حال حاضر نقش مهمی در تجارت جهانی محصولات کشاورزی دارا هستند.

تجار می‌بایست از استاندارد‌های بین المللی نظیر کدکس و استاندارد‌ها و شرایط تعیین شده کشور‌های هدف آگاهی کامل داشته باشند و محصول را مطابق شرایط تعیین شده ارائه دهند تا از هرگونه ممنوعیت و یا محدودیتی در صادرات جلوگیری شود.

در این راستا اجرای کشاورزی قراردادی و اجرایی کردن استاندارد‌ها از مرحله تولید تا عرضه تأثیر بسزایی در توسعه صادرات و تولید پایدار خواهد داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *