تهران- ایرنا- آمارهای جدید نشان می‌دهد که در سه ماهه اول امسال، رشد اقتصادی ژاپن بیش از منفی سه درصد بوده است. پیش از این، آمریکا و چین نیز وارد رکود شده بودند.

«اقتصاد ژاپن وارد رکود شده است و پاندمی ویروس کرونا، همه‌چیز را از این هم بدتر می‌کند.» سی‌ان‌ان‌ بیزینس، چنین درباره سومین اقتصاد بزرگ جهان نوشته است.

اقتصاد ژاپن تنها در بازه زمانی ژانویه تا می، ۰.۹ درصد نسبت به سه ماهه قبلی کوچک شده است. اما اگر نرخ سالانه در نظر گرفته شود؛ اقتصاد ژاپن در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ نسب به سه ماهه اول ۲۰۱۹، ۳.۴ درصد سقوط کرده است.

اقتصاد ژاپن پیش از شیوع این ویروس نیز با چالش‌هایی مواجه بود. فعالیت‌های اقتصادی در اواخر سال گذشته با افزایش نرخ مالیات بر فروش، کاهش یافته و پیامدهای «طوفان هاجیبیس» نیز که پاییز گذشته خسارت‌های سنگینی در ژاپن بر جای گذاشت، هنوز باقی مانده است.

حتی انقباض ۳.۴ درصدی اقتصاد ژاپن در سه ماهه اول امسال، نمی‌تواند تمام تاثیرات بحران کرونا را آشکار کند. «تام لارموت»، اقتصاددان ژاپنی می‌گوید:«سقوط شدید تولید در سه ماهه اول امسال، نشان می‌دهد که این ویروس ضربه قابل توجهی به فعالیت‌های اقتصادی وارد کرده است. در سه ماهه دوم امسال، وضعیتی بسیار بدتر پیش رو خواهد بود. پیش‌بینی می‌کنم که ۱۲ درصد انقباض اقتصادی داشته باشیم.»

با وجود آنکه وضعیت اضطراری در ۴۷ استان ژاپن لغو شده است، اما تحلیل‌گران پیش‌بینی‌ می‌کنند که اوضاع اقتصاد این کشور در سه ماهه دوم سال، از این هم بدتر باشد. برخی کاهش ۲۰ درصدی فعالیت‌های اقتصادی را برای ماه آوریل و ژوئن پیش‌بینی کرده‌اند. ژاپن تا کنون توانسته است که تعداد مبتلایان و تعداد فوت شدگان را پایین نگه دارد، اما کسب‌وکارهای آن آسیب بسیار شدیدی دیده‌اند.

پیش از ژاپن، گزارش‌های آماری نشان داده بود که آمریکا و چین نیز به عنوان اولین و دومین اقتصادهای بزرگ دنیا وارد رکود شده‌اند.

بر اساس گزارش اداره آمار ملی چین در پکن، تولید ناخالص ملی در سه‌ماهه نخست سال جاری در قیاس با مدت مشابه در سال قبل شش‌و هشت‌دهم درصد افت کرده است.

رشد اقتصادی آمریکا نیز در سه ماهه اول سال، ۴.۸ درصد افت کرده و پیش‌بینی‌ها نشان می‌هد که تا آخر امسال، وضعیت بسیار وخیم خواهد شد. بر اساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی، تحقیقات جدیدی که توسط فدرال‌رزرو انجام شده، نشان می‌دهد چشم‌انداز تاریک رشد اقتصاد آمریکا نیز بدتر از حالا خواهد شد. بر اساس این پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی آمریکا سوی سقوط ۴۲.۸ درصدی پیش می‌رود. الن زنتنر، کارشناس ارشد اقتصادی مؤسسه مورگان استنلی نیز در گزارش اخیر خود پیش بینی رشد اقتصادی آمریکا برای سه ماهه دوم سال جاری را کاهش داد و اعلام کرد رشد اقتصادی آمریکا در این مدت منفی ۳۸ درصد خواهد بود.

نمودار زیر از پایگاه داده‌پردازی استاتیستا، وضعیت رشد اقتصادی ژاپن را نشان می‌دهد:

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *