معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش گفت: شرکت ملی پخش اساسا استفاده از LPG را به عنوان سوخت خودرویی قبول ندارد و سیاست کنونی وزارت نفت، توزیع خانگی LPG در کنار صادرات مازاد آن است.

حمید قاسمی‌ده‌چشمه معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره چگونگی مصارف LPG در کشور گفت: شرکت ملی پخش اساسا استفاده از LPG را به عنوان سوخت خودرویی قبول ندارد. زیرا نه تنها میزان آن به حدی نیست که بتوانیم در سطح کشور توسعه دهیم بلکه جایگاه مناسبی هم برای توزیع نداریم و سیستم‌­هایی هم که از آن استفاده می‌­شود غیراستاندارد است.

وی تصریح کرد: ما جایگزین خوبی به نام CNG برای سوخت خودرویی داریم که هم در سطح کشور موجود است و جایگاه‌های آن به صورت رسمی کار می‌­کنند و هم توسط همه نهادهای کشور قابل نظارت است. از طرفی ما نمی‌­توانیم CNG را به سادگی به نقاط دوردست صادر کنیم ولی LPG سوختی محسوب می‌­شود که قابل صادرات است. همچنین می‌­توانیم روی آن طرح‌­های توسعه­‌ای بزرگ ایجاد کنیم.

* قیمت صادراتی بنزین و LPG در برخی فصول یکسان است

قاسمی‌ده‌چشمه همچنین خاطر نشان کرد: قیمت صادرات جهانی LPG و بنزین در برخی فصول نزدیک به هم است. هر دو کالاهای مشابهی هستند. در واقع زمانی می­‌توان از صادرات کالا سود برد که کالای با هزینه کمتر را در داخل مصرف و کالای گران را تبدیل به ارز کرد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اختلاف قیمت قابل توجه این دو کالا در داخل گفت: اما در داخل کشور قیمت LPG کیلویی ۲۰۰ تومان و بنزین لیتری ۳۰۰۰ هزار تومان است. زیرا ما LPG را برای رفاه خانواده عرضه می کنیم. هدف این بود که خانواده روستایی و یا کسانی که از نعمت گاز برخوردار نیستند، معادل آن را دریافت کنند.

وی درباره استفاده از LPG برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها بیان کرد: مواد CNG و LPG یکی هستند. یعنی وقتی هر دو در فرایند گاز در موتور خودر ومی‌سوزند، محصول یکسان تولیدمی‌کنند و در نتیجه میزان مشابهی آلودگی از آن حاصل می‌­شود. فقط چون میزان انرژی داخلی LPG بالاتر است، پیمایش بهتری به خودرو می‌­دهد. در مجموع چون قیمت صادراتی بنزین و LPG در بعضی فصول یکسان است و با مقایسه تفاوت قیمتی که در داخل وجود دارد اولویت با مصرف بنزین است.

*سهمیه LPG خانوارها در قالب کارت بانکی تخصیص داده می‌شود

قاسمی‌ در خصوص تنوع سبد سوخت کشور اظهار داشت: تنوع سبد سوخت برای کشورهایی که وابستگی خاص به یک انرژی دارند، در بلندمدت ضروری محسوب می­‌شود. ولی با توجه به اینکه ایران نیمی از منابع گازی دنیا را در اختیار دارد، ما نباید نگران این موضوع باشیم. در این شرایط باید ۵۰ درصد سوخت مصرفی در خودروها CNG باشد ولی در حال حاضر سهم آن فقط ۲۰ درصد سوخت مصرفی است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره برنامه شرکت پخش برای جلوگیری از به‌کارگیری LPG در سوخت مصرفی خودروها گفت: ما به خانوارها کارت LPG اختصاص می‌­دهیم. این کار در حال حاضر به صورت پایلوت در دو استان اجرا شده است. طبق این پروژه سهمیه اختصاصی LPG به یکی از کارت‌­های بانکی خانوار تزریق می‌­شود. از این طریق ما مطمئن می­‌شویم که به دست مصرف‌کننده نهایی می‌­رسد. طبق برنامه‌­ریزی انجام شده، قرار است تا نیمه اول سال آینده این طرح در همه کشور اجرا شود.

وی درباره ضریب پیمایش بالاتر LPG نسبت به CNG و بنزین عنوان کرد: این موضوع واقعیت دارد ولی اینکه گفته می‌شود میزان پیمایش CNG به ازای یک باک ۷۰ کیلومتر است، درست نیست. در حال حاضر میزان CNG را با ماشین‌های سمند (EF7) ایران­خودرو به ۳۴۰ کیلومتر به ازای یک بار سوخت‌گیری رساندیم. این تکنولوژی در دنیا مرسوم است. برای مثال فولکس واگن با یک باک CNG می­‌تواند مسافت ۱۱۰۰ کیلومتری را طی کند. بنابراین لازم است فناوری را در داخل کشور ارتقا داد. برای این کار هم لازم است از صنعت خواسته شود تا کیت­‌های مناسب را به کار بگیرد و ماشین پایه گاز سوز مناسب طراحی کند.

* دنیا بدون هیچ محدودیتی مشتری LPG‌ ایران است

قاسمی‌ با اشاره به قیمت LPG و بنزین در بورس انرژی تصریح کرد: ما سه نوع بنزین صادراتی داریم: بنزین اکتان ۸۷، بنزین اکتان ۹۱ است و بنزین اکتان ۹۵. بنزین سوپر، همان بنزین با اکتان ۹۵ است. قیمت هر تن بنزین سوپر حدود ۵۰۰ دلار است و ما LPG را نیز در همین قیمت‌ها می‌فروشیم.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به عدم صادرات یک میلیون تنی LPG در سال ۱۳۹۶ و تزریق آن در خط لوله گاز خانگی گفت: این اتفاق شاید مربوط به زمانی بود که مجوزهایی در دنیا برای استفاده از گازوئیل وجود داشت. در آن شرایط هر نوع گازوئیلی با هر گریدی در دنیا پیدا می­شد. اما اکنون دنیا به سمت گازبیس (Gas_base) حرکت می‌کند. حتی شما در شهرهای بزرگ دنیا می‌بینید که استفاده از گاز همطراز برق است.

وی همچنین افزود: بنابراین ما در دنیای توسعه یافته­‌ای هستیم که به سمت مصرف گاز حرکت می‌­کند. در این شرایط ایران، ترکمنستان، روسیه، قطر و چهار کشور دیگر تولیدکننده بزرگ گاز هستند. در حال حاضر اگرچه به دلیل تحریم­‌ها صادرات LPG هم تحت تاثیر قرار گرفته است اما کشورها بدون هیچ محدودیتی مشتری LPG ایران هستند و مشکلی در بحث صادرات نیست.

قاسمی‌ده‌چشمه با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۷ هزار تن LPG توسط شرکت پخش توزیع می شود و سیاست کنونی وزارت نفت، توزیع خانگی در کنار صادرات مازاد LPG است، گفت: در این شرایط حتی اگر LPG خوراک پتروشیمی هم باشد، قیمت آن به قیمت فوب خلیج فارس است و در نتیجه به نرخ صادراتی نزدیک می‌­شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: در حال حاضر در دنیا بیشتر از CNG در خودروهای سنگین استفاده می‌­شود ولی ما هنوز این کار را نکرده‌­ایم. همچنین در بحث حمل و نقل عمومی و LPG برای کاهش آلودگی و کاهش هزینه سوخت مصرفی باید به این سمت برویم. هزینه مصرف LPG‌ حدودا ۵ سنت است. این رقم در ۱۰ سال اگر دو برابر هم شود ۱۰ سنت خواهد شد. رقم مذکور با قیمت ۵۰ یا ۵۵ سنت بنزین صادراتی قابل مقایسه نیست. ضمن آنکه در ایران هیچ نگرانی بابت CNG وجود ندارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *