طی یکی دو روز اخیر شاخص کل بورس، شاهد ریزش کم سابقه‌ای بوده است، برخی در مورد علت این ریزش تاکید می‌کنند بازار به لحاظ تکنیکالی در شرایط طبیعی اصلاح قرار گرفته است و برخی نیز عرضه های اولیه آبشاری را مقصر می دانند.

 

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بازار سهام از ابتدای سالجاری شرایط منحصر به فردی را پشت سر گذاشته است. از اواخر سال ۹۸ روند صعودی پر قوت در اکثر سهام آغاز شد و همین روند تا خرداد و تیر ماه نیز ادامه یافت. هرچند در اواسط تابستان نیز این روند صعودی با اما و اگرهایی رو به رو شد اما در نهایت شاخص کل بورس به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد رسید. هرچند روند بازدهی سهام در نیمه اول سال جاری کم سابقه است اما در نهایت بعد از عبور شاخص از مرز روانی ۲ میلیون واحد شاهد یک ریزش کم سابقه بود.

 

این روند نزولی از میانه مرداد ماه آغاز شد و تا مهر و ابان ماه در پاییز امسال نیز ادامه یافت. بر این اساس شاخص بورس  بیش از ۳۵ درصد افت کرد و این شاخص وارد محدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی شد.

در نهایت در آذر ماه بعد از ریزش سنگین سهام بسیاری از شرکتها، روند نزولی در بازار سهم متوقف شد و از  سه هفته قبل بعد از شسکت چند مقاومت، یک روند صعودی در بازار آغاز شد. بر این اساس در طی سه هفته اخیر عمده سهام از سهام شاخص ساز گرفته تا سهمهای کوچک در یک روند صعودی قرار گرفتند و در این مسیر بخشی از کاهش قیمت ابتدای پاییز پوشش داده شد.

اما در یکی دو روز اخیر بعد از عبور موقت شاخص کل از مرز ۱.۵ میلیون واحد روند نوسانی در بازار شروع شد. بر همین اساس روز گذشته شاخص کل در مسیر نزولی قرار گرفت و ۲۰۰۰ میلیارد تومان از طریق اشخاص حقیقی از بازار خارج شد. همچنین امروز نیز شاخص کل بیش از ۵۰ هزار وارد کاهش یافت و بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان توسط اشخاص حقیقی از بازار خارج شد.

بعد از  ریزش عمیق بازار در مرداد ماه، بسیاری از رسانه‌ها با ادبیاتی نظیر خروج پول از صندوقهای درآمد ثابت، ورود مجدد سرمایه‌های پارک شده در بانکها به بازار سهام و… تلاش کردند تا بار دیگر نظر عموم را نسبت به بازار سهام تعدیل کنند اما با اصلاح غیر منتظره اخیر و قفل شدن بیش از ۹۰ درصد سهام در صف فروش، بار دیگر یک حساسیت جدی نسبت به روند بازار سرمایه شکل گرفته است.

در همین خصوص محمد مهدی زاهدی نماینده مجلس یازدهم با اشاره با اتفاقات بازار سرمایه گفت: « چه اتفاقاتی ممکن است ⁧‫اعتماد عمومی‬⁩ در ⁧‫بازار سرمایه‬⁩ را خدشه دار کند؟ آیا یک اتفاق طبیعی، فضای مثبت بازار را در کمتر از چند دقیقه به نارضایتی و صفهای فروش تبدیل می کند؟! به نظر می‌رسد ⁧‫دست‌های پنهان‬⁩ یا ⁧‫سیاست‌های پشت پرده ای‬⁩ در جریان است که اعتماد عمومی از بازار سرمایه سلب شود.»

در روزهای اخیر با توجه به ابهامات فضای عمومی نسبت به کلیت روند بازار سهام، برخی کارشناسان نسبت به تشدید عرضه های اولیه آن هم با قیمت گذاریهای نسبتا  غیر منطقی هشدار داده بودند. بر این اساس عرضه های اولیه آبشاری اخیر که از هفته گذشته آغاز شد و به عرضه اولیه کنسل شده اوپال پارسیان منجر گردید، میتواند در ریزش دو روز گذشته موثر باشد.

همچنین برخی، نزدیک شدن شاخص کل به محدوده مقاومتی و به طور کلی اصلاح تکنیکالی را به عنوان دلیلی بر ریزش اخیر عنوان میکنند، اما قفل شدن  در صف فروش تمام  شاخص‌سازها، آن هم بعد از ریزش ۴۰ درصدی مرداد تا آبان ماه کمی غیر منتظره بود و حتی فعالان حرفه ای بازار را نیز غافل گیر کرد. نوسانگیری حقوقی ها نیز از بیماری های مزمن بورس تهران است.

به گزارش تسنیم،‌ همانطور که اشاره شد در حال حاضر سهام تعداد قابل توجهی از شرکتها، در صف فروش قرار گرفته اند اما فعالان بازار معتقدند در میان مدت  این کاهش قیمتها موقتی بوده و با کلیت روند صعودی بازار تناسبی ندارد. بر همین اساس پیش بینی میشود در طی روزهای آینده یک روند متعادل  بر بازار حاکم شود.

توجه داشته باشیم که در نیمه اول سال نیز به صورت متوالی بعد از مدتی افزایش روند اصلاحی شکل میگرفت که البته این روندها بیش از دو هفته ادامه نداشته است. به عنوان مثال در اردیبهشت ماه نیز همین اتفاق رخ داد و بعد از چند روز کاری شرایط به روال قبلی صعودی بازگشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *