عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تأکید بر اینکه سیاست‌های واردات و صادرات در صورت مدیریت واحد تولید و تجارت به ثمر می‌نشیند، گفت: مسئولیت واحد تولید و تجارت، به نفع تولید ملی است و کمک می کند تولیدات کشور در بازارهای جهانی از شرایط بهتری برخوردار شود.

‌همایون نجف آبادی‌ در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره تشکیل وزارت بازرگانی و مشکلاتی که برای کشور به وجود می آورد، تصریح کرد: ما سابقه‌ مجزا بودن وزارت بازرگانی را داشته‌ایم، در آن زمان هم مشکلات وجود داشت. الان هم که وزارت بازرگانی و صنایع و معادن با یکدیگر ادغام شده‌اند، باز هم شاهد بروز مشکلات هستیم، بنابراین مشکل اصلی در ادغام و یا تفکیک وزارتخانه ها نیست، به عبارت دیگر، در شرایط فعلی تشکیل مجدد وزارت بازرگانی مشکلی را حل نخواهد کرد.

وی ‌ادامه داد: به نظر نمی‌رسد تشکیل وزارت بازرگانی به جز تحمیل بودجه‌‌ کلان بر دولت عایدی دیگری داشته باشد، به نظر من بهتر است شرایط فعلی را حفظ کنیم و در چارچوب های موجود به فکر چاره جویی برای مشکلات باشیم، تصور نمی‌کنم ایجاد وزارت بازرگانی بتواند مشکلی را حل کند و تأثیری بر بهبود معیشت مردم داشته باشد.

این نماینده‌ مجلس در خصوص لزوم عمل به اجرای قوانین موجود از جمله قانون تمرکز وظایف و اختیارات کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: ما قوانین خوب در کشورمان کم نداریم و به لحاظ قانونی مشکلی وجود ندارد. تنها موضوع این است که قوانین به درستی اجرا شوند تا نتیجه‌ مطلوب به دست آید. اگر قوانین موجود به درستی اجرا شود، نیازی به تصویب قوانین جدید نداریم و بسیاری از مشکلات فعلی حل خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر اعمال قانون به صورت سلیقه‌ای انجام می شود و برخی قوانین در دستور کار قرار می گیرد و برخی مغفول می ماند که‌ همین امر مشکلاتی را به دنبال دارد.

وی ‌گفت: مشکلات اقتصادی کشور فقط به مسائل مدیریتی و وجود و یا عدم وجود یک وزارتخانه ربط ندارد، موضوعات دیگری هم وجود دارد که اجتناب ناپذیر است. اما در حال حاضر بهترین راهکار این است که یک وزیر کارآمد با تعهد بالا روی کار بیاوریم تا بتواند با تیمی مجرب بهتر از الان کارها را پیش ببرد. تأسیس وزارت بازرگانی کارساز نخواهد بود و فقط بر مشکلات فعلی اضافه می‌کند.

* اولویت وزارت بازرگانی سابق‌ «واردات» بود

نجف آبادی تصریح کرد: وزارت بازرگانی فقط به موضوع واردات مربوط نیست. البته در گذشته که وزارت بازرگانی مجزایی داشتیم، تأکید این وزارتخانه بر واردات بود و این موضوع ضربه‌ شدیدی به تولید ملی وارد کرد. کالاهای بی کیفیت در حجم بالا وارد کشور شد و اقتصاد را با مشکل مواجه کرد. معنی امور بازرگانی هم واردات است و هم صادرات و نباید فقط واردات مدنظر قرار بگیرد.

وی بیان کرد: لزوم وحدت مدیریت در امور تجاری و تولید کاملا صحیح و درست است. مسئولیت واحد تولید و تجارت، به نفع تولید ملی است و کمک می‌کند تولیدات کشور در بازارهای جهانی از شرایط بهتری برخوردار شوند. سیاست های واردات و صادرات در صورت مدیریت واحد تولید و تجارت به ثمر خواهد نشست.

به گزارش فارس به تازگی بار دیگر مسئله‌ تشکیل وزارت بازرگانی مطرح شده است؛ موضوعی که به شدت جای نگرانی دارد این است که تجربه‌ پیشرفته‌ترین اقتصادهای دنیا موید لزوم همراهی بخش بازرگانی هر وزارتخانه ذیل وزارتخانه‌ مربوطه است. به عبارت دیگر، تولید و بازرگانی دو چیز منفک از یکدیگر نیستند و باید توامان با هم در هر وزارتخانه ی تولیدمحور وجود داشته باشند.

تشکیل وزارت بازرگانی مخالف این گزاره است و به تأکید بیشتر بر واردات و تضعیف تولید داخلی منجر می شود، بنابراین، مدیریت واحد زنجیره ی تولید و جلوگیری از انتزاع مدیریت بازرگانی از مدیریت تولید در کشور امری ضروری به نظر می رسد.

موافقان تشکیل وزارت بازرگانی اعلام می‌کنند که تشکیل این وزارتخانه به حل مشکلات فعلی کشور منجر می‌شود، حال آنکه ما در گذشته نیز تجربه‌ منفک بودن وزارت بازرگانی از وزارت صنایع و معادن را داشته ایم، در آن زمان واردات بی رویه به تولید داخلی ضربه زد و اقتصاد کشور را با مشکلات جبران ناپذیری مواجه کرد.

به نظر می‌رسد، تشکیل دوباره‌ وزارت بازرگانی گامی به عقب است و به جز افزایش هزینه های دولت و بزرگ تر کردن آن ثمری ندارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *