محمدولی؛ کارشناس بازار طلا و سکه گفت: برای خرید سکه فقط از واحدهای صنفی مجوزدار تحت نظارت اتحادیه طلا و جواهر خرید نمایید. تشخیص سکه تقلبی از اصل در برخی موارد فقط توسط کارنشناسان قابل انجام است.

خرید طلا و سکه در اغلب برهه‌های زمانی، در بین سرمایه گذاران کلان و حتی بین سرمایه گذاران خرد رواج دارد. عوامل زیادی برای حفظ سرمایه در خرید طلا و سکه موثر است اما آنچه که بیشتر حائز اهمیت، اصالت سکه است. خطر خرید و فروش سکه تقلبی همیشه در بازار طلا و جواهر مطرح بوده است. مخصوصا در برخی دوره‌های خاصی که میزان تقاضا از عرضه بیشتر می‌شود، احتمال سوء استفاده برخی سودجویان از خریداران کمتر حرفه‌ای بالا می‌رود. خبرنگار گسترش نیوز درباره ریسک‌های مربوط به خرید سکه با عبادالله محمدولی کارشناس و پیشکوست بازار طلا و سکه به گفتگو نشسته است که در ادامه می‌خوانیم.

خطر خرید سکه تقلبی در بازار طلا و جواهر

عبادالله محمدولی کارشناس و پیشکوست بازار طلا و سکه در پاسخ به این سوال که آیا روشی برای تشخیص سکه تقلبی از سکه بانکی وجود دارد یا خیر به خبرنگار گسترش نیوز گفت: هر چقدر درباره ویژگی‌های ظاهری سکه اصلی نسبت به سکه تقلبی توضیح دهیم باز هم احتمال اشتباه برای خریداران وجود دارد. تشخیص سکه تقلبی از سکه اصل برای خریداران عادی مشکل است و در برخی موارد فقط کارشناس متخصص قدرت تمایز را دارد.

وی افزود: بهتر است متقاضیان خرید سکه طلا، خرید خود را از واحدهای صنفی دارای مجوز و تحت نظارت اتحادیه طلا و جواهر انجام دهند. در این صورت، اگر سکه تقلبی هم خریده باشند، این موضوع از واحد صنفی مربوطه، با استناد بر فاکتور رسمی واحد صنفی، آدرس ثبت شده در فاکتور، تاریخ روز خریداری شده و مشخصات قیمت و وزن طلا قابل پیگیری است.
چرا قیمت سکه طرح قدیم با سکه جدید تفاوت دارد؟

کارشناس بازار طلا و سکه درباره تقاوت قیمت سکه طرح قدیم با سکه طرح جدید تاکید کرد: علت تفاوت قیمت بین سکه طرح قدیم یا قبل از سال ۸۶ در مقایسه با سکه طرح جدید باید از طرف بانک مرکزی پیگیری شود. منطقی نیست وقتی سکه طرح جدید با همان عیار و وزن سکه قدیم عرضه می‌شود، تفاوت قیمت داشته باشد.
وضعیت بازار طلا و سکه با تغییر رئیس کل بانک مرکزی

محمدولی تصریح کرد: بازار سکه و طلا در هفته‌های گذشته پر التهاب، نوسانی و صعودی پیش رفت. تغییر رئیس کل بانک مرکزی و روی کار آمدن آقای فرزین قطعا با تغییراتی در سیاست‌گذاری همراه خواهد بود و تاثیرات خود را خواهد داشت. با توجه به روند قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در روزهای گذشته، التهاب موجود در بازار طلا و سکه کاهش پیدا کرده است و پیش بینی می‌کنیم، روند نزولی در قیمت طلا و سکه ادامه دار باشد.
توصیه مهم به خریداران سکه و طلا در بازار

محمدولی به متقاضیان ورود به بازار طلا و سکه توصیه کرد: با توجه به وضعیت تورمی حاکم بر اقتصاد کشور، طبیعی است که سرمایه گذاران خرد به سمت خرید سکه و طلا تمایل داشته باشند. توصیه فعالان بازار طلا و سکه این است، در مواقعی که بازار نوسانی است، صبور باشند تا بازار به وضعیت آرام‌تری برگردد و بعد خرید انجام دهند. احتمال افزایش ضرر در خریدهای هیجانی، مخصوصا زمانی که قیمت‌ها ثبات کمتری دارند، بیشتر است.

وی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: خرید طلا و سکه از قدیم تا به امروز در مقایسه با دیگر بازارها سرمایه‌گذاری امنی شناخته می‌شود. خریداران باید توجه داشته باشند برای دستیابی به سود بیشتر در زمینه طلا باید سرمایه‌گذاری خود را بلند مدت پیش بینی کنند. خرید و فروش طلا و انواع سکه در کوتاه مدت، هیچ وقت از طرف فعالان این حوزه توصیه نمی‌شود.
آخرین قیمت طلا و سکه در بازار

سکه امامی به قیمت ۱۹۲/۹۹۰/۰۰۰ ریال، نیم سکه به قیمت ۱۱۲/۰۰۰/۰۰۰ ریال، ربع سکه در بازار امروز با قیمت ۸۷/۰۰۰/۰۰۰ ریال و سکه گرمی در محدوده ۴۳/۵۰۰/۰۰۰ ریال در بازار خرید و فروش شد. همچنین، هر گرم طلای ۱۸ عیار با قیمت ۱۸/۰۱۴/۰۰۰ ریال، طلای ۲۴ عیار با قیمت۲۴/۰۱۹/۰۰۰ ریال و هر مثقال طلا با قیمت ۷۷/۹۹۹/۰۰۰ ریال به فروش رفت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *