تهران – ایرنا – کمیسیون کشاورزی اتاق مشترک ایران و روسیه برای رفع مشکل کامیون‌های ایرانی متوقف شده در مرز اوکراین و روسیه و نیز محصولات کشاورزی صادراتی ایران به روسیه نشست فوری برگزار کرد.

به گزارش ایرنا از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق مشترک ایران و روسیه با هدف حل مشکل محصولات کشاورزی صادراتی به مقصد روسیه و نحوه تعیین تکلیف ۲۵ کامیون ایرانی متوقف شده در پشت مرزهای اوکراین و روسیه برگزار شد.

نماینده گمرک ایران در این نشست برای حل مشکل کامیون‌های ایرانی در مرز اوکراین و روسیه پیشنهاد کرد که خریدار روسی سفارش خود را به سفارت ایران در روسیه اعلام کند؛ دست‌اندرکاران روسی هم درباره آن محموله از گمرک ایران استعلام کند؛ گمرک ایران هم در سریع‌ترین زمان پاسخ استعلام را خواهد داد تا کامیون‌ها به سرعت روانه مقصد شوند.

رئیس سازمان حفظ نباتات ایران نیز برای حل مشکل صادرات محصولات کشاورزی به روسیه از جمله فلفل دلمه‌ای سه راهکار کشت قراردادی محصول برای روسیه، ارائه برگ آنالیز برای بارهای صادراتی فعلی و نیز شناسنامه‌دار کردن محصولات در سامانه سماک از دوره بعدی کشت را ارائه کرد.

۲۵ تریلی حامل محصولات کشاورزی در مرز اوکراین مانده‌اند

«روشنعلی یکتای قرابایی» رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق مشترک ایران و روسیه نیز درباره ۲۵ تریلی گرفتار شده در مرز روسیه و اوکراین گفت: تجار ما هنوز از گرفتاری بازگشت خوردن بار فلفل دلمه‌ای کمر راست نکرده بودند که این بار کامیون‌ آن‌ها در مرز اوکراین زمین‌گیر شد. اگر این کامیون‌ها بازگشت داده شوند، مشکل دوچندان می شود پس باید به سرعت برای این موضوع تصمیم‌گیری شود.

راه اندازی سامانه اطلاعاتی محصولات کشاورزی و سموم ایران

رئیس سازمان حفظ نباتات نیز با تاکید بر اینکه راه‌اندازی سامانه مجوزهای الکترونیکی کشاورزی (سماک) با محوریت سلامت و بهداشت محصولات کشاورزی در ایران به مرحله نهایی رسیده است و به زودی آئین‌نامه‌های مربوط به آن ابلاغ خواهد شد،گفت: باید همه محصولات زراعی و باغی به سرعت در این سامانه ثبت شوند تا همه اطلاعات مربوط به هر محصول از جمله تولیدکننده، صادرکننده، مقصد صادراتی، محل تولید، چگونگی مراحل کاشت داشت و برداشت آن محصول، میزان استفاده از آفت‌کش‌ها و سموم و مواد بیولوژیک در فرآیند تولیدات محصول و … همه ثبت و جمع‌آوری خواهند شد.

«شاهپور علایی مقدم» با بیان اینکه در دنیا ۱۲۰۰ آفت‌کش ثبت‌شده که ۴۳۵ نوع از این تعداد بر اساس استاندارد تعریف‌شده در ایران استفاده می‌شود، افزود: اتفاقی که در ماجرای بازگشت فلفل دلمه‌ای‌ها صادراتی ایران رخ داد، این بود که روسیه هفت سم در محصولات کشاورزی خود استفاده می‌کند که در لیست استاندارد ما نیست و چهار سمی که در ایران استفاده می‌شود و در لیست استاندارد اتحادیه اروپا نیز وجود دارد، در روسیه استفاده نمی‌شود. این محل اختلاف شد و امکان آن وجود داشت که با مذاکره و هماهنگی حل شود.

جنگ روسیه – اوکراین فرصتی برای توسعه صادرات تهران به مسکو

رئیس نمایندگی بازرگانی فدراسیون روسیه در ایران نیز با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال ۲۰۲۱ به چهار میلیارد دلار رسیده، گفت: تقریبا ۸۰ درصد از این حجم صادرات را محصولات کشاورزی به خود اختصاص داده‌، بنابراین در حوزه کشاورزی پتانسیل‌های خوبی برای همکاری دو کشور وجود دارد.

«رستم ژیگانشین» با اشاره به جنگ میان روسیه و اوکراین ادامه داد: وقوع این جنگ هم امکان مضاعفی برای ایران فراهم کرده تا صادرات محصولات کشاورزی خود را افزایش دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *