به گزارش ایرنا از روابط عمومی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، «محمود حسنلو» با موضوع الکترونیکی شدن افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی، اظهار داشت: با آماده‌سازی زیرساخت‌ها و برنامه‌های عملیاتی سعی کردیم علاوه بر الکترونیکی کردن ارسال گواهی حق تقدم برای سهامداران، همه فرایند پذیره‌نویسی نیز مکانیزه شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در این روش، سهامداران سجامی شده می‌توانند با مراجعه به «درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه» به آدرس ddn.csdiran.ir وارد این سامانه شده و در پذیره‌نویسی‌های فعال شرکت کنند. هم اکنون پذیره‌نویسی ۳ ناشر «کگل، وپخش و لوتوس» در حال انجام است. به زودی چندین نماد دیگر هم فعال خواهد شد.

حسنلو در پاسخ به این پرسش که الکترونیکی شدن صدور گواهی حق‌تقدم چه مزایایی دارد؟ گفت: از جمله مزایای این روش می‌توان به صرفه‌جویی در زمان و هزینه ریالی اشاره کرد. بدین ترتیب که در گذشته، ناشر به اجبار باید برگه‌های گواهی حق تقدم را از طریق پست برای سهامداران ارسال می‌کرد، سپس سهامداران با مراجعه به بانک، مبالغ مورد نظر را به حساب ناشر واریز و در نهایت مستندات رو مجدد برای ناشر پست می‌کردند. ناشر پس از دریافت بسته‌های پستی باید یک فرایند دستی ورود داده به سامانه‌ها را انجام می‌داد تا مشخص شود که کدام سهامدار، چه مبلغی واریز کرده است و عملاً وقت و هزینه زیادی هدر می‌رفت.

معاون فناوری و توسعه نوآوری سمات تصریح کرد: در فرایند جدید، همه مراحل به سادگی یک خرید اینترنتی انجام می‌شود و سهامدار صرفاً با صرف چند دقیقه زمان می‌تواند نسبت به مشارکت در فرایند افزایش سرمایه اقدام کرده و نیازی به مراجعه با بانک و ارسال پست نیست.

وی تاکید کرد: بدین شکل که سهامدار با ورود به «درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه» به آدرس ddn.csdiran.ir بلافاصله میزان مطالبات خود و میزان حق تقدم تعلق گرفته را مشاهده می‌کند و در صورت نیاز مبلغ را به صورت آنلاین پرداخت می‌کند و این داده‌ها به صورت اتوماتیک در سیستم‌ها درج می‌شود؛ بنابراین علاوه بر صرفه‌جویی در زمان و هزینه، دقت این روش مانند تمام روش‌های الکترونیکی بسیار بالاتر از روش فعلی خواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *