تهران- ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه درج قیمت تولیدکننده روی کالاهای مصرفی باعث شفافیت و تسهیل نظارت شد، گفت: با این اقدام، قیمت پنج هزار قلم کالا را کاهش دادیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سید رضا فاطمی امین» روز جمعه، پیش از خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه تهران درباره دو موضوع مهم تورم و تحقق شعار امسال تحت عنوان مانع زدایی از تولید و پشتیبانی از تولید، افزود: تورم یک بیماری مزمن، گسترده و ادامه دار اقتصاد ایران است که با اقدامات دولت سیزدهم نرخ تورم از ۴۳ درصد شهریورماه به ۳۵ درصد در بهمن ماه کاهش یافت.

وی خاطر نشان کرد: البته هنوز نرخ تورم خیلی بالاست که باید کاهش یابد و تک رقمی شود اما در طول ۶ ماه گذشته، کاهش این نرخ یکی از دستاوردهای قابل توجه دولت بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دولت تلاش دارد با تداوم اقدامات موثر خود نرخ تورم را کاهش داده و آرامش را به بازار بازگرداند اظهارداشت: تورم یک بیماری مزمن و ۵۰ ساله اقتصاد ایران است اما در سال‌های اخیر در سه مقطع زمانی، تورم برجسته شد که در طول تاریخ اقتصاد ایران بی سابقه بوده است، یکی سال‌های ۷۳ و ۷۴ که نرخ تورم به ترتیب ۳۵ درصد و ۴۹ درصد و در سال‌های ۹۱ و ۹۲ به ترتیب ۳۱ درصد و ۳۵ درصد شد.

فاطمی امین گفت: اما در چهار سال اخیر ۹۷، ۹۸، ‌ ۹۹ و ۱۴۰۰ نرخ تورم بالای ۳۰ درصد بی سابقه بوده به طوری که در سال جاری شاهد نرخ تورم ۴۹ درصد و ۵۰ درصدی به لحاظ مدت طولانی تورم و مقادیر تورم بودیم.

وی در تحلیل تورم سه عامل نقدینگی، قیمت های خارجی (نرخ ارز) و تولید را پراهمیت دانست و تصریح کرد: در واقع هر چه تولید افزایش و نقدیگی و نرخ ارز کاهش یابد، نرخ تورم کمتر می شود.

اصلاح ساختار بازار کالاهای پایه در دولت سیزدهم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه موضوع مهمی که غفلت می شود اصلاح بازار برای کاهش نرخ تورم است، گفت: ما باید بتوانیم با کاهش رشد نقدینگی، متعادل و متوازن ساختن نرخ ارز و افزایش تولید به این مهم دست پیدا کنیم یعنی اگر ما بازارها را اصلاح کنیم اثرات نقدینگی، نرخ ارز و تولید را کاهش می دهیم که باعث کاهش تورم خواهد شد.

وی اظهارداشت: در ۷ ماه گذشته تمرکز وزارت صنعت، معدن و تجارت، اصلاح ساختار بازار در کنار افزایش تولید و کاهش نقدینگی و مدیریت قیمت های خارجی بوده است که همچنان در کل دولت مطرح و در دست پیگیری است.

فاطمی امین افزود: رویکرد و نگاه ما در دولت و وزارت صنعت در روبرو شدن با تورم، صرفا مدیریت نقدینگی، مدیریت نرخ ارز و افزایش تولید نیست، بلکه باید اصلاحاتی در ساختار بازار انجام بدهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: یکی از این موضوعات، بازار فلزات و کالاهای پایه مانند سیمان و کالاهای پتروشیمی است هرچقدر ما بتوانیم ساز و کارهای قیمت گذاری و تنظیم بازار را در مواد اولیه همچون ورق، فولاد، آلومینیوم، مس، مواد پتروشیمی مدیریت کنیم مواد اولیه ارزان تر به دست تولیدکننده می رسد و قیمت ها را کنترل می کند.

وی ادامه داد: همانگونه که در چند ماه گذشته این کار به صورت ویژه انجام شد، با وجود با تلاطم های متعدد نرخ ارز، اما قیمت فلزات، ورق و میلگرد و شمش نه تنها افزایش نیافت، بلکه کاهشی شدکه این مهم نتیجه کاری بود که ما در اصلاح ساختار بازار کالاهای پایه در بورس کالا انجام دادیم.

اعمال عوارض برصادرات میلگرد، فولاد و فلزات تا یک هفته آینده

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در چند روز گذشته به لحاظ درگیری هایی که بین روسیه و اوکراین رخ داد قیمت های جهانی افزایش پیدا کرد و به تبع آن با افزایش قیمت در میلگرد روبرو هستیم که راه حل آن عوارض بر صادرات است یعنی مبنای ما این است که مواد اولیه در درجه اول برای مصارف داخلی باشد و مازاد آن صادر شود.

وی ادامه داد: مراحل قانونی این اقدام در حال طی شدن است و عوارض صادراتی آن در ستاد تنظیم بازار مشخص شده که تا یک هفته آینده این عوارض اعمال می شود و التهابی که در بازار میلگرد و فولاد و فلزات است، مدیریت خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره مدیریت کالاهای اساسی و مصرفی خانوار گفت: در دولت سیزدهم کارهای زیادی توسط وزارت جهاد کشاورزی برای تثبیت قیمت مرغ و تخم مرغ و وزارت صمت با درج قیمت تولیدکننده انجام شد، در واقع بیش از ۳۰ تا ۴۰ سال است که در کشور ما با درج قیمت مصرف کننده روی کالاها روبرو هستیم در حالی که در اکثر کشورها درج قیمت مصرف کننده تخلف محسوب می شودو قیمت مصرف کننده را باید فروشگاه روی قفسه اعلام کند.

فاطمی امین افزود: بنابراین ما با ابتکار عمل، بخشی از محصولات را در چهار مرحله الزام به درج قیمت تولیدکننده کردیم تا تولید کنندگان قیمت خود را روی کالاها درج کننند که این کار باعث شفافیت شد و نظارت را تسهیل کرد.

وی با بیان اینکه ۵ هزار قلم کالا را به وضوح کاهش قیمت دادیم، گفت: در ۶ ماه آینده این اقدام موجب رقابت خواهد شد؛ این طرحی است که تازه اجرا شده و تا پایان تیرو مردادماه سال آینده ادامه خواهد داشت تا این طرح، کامل شود.

۴۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران طی ۱۱ ماه گذشته

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اقدامات دولت در این بخش در تحقق شعار سال ۱۴۰۰ تحت عنوان مانع زدایی و پشتیبانی از تولید که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، گفت: با اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم از جمله مصوبات تسهیل مقررات صادراتی و رفع موانع صادرات، حجم صادرات در ۱۱ ماهه امسال به ۴۵ میلیارد دلار (بدون نفت) رسید که انتظار می رود این میزان تا پایان امسال به ۴۷ میلیارد دلار نیز برسد، این درحالیست که سال گذشته ۳۵ میلیارد دلار واردات داشته ایم.

وی به محور تامین مالی برای رفع موانع تولید اشاره کرد و افزود: اکثر واحدهای تولیدی و کسب و کارها از کمبود سرمایه درگردش و نقدینگی شکایت دارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: دو اقدام مهم در چند ماه گذشته به صورت پایلوت انجام شد که در سال آینده می تواند اجرایی شود، یکی از آنها پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی مبتنی بر صورت حساب الکترونیکی در سامانه جامع تجارت است.

فاطمی امین با بیان اینکه با این اقدام از انحراف منابع جلوگیری می شود، گفت: تلاش شده است کسی که به دنبال تسهیلات برای سرمایه درگردش است نتوانند با یک روال اداری منابع را تامین و این پول را در بازار خودرو، ارز و مسکن ببرد یعنی از انحراف منابع جلوگیری می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: دومین اثر آن، تسهیل دریافت تسهیلات است یعنی با تسهیل شرایط و فروش تولیدات، تسهیلات توسط بانک ها ارایه می شود که این مصوبه از سوی بانک مرکزی به بانک های عامل ابلاغ شده که پایلوت این طرح، اجرایی شده و در سال آینده نهایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد با اجرای این کار از اواسط سال آینده مشکلات موجود در سرمایه در گردش را نداشته باشیم.

حذف امضاهای طلایی در دولت سیزدهم

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره پنجره واحد خدمات و حذف امضاهای طلایی گفت: صدور کارت بازرگانی که معمولا مفسده های زیادی داشت به صورت هوشمند صادر می شود.

وی با یادآوری اینکه به علت مفسده های موجود، به نام یک پسر ۱۰ ساله یا یک پیرزن روستایی، صادرات انجام می شود، اضافه کرد: کل فرایند صدور کارت بازرگانی بدون دخالت و عامل انسانی به صورت هوشمند شده و بر مبنای رتبه بندی انجام می شود که بدین ترتیب، مفاسد در این حوزه به طور کامل از بین رفته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: شعار سال ۱۴۰۰ در بحث مانع زدایی و پشتیبانی از تولید در این بخش محقق شده و گزارش تکمیلی بزودی برای اطلاع مردم ارایه می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *