مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی گفت: دانش فنی ایرانی، هزینه سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی را ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.
کاهش ۳۰ درصدی هزینه سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شانا، آقای مجید دفتری، از سهم ۳۰ درصدی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در داخلی‌سازی ۸۵ درصد از کاتالیست‌های صنعت نفت خبر داد و افزود: فعالیت‌های تحقیقاتی کاتالیست‌های راهبردی در سال ۱۴۰۰ انجام شد.

وی گفت: تا پایان امسال افزون بر اینکه چند کاتالیست راهبردی نهایی و آماده عرضه به صنعت می‌شوند، چند واحد تولیدی کاتالیست نیز به بهره‌برداری رسمی می‌رسند.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با اشاره به انعقاد ۲۲ قرارداد، موافقت‌نامه و تفاهم‌نامه در دولت سیزدهم تا مردادماه امسال گفت: تفاهم‌نامه‌ها و قرارداد‌هایی به منظور صادرات دانش فنی و کاتالیست‌های این شرکت با کشور‌های دوست منعقد شده و در حال نهایی کردن ارسال کاتالیست از مجموعه‌های دانش بنیان با دانش فنی این شرکت هستیم، هم اکنون چند شرکت خارجی متقاضی تعدادی از لیسانس‌های ایرانی هستند و با آن‌ها قرارداد‌های محرمانگی درباره تبادل اطلاعات امضا کرده‌ایم.

وی در ادامه در خصوص عملکرد شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با آغاز فعالیت دولت سیزدهم گام‌های مؤثری برای دانش‌بنیان کردن صنعت نفت برداشته است. از مهم‌ترین دستاورد‌های کسب‌شده می‌توان به حوزه تکمیل دانش فنی کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی اشاره کرد که در این خصوص پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و سایر شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه ایجاد شده است.

آقای دفتری با بیان اینکه بومی‌سازی تمامی کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی بسیار سریع درحال پیشرفت است، افزود: به‌زودی نسخه جدید سند کاتالیست صنعت نفت رونمایی می‌شود که در آن مشخص شده از ۹۹ کاتالیست، جاذب و آغازگر‌هایی که در همه بخش‌های صنعت نفت شامل پالایش، گاز و پتروشیمی در حال استفاده هستند از نظر تعدادی، حدود ۸۵ درصد و از نظر وزنی نیز حدود ۹۷ درصد داخلی‌سازی شده‌اند و در مورد قیمت نیز آمار تقریباً به همین صورت است.

به گفته مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی تا پایان امسال چند کاتالیست راهبردی از جمله دانش فنی تولید کاتالیست‌های آمونیاک، تولید پروپیلن از متانول نهایی و آماده عرضه به صنعت می‌شود و واحد‌های تولیدی کاتالیست سنتز متانول، کاتالیست هیدروژناسیون انتخابی استیلن، مواد اولیه تولید کاتالیست از جمله نیترات‌ها، کاتالیست اتیلن اکساید بهره‌برداری رسمی می‌شوند.

وی با بیان اینکه داخلی‌سازی همه کاتالیست‌ها حدود ۱۱۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی به‌دنبال خواهد داشت، گفت: قیمت کاتالیست در صنعت پتروشیمی نسبت به کل پروژه ارزشی ندارد، ولی اگر همین کاتالیست نباشد شرکت‌های تولیدی یا تعطیل می‌شوند یا تولیدات بی‌کیفیتی خواهند داشت .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *