در شرایطی که به نظر می‌رسد ایران تمام گزینه‌های خود برای افزایش سطح همکاری های تجاری با کشورهای همسایه را فعال کرده، یکی از همسایگان شمالی از آمادگی برای جهش همکاری‌ها در این حوزه می‌گوید.

به گزارش ایسنا، در هفته‌های گذشته تحت تاثیر برخی اختلاف نظرهای سیاسی و البته بالا رفتن هزینه برای نقل و انتقال کالاها یا عبور کامیون‌های ایرانی، سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که گزینه‌های جایگزین خود برای آذربایجان را بررسی کرده و به زودی از دو مسیر جدید برای کامیون‌های ایرانی راه باز خواهد شد.

هرچند هنوز تصمیم قطعی در این زمینه اعلام نشده اما پیگیری افزایش فعالیت در مسیر زمینی که از ارمنستان می‌گذرد از مدت‌ها قبل آغاز شده و به نظر می‌رسد دو طرف انگیزه فراوانی برای استفاده از این مسیر و البته افزایش همکاری‌های تجاری دارند.

در روزهای گذشته اتاق بازرگانی تهران با برگزاری جلسه‌ای با سفیر ارمنستان در تهران، بار دیگر موضوع توسعه همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور را بررسی کرده و سفیر ارمنستان در تهران ابراز امیدواری کرده به زودی جهشی جدید در همکاری‌های اقتصادی دو کشور به وجود آید.

سفیر ارمنستان در ایران اظهار کرد: من از همان اوایل آغاز ماموریتم در ایران، ارتباط خوبی با بخش خصوصی و اتاق تهران برقرار کردم و در نتیجه این رابطه دوستانه و فعالانه بود که توانستیم چندین هیات تجاری تبادل کنیم و همایش‌هایی برگزار کنیم و میزبان اشخاصی از اعضای هیات دولت ارمنستان یا چهره‌های ارشد اقتصادی ارمنستان در تهران باشیم. همچنین خوشحالم که اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان پا گرفت و به این سطح از فعالیت رسید.

تومانیان با اشاره به پیوندهای دیرینه ایران و ارمنستان گفت: من طی این سال‌ها تلاش کردم که روابط اقتصادی دو کشور با محوریت بخش خصوصی توسعه یابد و خوشبختانه این ارتباط به خوبی برقرار شده است. در دو سال اخیر و با وجود همه‌گیری کرونا، خط حمل‌ونقل ایران و ارمنستان به هیچ عنوان متوقف نشد و روابط تجاری همواره برقرار بود.

سفیر ارمنستان در ایران با اشاره به برخی مشکلات برای کامیون‌های ایرانی گفت: ارمنستان در حال حاضر شرایط سختی را سپری می‌کند اما از این شرایط گذر خواهد کرد. برای رفع مشکل کامیون‌های ایرانی مسیر جایگزین در نظر گرفته شده و شاهراه جنوب به شمال نیز با سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورویی به سرانجام می‌رسد که خلیج فارس را به دریای سیاه متصل می‌کند. در این مسیر با توجه به تونل‌هایی که حفر می‌شود، چند ساعت از زمان مسیر نیز کاهش می‌یابد.

آرتاشس تومانیان تاکید کرد که در چند سال آینده تغییر قابل توجهی در روابط اقتصادی ایران و ارمنستان رخ می‌دهد و حجم مبادلات دو کشور افزایش قابل توجهی را تجربه می‌کند. ضمن این که همکاری دو کشور برای سایر کشورهای حوزه اوراسیا نیز بهبود خواهد یافت.

در کنار تجارت مستقیم، ایران قصد دارد از خاک ارمنستان برای ترانزیت نیز استفاده کند. صادرات کالاهای ایرانی به روسیه، اروپای شرقی و حتی از طریق دریا به اروپای غربی بخشی از نقشی است که ارمنستان می‌تواند در حوزه تجارت برای ایران ایفا کند. عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و برنامه ریزی برای گسترش همکاری‌ها با روسیه نیز یکی از دیگر از حوزه‌هایی است که احتمالا ارمنستان امکان نقش آفرینی گسترده‌تری در آن خواهد داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *