تهران- ایرنا- بررسی گزارش سرمایه‌گذاری‌های خارجی مصوب تحت پوشش قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی در بخش صنعت، معدن و تجارت حاکی است از ابتدای سال ۹۸ تا پایان اسفند ماه تعداد ۸۲ مورد طرح/ واحد با ارزش ۸۵۴ میلیون دلار در بخش صنعت، معدن و تجارت کشور با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی به تصویب رسیده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، از ۸۲ شرکت ثبت شده ۳۳ شرکت با ۱۰۰ درصد سهام دار خارجی و ۴۸ شرکت به صورت مشارکتی با شرکای داخلی (جوینت ونچر) و یک مورد به عنوان ترتیبات قراردادی است.

نگاهی به آمارها نشان می‌دهد که از لحاظ حجم، سهم صنعت ۹۸ درصد، سهم معدن ۱۲ صدم درصد و سهم تجارت ۱.۸۸ درصد است.

بیشترین سرمایه‌گذاری بر اساس حجم در پنج استان زنجان، خراسان رضوی، کرمانشاه، هرمزگان و تهران و از پنج کشور امارات متحده عربی، هلند، چین، ترکیه و آلمان بوده است.

حوزه های معدنی جذاب برای سرمایه گذاران هندی و هنگ کنگی، استخراج و فرآوری منیزیت و تولید کنسانتره نفلین سینیت بودند.

سرمایه‌گذاری در حوزه تجارت شامل ساخت رستوران، سفارش کالا در فضای مجازی از طریق تارنما و نرم افزار، ساخت و تولید محصولات صنایع دستی و چرمی با مجوز صنعتی و تولیدی بوده است.

برپایه این گزارش، بیشترین حجم سرمایه گذاری خارجی در این بازه زمانی در پنج گروه “محصولات از توتون و تنباکو”، “محصولات غذایی و آشامیدنی ها”، “سایر محصولات کانی غیرفلزی”، “ساخت مواد و محصولات شیمیایی” و “کک و فراورده های حاصل از نفت” انجام شده است.

آمارها همچنین نشان‌دهنده سهم بالای تعداد سرمایه‌گذاری‌ها توسط کشور افغانستان (با ۱۴ طرح/ واحد) است و پس از آن به ترتیب ترکیه با ۱۳ طرح/ واحد در رتبه دوم، چین با ۱۱ طرح/ واحد در رتبه سوم، امارات متحده عربی و اتریش هر یک با ۶ فقره سرمایه گذاری در رتبه چهارم، عراق و هند هر یک با پنج فقره سرمایه گذاری به طور مشترک رتبه پنجم را در تعداد سرمایه گذاری کسب کردند.

آمارها نشان دهنده سهم بالای تعداد سرمایه گذار خارجی در استان خراسان رضوی (با ۲۰ طرح/ واحد) است. استان تهران با ۱۱ طرح/ واحد در رتبه دوم، استان‌های قزوین، آذربایجان شرقی و خوزستان هر استان با پنج طرح/ واحد به طور مشترک در رتبه سوم قرار دارند.

همچنین چهار استان زنجان‌، خراسان رضوی، کرمانشاه و هرمزگان بیش از ۵۴ درصد حجم سرمایه‌گذاری خارجی مصوب در کشور را در این دوره به خود اختصاص داده‌اند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *