معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه از آزادسازی واردات خودرو به یک شرط در سال آینده خبر داد و گفت: به نحوی بودجه تنظیم شد که اگر نرخ ارز و فروش نفت تغییر کرد آسیب چندانی به بودجه وارد نشود.

 

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حمید پورمحمدی در نشست لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت:مخالفان ارز دولتی تاکید میکنند این ارز رانت زا و مخرب است اما طرفداران تاکید دارند با حذف این ارز فشار بر مردم بیشتر خواهد شد. بر این اساس از مجلس درتبصره یک اجازه خواهیم گرفت تا به اقتضای شرایط در این خصوص تصمیم گیری شود.

معاون نوبخت افزود: پیش بینی درآمد نفتی دولت ۱۹۹هزار میلیارد تومان است و وزیر نفت نیز تاکید کرده فروش ۲.۳میلیون بشکه نفت در روز قابل تحقق است. بر اساس گفتگوی رییس جمهور و آقای همتی،  رییس کل بانک مرکزی مکلف شد تا نرخ ارز را به ۱۱۵۰۰ تومان برساند. اما به نحوی بودجه تنظیم شد که اگر نرخ ارز و فروش نفت تغییر کرد آسیب چندانی به بودجه وارد نشود.

وی گفت: ۸ میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی و دو‌میلیارد دلار نیز برای تامین دارو لحاظ شده است.

پورمحمدی گفت: تا پایان سال دو‌میلیارد دلار ارزی دیگر برای واردات کالای اساسی پیش بینی شده است که مجموع این رقم به هشت میلیارد دلار خواهد رسید.

وی افزود، در خصوص فروش نفت برای شکست شرایط تحریمی یک الزام تکلیف  وجود دارد اما در بستن بودجه باید مولفه های دیگر را لحاظ کرد. آنچه که فروخته شده و سال آینده وصول میشود و اگر ارز از۱۱۵۰۰تومان پایین تر آمد میتوان پیش فروش نفت انجام داد. به هر ترتیب تاکید اصلی بر فروش و‌تحقق ۱۹۹هزار میلیارد تومان منابع  از فروش نفت است.

پورمحمدی در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال آزاد سازی واردات خودرو گفت: اگر کشور به روال عادی برگردد و فشار به کانالهای ارزی وارد نشود واردات ار جمله واردات خودرو به روال عادی برخواهد گشت. در غیر این صورت شرایط فعلی ادامه خواهد یافت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *