بلومبرگ به نقل از منابع ارشد آمریکایی نوشت دولت ترامپ در حال بررسی تحریم‌ «سازوکار ویژه تجارت و تامین مالی ایران و اروپا» (STFI)، نهاد متناظر با «اینستکس» در ایران است.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از بلومبرگ، دولت ترامپ در حال بررسی تحریم‌ بخش مالی ایرانی رابط مبادلات بشردوستانه ایران با اروپاست؛ اقدامی که احتمالا باعث پایان یافتن حیات اقتصادی و بشردوستانه‌ای خواهد شد که فرانسه، آلمان و انگلیس به دنبال ایجاد آن برای ایران هستند.

به گفته یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، اقدامات آمریکا «سازوکار ویژه تجارت و تامین مالی» (STFI) که ایران به عنوان نهاد متناظر اینستکس ایجاد کرده است، هدف خواهد گرفت.

این مقام آگاه توضیح داد «سازوکار ویژه تجارت و تامین مالی» (STFI) در اصل امتداد بانک مرکزی ایران است که قبلا تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته و حداقل تضمین‌های جهانی در برابر پولشویی و تامین مالی تروریسم را اجرا نکرده است.

کشورهای اروپایی در ماه ژانویه اینستکس را برای کمک به حفاظت از مبادلات تجاری محدود با ایران از تحریم‌های آمریکا ایجاد کردند. این تحریم جدید اگر اجرا شود، احتمالا تلاش‌های با تردید اروپا برای حفظ برخی از مبادلات تجاری با ایران از طریق عدم استفاده از دلار آمریکا یا سیستم مالی آمریکا را از بین خواهد برد.

به نوشته این گزارش، این اقدام اختلافات با کشورهای اروپایی را بیشتر خواهد کرد و آخرین تلاش برای مجبور کردن جمهوری اسلامی ایران به نشستن پای میز مذاکره قراردادی قوی‌تر از برنامه جام اقدام مشترک است.

الی گرانمایه، یکی از سیاستمداران ارشد شورای روابط خارجی اروپا با اشاره به این بخش ایرانی گفت: «اگر آنها به دنبال تحریم STFI هستند، در اصل تلاش می‌کنند تا اینستکس را از درب پشتی از بین ببرند.»

«اگر آمریکا این اقدام را انجام دهد که اینستکس را در بدو ورود بکشد، احساس من این است که حمایت سیاسی در اروپا در مخالفت با آمریکا وجود داشته باشد.»

از این تحریم درحالی صحبت شده است که هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان به تهران آمده است. (جزئیات بیشتر) وزیر خارجه ایران دیروز گفت دو طرف «گفتگوهایی صریح» در مورد انتظارات منافع اقتصادی ایران با قبول توافق هسته‌ای داشتند.(جزئیات بیشتر)

وزیر خارجه آلمان در نشست خبری خود در تهران گفته است، وزیر خارجه آلمان افزایش تنش در منطقه را به نفع هیچکس ندانست و با بیان اینکه منافع اقتصادی ایران در برجام محقق نشد، گفت: ما و دیگر کشورهای اروپایی تلاش می کنیم امکان تجارت با ایران را فراهم کنیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *