سفیر آلمان در اوکراین گفت، برلین در نظر دارد تا یک کریدور آزمایشی برای صادرات غلات اوکراین از طریق خط آهن ایجاد کند.
اتحادیه اروپا به دنبال خارج کردن غلات از اوکراین است

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از راشاتودی، آنکا فلدهاسن، سفیر آلمان در اوکراین گفت، برلین در نظر دارد تا یک کریدور آزمایشی برای صادرات غلات اوکراین از طریق خط آهن ایجاد کند.

این مقام آلمانی توضیح داد: «در آینده نزدیک، صادرات غلات اوکراین از طریق بنادر اودسا غیرممکن است؛ از این رو ما باید بر روی امکان صادرات از طریق لهستان کار کنیم. آلمان تلاش می کند تا این امر را به ویژه به وسیله خط آهن آلمان، تسهیل کند. ما در حال همکاری با شرکای اوکراینی برای اجرای چنین حمل و نقل آزمایشی هستیم.»

اتحادیه اروپا تلاش برای ایجاد «کریدورهای همکاری» برای انتقال غلات اوکراین از طریق زمینی را افزایش داده است. این اقدام در راستای نگرانی در مورد چشم انداز بحران مواد غذایی در صورت به مقصد نرسیدن محصولات صورت گرفته است.

اوکراین یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان غلات، قادر نیست که غلات تولیدی اش را به علت درگیری در این کشور از طریق دریا صادر کند. در حال حاضر، ۲۲ تا ۲۵ میلیون غله اوکراین در بنادر این کشور انباشته شده است.

کشورهای غربی روسیه را به ممانعت از صادرات غله اوکراین متهم می کنند اما مسکو می‌گوید ارتش اوکراین مقصر است زیرا بنادر را مین گذاری کرده است.

آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان گفت، در حال حاضر، گزینه هایی برای صادرات غله اوکراین از طریق زمینی در حال انجام است اما بعید است که تمام این غلات صادر شود.

بائربوک دیروز پس از ورود به نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ گفت: «واضح است که در پایان ما قطعا قادر نخواهیم بود تمامی غلات را خارج کنیم، اما اگر حداقل بتوانیم بخشی از آن را از مسیرهای مختلف رها خارج کنیم، در آن وقت می توانیم به مقابله با بحران جهانی (غذا) کمک کنیم.»

وی خاطرنشان کرد، برلین در حال حاضر در مورد راه‌های ممکن برای نجات صادرات اوکراین، در حال مذاکره با رومانی و لهستان است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اخیرا گفته است، اگر کی‌اف بنادر خود را از مین پاک کند و یا صادرات کالا از طریق بنادر دریایی تحت کنترل روسیه مانند بردیانسک و ماریوپل را تضمین کند، مسکو عبور بدون مانع کشتی های حامل غلات اوکراینی را تضمین می کند.

با این حال، پوتین در جریان مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ گفت، ۵ یا ۶ گزینه دیگر وجود دارد و پیشنهاد کرد که کی‌اف یک گزینه را بدون نفوذ شرکای غربی‌اش انتخاب کند.

اردیبهشت ماه، یک مقام آژانس مواد غذایی سازمان ملل از ماندن نزدیک به ۲۵ میلیون تن غلات در اوکراین به علت چالش‌های زیرساختی و محاصره بنادر دریای سیاه خبر داد که عامل افزایش قیمت مواد غذایی در جهان است.

یک ماه پیش نیز ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در گفت و گوی تلفنی با رهبران فرانسه و آلمان گفته بود: روسیه مایل است تا در مورد راه هایی امکان پذیر ساختن ازسرگیری ارسال محموله های غلات اوکراین از بنادر واقع در دریای سیاه گفت و گو کند.

اوایل خرداد ماه، یک کارشناس به سازمان ملل متحد هشدار داد که جهان فقط ۱۰ ذخیره گندم دارد و کشورها برای مقابله با این بحران باید اجماع کنند.

بر اساس اعلام سارا منکر، رئیس یک شرکت بین المللی که از داده های هوشمند مصنوعی برای پیش بینی عرضه مواد غذایی استفاده می کند، ناامنی غذایی در جهان به حدی رسیده که از سال ۲۰۰۸ تاکنون جهان به خود ندیده است.

امروز بلومبرگ نیز طی گزارشی نوشت، طی چند ماه گذشته تعداد زیادی از مواد غذایی پرمصرف به شدت گران شده اند و یا یافتن آنها دشوار است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *