تولید ماهی در سال جاری به میزان چهل درصد کاهش یافته است.

میدل ایست نیوز: به نوشته خبرگزاری رسمی عراق، وزارت کشاورزی عراق اعلام کرد که اقدامات متعددی برای حفاظت از شیلات انجام شده و قیمت ماهی در بازارهای داخلی تثبیت شده است.

«مهدی الجبوری»، معاون وزیر کشاورزی عراق به خبرگزاری عراق گفت: وزارت کشاورزی به آزاد سازی میلیون ها بچه ماهی در تالاب ها و دریاچه ها در استان های مختلف عراق برای حفاظت از ماهی ها پرداخته است.

شیلات در مدت اخیر از مشکلات متعددی رنج برده است که در از بین رفتن تعداد بسیاری از ماهی ها در دو سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در استخرهای ماهی و قفس های شناور در رودخانه فرات قابل مشاهده است و به کاهش بسیار تعداد ماهی ها منجر شده که علت خودکفایی عراق در تامین ماهی و بی نیازی از واردات بوده است.

وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که با وجود قیمت بالای واکسن و داروهای دامپزشکی و همچنین علوفه وارداتی، فراوانی تولید منجر به دستیابی به ثبات قیمت ها شده است.

«حمید النایف»، سخنگوی وزارت کشاورزی عراق گفت که وزارت کشاورزی خواستار ممانعت از صید در فصل تکثیر ماهی و اعمال قانون برای جلوگیری از صید بی رویه ماهی به استثنای ماهی های دریایی و ماهی های مزارع پرورش ماهی شده است.

سخنگوی این وزارتخانه تاکید کرد که ماهی ها در این زمان تخم های خود را برای تولید مثل در کناره رودخانه ها می گذارند که منجر به افزایش تعداد ماهی ها می شود و لازم است از آنها در برابر صیدهای غیرقانونی محافظت شود و از صید بی رویه خودداری شود.

روش هایی که با استفاده از سموم، تورهایی با روزنه های کوچک و مواد انفجاری انجام می شوند و به نابودی ماهیان کوچک و موجودات آبزی منجر می شوند.

پیش از این میلیون ها لارو شناگر و بچه ماهی در دریاچه ها، تالاب ها، رودخانه ها و پهنه های آبی رها شده است تا حیات ماهی ها در عراق حفظ شود و کشور عراق به خودکفایی خود ادامه دهد.

وزارت کشاورزی عراق پیش از این به علت وفور ماهی در کشور و برای حمایت از تولید ملی از واردات ماهی ممانعت کرد و از صیادان درخواست کرد که این قانون را اجرا کنند.

وزارت کشاورزی در ادامه تاکید کرد که هر کسی دستورالعمل ها را نقض کند مطابق قطعنامه ۳۰ سال ۲۰۰۰ و دستورالعمل های ذکر شده در پاراگراف ۱۰ خود را در معرض پاسخگویی قانونی قرار می دهد و همه باید آنچه را که در این قانون آمده است به منظور حفظ آبزیان و حمایت از اقتصاد ملی اجرا کنند.

به نوشته وبگاه شفق نیوز، «ایاد الطالبی»، رئیس انجمن تولیدکنندگان ماهی عراق گفت: تولید ماهی در عراق در دو سال گذشته به یک میلیون تن رسیده است و این عدد بزرگی است و به این ترتیب عراق در تولید ماهی پس از کشور مصر در جایگاه دوم قرار می گیرد.

الطالبی در ادامه افزود قانون شورای فرماندهی انقلاب عراق که اکثر وزارتخانه ها بر اساس آن کار می کنند به ویژه وزارت کشاورزی تأثیر منفی بر بخش کشاورزی داشته است.

وی از دولت درخواست کرد که بحران ماهی را حل کند، زیرا تولید ماهی در سال جاری به میزان چهل درصد کاهش یافته است.

«احمد عید»، پژوهشگر مسائل اقتصادی در گفتگویی با خبرگزاری شفق گفت: شیلات یکی از مهم ترین اجزای اقتصاد داخلی عراق است و در سال های اخیر بسیار تحت تأثیر قرار گرفته است.

وی از نبود حمایت و عدم حفاظت از صید دریایی از طریق حمایت از درگاه خلیج فارس و عدم حمایت از تولید انتقاد کرد.

احمد عید در ادامه تاکید کرد که توسعه بخش اقتصادی و شیلات از طریق ارائه راه حلی برای مشکل آب و وضع قوانین موثر و سختگیرانه امکان پذیر خواهد بود.

وی در ادامه خواستار کاهش واردات شد که بازارهای داخلی را بسیار تحت تاثیر قرار داده است، در کنار ایجاد توافقنامه های حقیقی با کشورهای همسایه برای افزایش ورود آب به رودخانه های عراق.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *