مادرید- ایرنا- وبینار مشترک اقتصادی و بازرگانی بررسی فرصت‌های همکاری تهران و لیسبون با همکاری اتاق بازرگانی اصفهان و اتحادیه بازرگانی پرتغال موسوم به اتاق پورتو امروز سه شنبه برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این نشست مجازی «مرتضی دامن‌پاک‌جامی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در پرتغال با اشاره به همکاری‌های قبلی اتاق پورتو با طرف‌های ایرانی از جمله نشست تابستان گذشته اتاق بندر عباس با اتاق پورتو که در آن ده‌ها شرکت ایرانی و پرتغالی حضور داشتند، اظهار امیدواری کرد که با کنترل بحران کرونا و رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران در آینده‌ای نزدیک، فضای مناسبتری برای ارتقاء روابط اقتصادی دو کشور ایران و پرتغال با توجه به ظرفیت‌ها و فرصت‌های اقتصادی فراوان ایران بدست آید.

سفیر کشورمان در ادامه با اشاره به روابط تاریخی پانصد ساله ایران و پرتغال، پیشینه ارتباطات دو کشور در این دوره طولانی را در عرصه‌های مختلف دیپلماتیک، فرهنگی و تجاری به عنوان سرمایه‌ای برای روابط امروز آنها توصیف کرد و از قرارداد گمرکی فیمابین در سال ۱۶۳۰ میلادی به عنوان نمونه‌ای از سوابق ارتباطات تجاری سودمند دو کشور یاد کرد.

دامن‌پاک‌جامی تجربه روابط اقتصادی دو کشور در دوران پس از انقلاب اسلامی ایران بویژه در یک دهه گذشته را بر اساس منافع متقابل آنها در زمینه‌های مختلف اقتصادی از جمله پتروشیمی، انرژی، صنایع فلزی، خودرو، دارو و تجهیزات درمانی، حوزه استارت آپ و صنعت گردشگری رو به جلو و در حال گسترش توصیف کرد و اظهار داشت در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ بیش از ۱۸۰ شرکت پرتغالی در بازار ایران فعال بودند و حجم تجارت فیمابین در سال ۲۰۱۷ به بیش از ۶۰ میلیون یورو رسید اما به دلیل اقدام غیر قانونی آمریکا در خروج از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها، این رقم در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به کمتر از یک سوم کاهش یافت.

وی همچنین به همکاری‌های شهری رو به افزایش پرتغال و ایران، ارتباط مستمر بین بخش‌های خصوصی و همکاری بین پارک‌های علم و فناوری به عنوان نمونه‌های موفق از پیشبرد روابط اقتصادی در سال‌های اخیر اشاره کرد.

سفیر جمهوری اسلامی با اشاره به بازار ۸۵ میلیون نفری ایران و بازار ۴۵۰ میلیون نفری منطقه و پیش بینی رشد اقتصادی مثبت ایران در سال ۲۰۲۱ به میزان سه و نیم درصد از سوی صندوق بین المللی پول، جذابیت‌های روز افزون بازار ایران را برای شرکت‌های پرتغالی مورد تاکید قرار داد که با رفع تحریم‌ها و کنترل همه گیری کرونا در نتیجه روند واکسیناسیون در دو کشور پر جاذبه‌تر نیز خواهد شد.

وی به ظرفیت‌های فراوان صنعتی و کشاورزی اصفهان برای همکاری با شرکت‌های پرتغالی نیز اشاره کرد و ضمن آرزوی موفقیت برای ۱۶ شرکت ایرانی و پرتغالی که بلافاصله پس از این وبینار مذاکرات تجاری دوجانبه برگزار کردند، ادامه داد با توجه به اینکه اتاق اصفهان از سوی اتاق بازرگانی ایران به عنوان اتاق معین در روابط تجاری با پرتغال معرفی شده است، اتاق‌های اصفهان و پورتو می‌توانند به دو کانون مهم و اصلی در همکاری‌های اقتصادی ایران و پرتغال تبدیل شوند و با اقدامات لازم از جمله تشکیل کمیته مشترک همکاری با اتحادیه بازرگانی پرتغال در شهر پورتو و احیاء تفاهمنامه تشکیل شوراهای بازرگانی پرتغال – ایران، نقش اساسی در توسعه ارتباطات بین بخش‌های خصوصی دو کشور ایفا کنند.

بر اساس این گزارش در ابتدای این نشست «پائول واژ Paul Vaz» از اعضای هیأت مدیره اتاق پورتو ضمن اشاره به تشکیل شورای بازرگانی پرتغال – ایران در سال ۲۰۰۹ و روابط تجاری دو کشور که در سال‌های اخیر بدلیل تحریم‌های آمریکا کاهش یافته است، اظهار امیدواری کرد که اینگونه نشست‌ها و فعالیت‌ها بتواند مشوق خوبی برای شرکت‌های پرتغالی جهت ورود دوباره به بازار پر جاذبه ایران باشد که در اثر تحریم‌ها و شیوع کرونا آسیب دیده است.

«بهنام ابراهیمی» مدیر بازاریابی و روابط بین الملل اتاق بازرگانی اصفهان نیز ضمن بیان ظرفیت‌های موجود این استان از جمله گردشگری، صنایع فولاد و غذایی، آمادگی اتاق اصفهان جهت همکاری با همتایان پرتغالی را اعلام کرد.

بر پایه این گزارش در ادامه این نشست مجازی، جلسات دوجانبه ۱۶ شرکت ایرانی و پرتغالی در زمینه‌های مواد غذایی، پتروشیمی، فولاد، مس، سنگ و صنعت ساختمان برای معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌های همکاری یکدیگر برگزار شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *