جدیدترین گزارش اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی جهان دیگر کرونا را به عنوان بحران اصلی برای فعالیت‌های آینده خود در نظر نمی‌گیرند.
از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی و همزمان با شیوع جهانی ویروس کرونا، بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی در سراسر جهان با معضلات جدی مواجه شدند و همین موضوع باعث شد در ماه‌های گذشته اصلی‌ترین نگرانی صاحبان کسب و کار در نقاط مختلف جهان، مدیریت فعالیت‌هایشان زیر سایه کرونا باشد.

براوردها نشان می‌دهد که بسیاری از کشورها در سال گذشته میلادی با رشد منفی اقتصادی مواجه شدند که نتیجه محدودیت‌های کرونایی بود. در ماه‌های اخیر اما با آغاز روند واکسیناسیون علیه کرونا در بسیاری از کشورها، میزان نگرانی از شیوع این ویروس کاهش یافته و دیگر دغدغه‌ها اولویت بیشتری پیدا کرده‌اند.

جدیدترین گزارش اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که در کشورهای توسعه یافته خوشبینی بیشتری نسبت به آینده اقتصاد وجود دارد و در بسیاری از کشورها، میزان تهدید همه گیری کرونا رو به کاهش است.

در ماه‌های گذشته میزان تاثیرگذاری کوید۱۹ در اقتصاد از حدود ۶۰ درصد به مرز ۳۰ درصد رسیده است و در عوض، عواملی مانند تورم در رشد، اختلال در زنجیره تامین، درگیری‌های سیاسی داخلی و سطح بالای بدهی‌های ملی با افزایش تهدید همراه شده‌اند.

در حوزه بازارهای اقتصادی، تقاضای ضعیف مصرف کننده، اختلال در زنجیره تامین، افزایش رقابت در صنعت، تغییر نیازهای مصرف‌کننده و اختلال در مدل‌های تجاری صنعت نقشی کلیدی ایفا می‌کنند.

در میان کشورهای مختلف جهان، در اروپا صاحبان صنایع خوشبینی قابل توجهی از بهبود شرایط دارند و نسبت به سه ماه قبل میزان خوشبینی‌ها از ۲۵ به ۷۴ درصد افزایش یافته است. در آمریکا شمالی نیز این عدد از ۵۹ به ۸۳ درصد رسیده است. در چین، آسیا و اقیانوسیه و آمریکای لاتین نیز امید به آینده افزایش یافته است.

در این میان بیشترین کاهش مربوط به هند است که اخیرا موج سنگینی از ابتلا به کرونا را پشت سر گذاشت. در این کشور فعالان اقتصادی که چند ماه قبل خوشبینی ۹۰ درصدی به بهبود اوضاع داشته‌اند ریزش کرده و به ۳۳ درصد رسیده‌اند. در بازارهای در حال توسعه نیز افتی محدود در خوشبینی وجود دارد.

1 پاسخ
  1. ابوالقاسمذتازیکی
    ابوالقاسمذتازیکی گفته:

    سلام در شرایط کرونا آسیب های زیادی به بخش تولید وارد شده اما انسانهای خلاق از یک فرایند مشکل ساز به یک فرایند سود آور میرند همیشه مشکلات نو آوری می‌سازند نه ارامش

    پاسخ

تعقیب

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *