به دلیل کاهش ارزش پول ملی در ترکیه،تورم شدید طی هفته های اینده در راه است.

به گزارش مستقل آنلاین خبرگزاری رویترز نوشت:

لیر ترکیه در روز چهارشنبه بیش از ۲ درصد سقوط کرد زیرا نگرانی ها از افزایش تورم و کاهش ذخایر بانک مرکزی افزایش یافت.

لیر تا ۱۷.۱۵ دلار تضعیف شد، نزدیک به پایین ترین شاخص یعنی ۱۸.۴ که در ۲۰ دسامبر سال ۲۰۲۱ که در جریان بحران ارزی قیمت دلار به این محدوده رسید.

پول ملی ترکیه در ۱۲ هفته از ۱۴ هفته گذشته با کاهش مواجه بوده و پس از زیان ۴۴ درصدی در سال گذشته، امسال ۲۳ درصد کاهش یافته است. کاهش ارزش، همراه با تورم سالانه ۷۳ درصد، خانوارها را در آستانه انتخابات در اواسط سال ۲۰۲۳ به شدت تحت فشار قرار داده است.

اردوغان آخرین دوره خود را پس از جلسه کابینه در روز دوشنبه آغاز کرد و گفت که ترکیه نرخ ها را افزایش نمی دهد بلکه به کاهش نرخ ها در مواجهه با هزینه های بالای زندگی ادامه می دهد.

امره آکچاکمک، مشاور ارشد شرق کپیتال مستقر در دبی، گفت: «با توجه به عدم تعادل، به نظر می رسد یک دوره رفاه اقتصادی بهترین سناریو باشد، اما دستیابی به آن پیش از انتخابات آسان یا مطلوب نیست.»

بانک مرکزی از زمان بحران دسامبر از ذخایر خارجی خود برای حمایت از لیر استفاده کرده است که باعث شد معامله گران آن را یک بازار مدیریت شده یا یک “شناور کثیف” بنامند.

یک بانکدار ارشد به رویترز گفت که مقامات دولتی به دنبال پایداری نرخ ارز هستند و افزود که تقاضای ارز خارجی شرکت ها به دلیل پرداخت های وارداتی در بازار مشاهده شده است.

این بانکدار که خواست نامش فاش نشود، گفت: «دولت می‌تواند لیر را قوی‌تر نگه دارد، اما این بدان معناست که می‌تواند نرخ ارز را برای مدت کوتاه‌تری کنترل کند».

ذخایر خالص خارجی بانک مرکزی در پایان ماه می ۱۲.۲ میلیارد دلار بود، اما پس از کسر سوآپ به شدت منفی می شود. با موفقیت محدود، ترکیه به دنبال خطوط سوآپ ارز خارجی برای کمک به بازگرداندن بافر خود است.

لیر برای چندین سال متوالی بدترین عملکرد را در بازارهای مالی جهان داشته است که عمدتاً به دلیل نگرانی های سیاست های اقتصادی و پولی در دولت اردوغان بوده است.

بر اساس داده‌های Refinitiv، اوراق قرضه دلاری ترکیه به میزان ۳.۴ سنت کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح خود از ۷ مارس با شتاب گرفتن لیر رسید.

آکچکمک گفت: «نظرات اخیر در مورد کاهش نرخ بهره ممکن است ضعف لیر را تسریع کرده باشد، اما دلایل اساسی بسیاری پشت آن وجود دارد.»

او افزود که افزایش کسری تجاری، کاهش سریع ذخایر خارجی بانک مرکزی، افزایش هزینه های تامین مالی خارجی و “تورم غیرقابل توقف” همگی بر لیر فشار می آورند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *