عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: قیمت سیگار باید به گونه‌ای باشد که مشوق مصرف نباشد و از طرف دیگر نباید در داخل مالیات‌هایی روی سیگار وضع کنیم که قاچاق سیگار افزایش یابد.
به گزارش صدای بورس,کیوان مرادیان با اشاره به بخشی از لایحه بودجه مبنی بر اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۲ به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی مبلغ ۵۰ تومان و تولید داخل با نشان بین‌المللی ۱۰۰ تومان به عنوان مالیات دریافت می‌شود، اظهار داشت: در تعیین مالیات بر سیگار باید چند موضوع را به صورت همزمان مورد توجه قرار دهیم. یک بحث آن است که جهت‌گیری ها باید به گونه‌ای باشد که کاهش مصرف سیگار در کشور اتفاق بیفتد، چرا که در هیچ کشوری مسئولان و دولتمردان تمایل ندارند مصرف دخانیات زیاد باشد.

وی بیان کرد: نکته مهم دیگر آن است که ضمن اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش مصرف سیگار در کشورمان، نباید کاری کنیم که قاچاق سیگار افزایش یابد. الان در صنعت دخانیات بسیاری از کشورها از جمله کشورهای منطقه به کشور ما به عنوان بازار مصرف خود نگاه می‌کنند و بخش عمده دخانیات ما را تأمین می‌کنند. ما باید هم صنعت داخلی خود را تقویت کنیم و هم کاهش مصرف دخانیات در کشورمان باید مورد توجه باشد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال آینده تصریح کرد: قیمت سیگار باید به گونه‌ای باشد که مشوق مصرف نباشد و از طرف دیگر نباید در داخل مالیات‌هایی روی سیگار وضع کنیم که توجیه قاچاق سیگار بالا برود. ما این مشکل را در زمینه بنزین، دارو، نهاده‌ها و یارانه‌های غذایی داریم. در واقع، اگر قیمت‌ها منطقی باشد، قاچاق نباید اتفاق بیفتد.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اختلاف نظرهایی درباره میزان مالیات سیگار در سال آینده وجود دارد، اما به صورت کلی ما با افزایش ۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته موافق هستیم و پیشنهاد دولت هم چون در این زمینه کارشناسی است، ما از پیشنهاد دولت دفاع کردیم تا نظر دولت خیلی تغییر نکند. تا این لحظه مبنا درباره مالیات سیگار مصوبه دولت است که در لایحه بودجه سال آینده آمده است.

مرادیان تاکید کرد: پیشنهادی که دولت در لایحه بودجه سال آینده برای مالیات سیگار آورده است، کارشناسی شده و منطقی است و افزایش ۵۰ درصدی نسبت به سال قبل خوب است و کم نیست. البته اگر افزایش قیمت باعث کاهش مصرف سیگار به طور جدی شود، باز هم ما رغبت بیشتری برای افزایش یافتن قیمت سیگار داریم.

وی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به گزارش فرهنگستان علوم مبنی بر پایین آمدن سن مصرف دخانیات در کشور به ۱۱ سال و افزایش شدید مصرف دخانیات در کشور و توجه به این واقعیت که قیمت محصولات دخانی در کشور نسبت به متوسط جهانی بسیار پایین‌تر است، نظر شما درباره افزایش عوارض و مالیات خرده فروشی سیگار چیست، گفت: افزایش قیمت سیگار که برای سال آینده داریم، اما افزایشی که منجر به بالا رفتن میزان قاچاق سیگار شود، خوب نیست. تاکید ما افزایش منطقی قیمت سیگار است به گونه‌ای که قاچاق آن تقویت نشود.

مرادیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پیش بینی شما از اقدام نمایندگان مجلس در این خصوص در لایحه بودجه امسال چیست، اظهار داشت: نظر دولت این است که تا حدی افزایش قیمت داشته باشیم و قاچاق هم افزایش نیابد. تا این لحظه هم کمیسیون تلفیق بودجه این موضوع را پذیرفته است و بنده هم فکر می‌کنم پیشنهاد دولت منطقی است. در کمیسیون تلفیق مالیات بر قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار مطابق با پیشنهاد دولت تصویب شده است.

به گزارش ایسنا,وی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آیا مجلس پیشنهاد دولت درباره مالیات سیگار را افزایش خواهد داد، گفت: اگر در صحن مجلس پیشنهاد دولت ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یابد، مخالفت نمی‌کنم اما برخی از افراد پیشنهاداتی چون افزایش ۲۰۰ یا ۳۰۰ درصدی را داشتند که رأی نیاورد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *