بازار صادرات کشاورزی ایران امروز با محدودیت جدیدی مواجه شد. چنانکه وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به سازمان گمرک صادرات چهار محصول سیب‌زمینی، پیاز، گوجه فرنگی و بادمجان را ممنوع اعلام کرد. آیا این تصمیم منجر به از دست رفتن بازارهای صادراتی می‌شود؟
به گزارش صدای بورس، با آغاز جنگ روسیه و اوکراین، بازارهای صادرات کشاورزی در کشورهای مختلف با بحران جدیدی مواجه شد. در حالی که بسیاری از کشورها درصدد استفاده از این موقعیت و پرکردن جای خالی دو کشور هستند، وزیر جهاد کشاورزی امروز در نامه‌ای به سازمان گمرک صادرات چهار محصول گوجه فرنگی، سیب‌زمینی، پیاز و بادمجان را ممنوع اعلام کرد.

این محدودیت جدید در حالی اعمال می‌شود که در بیشتر مقاطع سال تولید این چهار محصول به شکل مازاد اتفاق می‌افتد و ممکن است بارها روی دست کشاورزان باد کند. موضوعی که می‌تواند منجر به تکرار تجربیات تلخی همچون امحای محصولات کشاورزی شود.

در همین زمینه نایب رئیس اتحادیه باغداران استان تهران گفت: با اعمال این دستور به احتمال فراوان با مازاد تولید محصولات کشاورزی مواجه شویم. چراکه محصولاتی نظیر گوجه فرنگی، بادمجان، پیاز و سیب‌زمینی معمولاً بیش از نیاز کشور تولید می‌شود. البته ممکن است گاهی طبیعت سر ناسازگاری بگیرد و تولید این محصولات با افت مواجه شود، اما به‌طور کلی محدودیتی وجود ندارد.
صادرات کشاورزی ایران واگذار می‌شود؟

مجتبی شادلو در ادامه اظهار کرد: همان‌قدر که کمبود تولید ممکن است کشور را با مشکل مواجه سازد، مازاد تولید نیز برای صنعت کشاورزی کشور آسیب‌زاست. از این رو تصمیم بر ممنوعیت صادرات کشاورزی تصمیمی اشتباه است. حتی اگر این تصمیم مقطعی باشد، به‌سرعت کشورهای دیگر جای خالی ما را در بازار پر می‌کنند.

او افزود: قطعا تامین نیاز داخلی باید در اولویت قرار بگیرد، اما در سوی دیگر ماجرا باید ردیف صادرات کشاورزی هم به‌درستی تغریف شود. به هر حال به هر دلیلی ممکن است در یک مقطع صادرات یک محصول افزایش یابد و اوج بگیرد. با این حال نباید به خاطر صادرات بی‌رویه یک محصول در مقطعی خاص، مرزهای کشور را بست.

وی به تجارت نیوز توضیح داد: عواقب این تصمیم احتمالاً بسیار وخیم‌تر از آنی باشد که تصور می‌شود. در نهایت نیز این تولیدکننده و مصرف‌کننده ایرانی هستند که باید خسارت یک تصمیم اشتباه را بپردازند. از این رو، انتظار می‌رود قبل از آنکه ما بازار صادرات کشاورزی را از دست دهیم، در این تصمیم یک بازنگری صورت بگیرد. به‌ویژه اینکه اکنون در فصل بهار قرار داریم و تولید این چهار محصول به‌زودی اوج می‌گیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *