محمدجواد عسکری گفت: ایران بیش از ۴۰ محصول کشاورزی مثل زعفران، پسته، خرما، انار، کشمش و… دارد که در حد انتظار صادر نشده است. اگر مسئولان مربوطه به فکر باشند با کمک معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه می‌توانیم مشتریان خوبی برای محصولات‌مان مخصوصاً در اروپا پیدا کنیم. در این راستا، ضرورت دارد که روی بسته بندی زیبا محصولات‌مان هم کار کنیم، چون بسیار در فروش تاثیرگذار است.

اقتصاد۲۴، محمد آیتی: ایران، هم به خاطر شرایط اقلیمی و هم خاک حاصلخیرش، پتانسیل بسیار خوبی برای کشت و برداشت محصولات متنوع کشاورزی دارد و سالانه مقادیر زیادی از انواع مختلف محصولات کشاورزی‌اش مثل سیب، هندوانه، گوجه فرنگی، پسته و… را به کشور‌های دیگر صادر می‌کند، اما به نظر می‌رسد فروش محصولات کشاورزی کشورمان مخصوصاً در سال‌های اخیر که با تحریم‌های سختی روبرو هستیم، ارزآوری قابل ملاحظه‌ای برایمان نداشته است.

اینکه چرا با این ظرفیت بالا نتوانستیم به موفقیت شایانی در این حوزه برسیم سوالی است که ذهن خیلی از ایرانی‌ها را به خود درگیر کرده است.

در همین رابطه، محمدجواد عسکری رییس کمیسیون کشاورزی مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: حدود ۶۰۰ میلیون جمعیت پیرامونی ایران است و این جمعیت وسیع، علاقه‌مند به خرید برخی محصولات ما در حوزه کشاورزی هستند. این موضوع دو دلیل دارد. اول اینکه، ما در محصولات کشاورزی خود، دوره کارنس (حداقل زمانی که بین آخرین سمپاشی تا برداشت محصول لازم است رعایت شود تا بقایای سم مورد تجزیه عوامل طبیعی قرار گرفته و مقدار آن در سطح میوه‌ها و سبزیجات کاهش یابد را دوره کارنس می‌نامند.) را رعایت می‌کنیم و دوم، ارگانیک بودن محصولات‌مان است. هم سازمان بهداشت جهانی و هم فائو بر این موضوع صحه گذاشتند، پس ما ظرفیت خوبی برای صادرات داریم که برای رسیدن به ارزآوری بیشتر نیازمند اراده و برنامه ریزی جدی و واقعی هستیم.

وی افزود: صادرات حداکثری محصولات، یک هنر است و بار این کار به دوش یک نفر یا یک دستگاه خاص نیست. پای عمل که بیاید خیلی‌ها مسئولیت دارند. به طور مثال در گذشته، چون سه وزارتخانه جهادکشاورزی، صمت و امور خارجه هماهنگی لازم را نداشتند، موفقیت خاص و قابل ملاحظه‌ای حاصل نشد.

بیشتر بخوانید: عضویت در شانگهای، قدرت چانه زنی ایران را افزایش می‌دهد

نماینده داراب تصریح کرد: ما در کمیسیون کشاورزی به دنیال برنامه ریزی جدی برای صادرات حداکثری بسیاری از محصولات‌مان هستیم. به طور نمونه، ایران انجیر بسیار ارزشمندی دارد. جز معدود کشور‌هایی هستیم که انجیر دیم تولید می‌کنیم و صد درصد ارگانیک است. یا مثلاً در بخش گل محمدی حرف برای گفتن داریم که آن هم صد درصد ارگانیک است. گل محمدی ایران، هم عطرش و هم اسانش در دنیا مشتری‌های خوبی دارد که باید استفاده لازم را ببریم. کشورمان، بزرگترین دیم دنیا را با تقریباً ۵۵۰۰ هکتار در یک نقطه دارد که حیف است به راحتی از این ظرفیت‌ها عبور کنیم.

عسکری اظهار داشت: ایران، بیش از ۴۰ محصول کشاورزی مثل زعفران، پسته، خرما، انار، کشمش و… دارد که در حد انتظار صادر نشده است. اگر مسئولان مربوطه به فکر باشند با کمک معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه می‌توانیم مشتریان خوبی برای محصولات‌مان مخصوصاً در اروپا پیدا کنیم. در این راستا، ضرورت دارد که روی بسته بندی زیبا محصولات‌مان هم کار کنیم، چون بسیار در فروش تاثیرگذار است.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس یادآور شد: ما در بخش صیفی و سبزی به راحتی می‌توانستیم بازار روسیه را تصاحب کنیم، اما بی‌برنامگی کاری کرد که این بازار پرپول را از دست بدهیم.

وی در پاسخ به اینکه صادرات حداکثری محصولات کشاورزی شاید نتواند جوابگوی رفع بحران اقتصادی ایران باشد، گفت: این حرف را اصلاً قبول ندارم، زیرا به حدی در این بخش می‌توان ارزآوری کرد که در آینده به این برسیم که امکان جایگزینی صادرات محصولات کشاورزی به جای نفت وجود دارد. کافیست آقایان یکی بار به طور جدی وارد عمل شوند و سپس خروجی کار را ببینند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *