تهران- ایرنا- آغاز به کار رسمی کانال مالی اروپا با ایران همانگونه انتظار می رفت، اثر روانی خود را بر بازار ارز گذاشت و امروز (شنبه) نرخ ارزهای عمده سیر نزولی در بازار به خود گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، نرخ های بازار ارز در هفته های اخیر بیش از آنکه تحت تاثیر عرضه و تقاضا باشد، از عوامل سیاسی، روانی و رسانه ای اثر می گرفت؛ از برگزاری جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تایید یا رد لوایح مرتبط با همکاری ایران در گروه ویژه اقدام مالی بویژه پالرمو و سی.اف.تی گرفته تا توئیت ها و خبرها درباره احتمال راه اندازی کانال ویژه اقدام مالی هر کدام به سهم خود بر بازار اثرگذار بودند.
البته نمی توان نقش آفرینی بازارسازان و سفته بازان ارزی را نادیده گرفت که تلاش می کردند تا با ملتهب کردن فضای روانی حاکم بر بازار، ماهی خود را از این آب گل آلود بگیرند؛ در سایه همین دست اندازی ها بود که دوشنبه هفته گذشته (هشتم بهمن) نرخ اسکناس دلار آمریکا از مرز روانی ۱۲ هزار تومان برای ساعاتی عبور کرد هرچند با ورود بازارساز، فضا تلطیف و نرخ ها متعادل تر شد.
در این شرایط عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در یادداشت در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: «این روزها، متأسفانه برخی افراد و صاحب منصبان و بعضا ذینفعان، به تریبونی که دسترسی پیدا می کنند، با بی توجهی به جنگ تبلیغاتی و روانی دشمنان علیه کشورمان و در حد خود، آینده منفی را به غلط برای اقتصاد کشورمان به تصویر می کشند.»
«دلالان و نوسان گیران هم سوار بر این گونه القائات و بزرگ نمایی ها، بحث هایی مانند تاثیر رد یا قبول پالرمو و SPV و سایر بهانه ها، کسب وکار خود را، با فروش ارزهای بالا خریده خود، رونق می دهند.»
رئیس شورای پول و اعتبار تاکید کرد: «عوامل اقتصادی و توانایی مداخله بانک مرکزی، نرخ هایی که امروز توسط فرصت جویان و در فضاهای مجازی مطرح می شود را ماندگار نمی داند. به مردم عزیز توصیه می کنم دارایی خود را در معرض ریسک بازار ارز قرار ندهند.»
وی خاطرنشان ساخت: «بانک مرکزی همچنان که تا به حال نیز نشان داده است، در موقع مقتضی تدابیر پیش بینی شده را عملیاتی خواهد کرد؛ زمان و نوع مداخله را بانک مرکزی تعیین می کند، نه فضا سازی دلالان و فرصت جویان.»

** کانال تجاری اروپا به ثمر نشست
سرانجام پس از ماهها انتظار شامگاه یازدهم بهمن وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه در کنفرانس مشترک خبری پس از نشست وزیران اتحادیه اروپا در بخارست پایتخت رومانی راه اندازی سازوکار مالی ویژه (اینستکس – INSTEX) را به طور رسمی اعلام کردند؛ شرکتی که تمرکز اولیه آن روی کالاهایی خواهد بود که مورد نیاز فوری مردم ایران همچون مواد غذایی، دارویی و مصرفی است.
به گفته وزیران خارجه این سه کشور اروپایی، شرکتی که با عنوان INSTEX ثبت شده در پاریس مستقر می شود و یک کارشناس بانکی آلمانی مسئولیت آن را برعهده دارد. انگلیس نیز ریاست هیات نظارت را برعهده خواهد داشت.

** بازار عقب نشست
همانطور که انتظار می رفت، با اعلام راه اندازی کانال اینستکس، بازار روز شنبه سیزدهم بهمن ماه قدری نرخ های خود را تعدیل کرد؛ هر دلار آمریکا که عصر روز پنجشنبه گذشته به ۱۱ هزار و ۸۵۰ تومان رسیده بود، ظهر امروز ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان فروخته شد و یورو نیز از رقم ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومانی به ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان عقب نشینی کرد.
به این ترتیب اسکناس دلار آمریکا و یورو هر کدام ۴۵۰ تومان ارزان تر به خریداران عرضه شدند.
نگاهی به نرخ های اعلامی بانک مرکزی نشان می دهد که میانگین فروش هر اسکناس دلار آمریکا در بازار آزاد در هفته دوم بهمن ماه ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان و هر یورو ۱۳ هزار و ۵۹۸ تومان بوده بنابراین بازار ارز در آغاز هفته جدید نرخ ها را پایین تر از میانگین هفتگی آغاز کرده است.
همچنین طبق نرخ های اعلامی در سامانه نظارت ارز، پنجشنبه گذشته میانگین فروش هر یورو در سامانه سنا ۱۴ هزار و ۴۴ تومان و هر دلار آمریکا ۱۲ هزار و ۲۱ تومان بود؛ در سامانه نیما نیز حواله هر یورو ۹ هزار و ۳۷۳ تومان و هر دلار ۹ هزار و ۸۲۳ تومان فروخته شد.
نرخ ها در سامانه سنا بیانگر معاملات انجام شده توسط بانک ها و صرافی‌های مجاز کل کشور است و در سامانه نیما حواله های ارزی مبادله می شود.
بر اساس آمارهای بانک مرکزی مجموع فروش ارز حاصل از صادرات در هفته ای که گذشت حدود ۲۱۳ میلیون یورو و مجموع تامین ارز برای واردات حدود ۱۶۰ میلیون یورو بود.

 

منبع : خبرگزاری ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *