شاخص کل بورس در هفته‌ای که گذشت با افت ۲٫۱ درصدی در شاخص کل مواجه بود. اگرچه در اواسط هفته گروه‌های ریالی به لطف اخبار برجام کمی مثبت بودند اما کلیت بازار همچنان روندی خنثی و خالی از نقدینگی دارد.

محمدمهدی عشریه، کارشناس بازار سهام گفت: بازار تحت تاثیر اخبار مذاکرات و تغییرات نرخ ارز، بودجه ۱۴۰۱، قوانینی تحت عنوان قانون اصلاح ساختار بازار سرمایه و همچنین عدم اطمینان از اتفاقات آتی است. عمدتا زمانی که یک بازار مالی به حالت over value در می‌آید، در زمان ریزش هم به حالت lower value تبدیل می‌شود‌ با توجه به اینکه کارایی بازار به دلیل وجود دامنه نوسان و عوامل محدودیت‌زا بسیار پایین‌تر از باقی بازارهاست، رسیدن به قیمت تعادلی هم سخت‌تر و با چالش فراوان‌تر اتفاق می‌افتد.

وی افزود: ما در حقیقت با بازاری روبه‌رو هستیم که در مقابل رقبایش کاملا تضعیف شده در حالیکه یک فرصت بی‌نظیر برای اقتصاد را با اعمال محدودیت‌ها از بین بردیم.

عشریه گفت: سرمایه‌گذاری سنتی به دلیل عدم محدودیت‌های بی‌شمار، به سمت بازارهای سنتی ملک و طلا برگشتند و سرمایه‌گذاران جدید، تمایل به معاملات ارز دیجیتال پیدا کردند.

او افزود: حتی با شایعات و شنیده‌هایی چون لغو تحریم خودرو، (هر چند رسما تایید نشده) شاهد اتفاق قابل قبولی در این صنعت نبودیم و این به دلیل رشد سرمایه‌گذاری در بازارهای رقیب در برابر خودتحریمی بازار سرمایه است.

آیا بازار واقعا باارزش است؟

این کارشناس عنوان کرد: ترس از نرخ خوراک پتروشیی‌ها، نرخ معاملات برق و … و به طور کلی نرخ‌گذاری دستوری در برابر بازارهای رقیب که آزادانه‌تر هستند، عدم اعتماد به بازار سرمایه را روز به روز تشدید می‌کند. هر چند اقداماتی چون مالیات بر دارایی در مرحله اجرا قرار گرفته ولی در نهایت احتمال ورود سرمایه‌گذاران به بازار بورس بسیار ضعیف ارزیابی می‌شود.

عشریه ادامه داد: از طرفی در یک پدیده جدید شاهدیم که سهامداران برخی از شرکت‌ها توانستند علیه مدیران شرکت‌های بازار سرمایه احکام قضایی دریافت کنند و مدیران شرکت‌ها را محکوم کنند.

او افزود: این موضوع علی‌رغم مباحث قبلی نیز تاثیر بسیار منفی بر روی نگرش سرمایه‌گذاران دارد. آن‌ها می‌گویند چه لزومی دارد سرمایه خود را وارد بازاری کنم که برای احقاق حق، حتما وارد فرآیند قضایی شد؟

عشریه خاطرنشان کرد: تقریبا اکثریت تحلیلگران به باارزش بودن بازار اذعان دارند لیکن بازگشت اعتماد به بازار سرمایه به همین راحتی مقدور نخواهد بود. سرمایه‌گذاری که تجربه فعالیت در بازارهای آزادتر را دارد، خیلی سخت‌تر به این بازار برخواهد گشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *