کارشناس مسایل اقتصادی گفت: حدود ۵۰ کشور در جهان حذف صفر را عملی کردند و برای موثر واقع شدن این مصوبه باید دید چه سیاست گذاری صورت خواهد گرفت.

تیتر۲۰- محمد احمدی درباره حذف ۴ صفر از پول ملی گفت: درمورد حذف ۴ صفر در ابتدای کار نمی‌توان در خصوص خوب یا بد بودن این مصوبه اظهار نظر کرد چرا که باید دید بعد از آن چه سیاست گذاری انجام می‌گیرد، اما به طور کلی حذف چند صفر از پول ملی نتیجه تورم سنگین است که حدود ۵۰ کشور جهان نیز این اقدام را انجام داده اند.
رشد اقتصادی آلمان با حذف ۱۲ صفر از پول ملی

وی افزود: ما اولین کشوری نیستیم که حذف صفر از پول ملی را در دستور کار قرار می‌دهیم چراکه برخی کشور‌ها از جمله آلمان باتوجه به تورم سنگین حاکم در کشوران با حذف ۱۲ صفر از پول ملی بزرگترین اقدام را در این زمینه انجام داده اند و با درست عمل کردن در این زمینه منجر به رشد اقتصادی کشورشان شدند.

این کارشناس مسایل اقتصادی درباره تجربه دیگر کشور‌ها در زمینه حذف صفر از پول ملی تاکید کرد: ترکیه با حذف ۶ صفر از پول ملی نتیجه مثبتی داشته، برزیل چندین بار برای حذف صفر اقدام کرده و نتیجه به نسبت مثبت را تجربه کرده است، اما آرژانیتین در زمینه حذف صفر از پول ملی تا حدودی ناموفق بوده است.

وی در رابطه با مزایای حذف ۴ صف از پول ملی گفت: سهولت درمحاسبات سهولت در مراودات مالی کاهش هزینه‌های چاپ و نگهداری اسکناس را به همراه دارد، اما مهمتر از همه باید تلاش کرد سیاست‌هایی که اتخاذ می‌شود باعث بازگشت دوباره صفر‌ها به پول ملی نشود.

احمدی در ادامه تاکید کرد: در این بین یکی از سیاست‌هایی که اتخاد شده است و به موازات در حال پیشروی است بحث سوق دادن نقدینگی فزاینده به سمت بازاربورس است.

چندی پیش نمایندگان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه یک فوریتی «اصلاح قانون پولی و بانکی کشور» موافقت کردند که به موجب این لایحه قرار است حذف چهار صفر از پول ملی و تبدیل واحد پولی کشور از «ریال» به «تومان» در دستور کار قرار گیرد.

براساس اظهارات عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی با حذف چهار صفر از پول ملی، «ریال» به «تومان» تغییر می‌کند و بر اساس لایحه اصلاح ماده یک قانون پولی و بانکی کشور هرتومان معادل ۱۰.۰۰۰ ریال و هر یک «تومان» نیز معادل ۱۰۰ «قران» خواهد شد.

به گفته همتی تومان و قران همزمان با پول فعلی در کل کشور جاری شده و تدریجاً جایگزین اسکناس‌ها و مسکوکات فعلی می‌شوند./ میزان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *