تهران – ایرنا – یک فعال اقتصادی با بیان اینکه پاشنه آشیل بنگاه‌های تولیدی، سرمایه در گردش است، گفت: به طور حتم تصمیم دولت سیزدهم برای حذف ارز ترجیحی به نفع اقتصاد کشور است.

به گزارش ایرنا، «ابراهیم غلامی» امروز در نشست خبری اظهار کرد: مجموعه کشت و صنعت شریف آباد یکی از مجموعه‌های قدیمی است که در سال ۵۵ تاسیس شد و جزو مجموعه باسابقه کشور در حوزه کشاورزی و دامداری تلقی می‌شود، این شرکت تحت تاثیر فعالیت‌های خود توسعه پیدا کرد و به سازمان اقتصادی کوثر واگذار شد.

وی با بیان اینکه این شرکت در سه حوزه کشاورزی و تولید نهاده دام، دامداری و دامپروری و محصولات لبنی در فعالیت است، افزود: با داشتن هشت هزار و ۵۰۰ راس دام سنگین یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های دامداری و دامپروری در کشور هستیم.

غلامی با بیان اینکه مقدار تولید شیر این شرکت ۵۳ هزار و ۳۶۶ تن در سال است، خاطرنشان کرد: اغلب محصولات ما در حوزه صادرات قرار دارد و بخش زیادی از تولید پنیر این مجموعه به کشور قزاقستان صادر می‌شود، همچنین به دنبال قراردادی هم برای صادرات کره و خامه به روسیه هستیم.

ایجاد استانداردهای لازم در شرکت‌ها برای پذیرش در بورس

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت شریف‌ آباد به ورود این شرکت بزرگ کشت و صنعت به بازار سرمایه اشاره کرد و ادامه داد: این مجموعه در تاریخ یکم اسفندماه ۹۷ در گروه زراعت و خدمات وابسته با نماد زشریف وارد فرابورس شد.

وی افزود: شرکت‌هایی که به دنبال ورود سهام خود در بازار سرمایه هستند باید دارای استانداردهای لازم برای پذیرش در بورس باشند که این شرکت بزرگ فعال در حوزه کشاورزی و دامپروری نیز به بلوغ لازم از نظر سرمایه و بازدهی رسید و اجازه ورود به بازار سرمایه را گرفت.

غلامی ادامه داد: تا قبل از برگزاری مجمع، ارزش هر سهم این شرکت ۲۳۸ تومان بود اما این نماد بعد از مجمع و در زمان بازگشایی به دلیل برنامه‌های ارائه شده در مجمع و نیز اقبال سهامداران خرد با رشد ۱۸ درصدی همراه شد. هر سهم این شرکت به ۴۶۵ تومان رسید که ارزش آن در فاصله‌ای کوتاه به ۲ برابر رسید.

واریز سود این شرکت از طریق سجام

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت شریف‌ آباد به واریز سود این شرکت از طریق سجام تاکید کرد و ادامه داد: هنوز واریز سود به زمان سررسید نرسیده است، اما بر اساس الزام سازمان بورس، تکلیف داریم تا سود سهامداران را از طریق سامانه سجام واریز کنیم.

وی تاکید کرد: از این اقدام به طور حتم استقبال خواهیم کرد، زیرا این اتفاق باعث افزایش اعتماد سهامداران به سهام شرکت‌های بورسی می‌شود.

غلامی گفت: اگر قرار باشد سیر فعالیت شرکت را مورد رصد قرار دهیم می‌توان به چنین مساله‌ای اشاره کرد که سهام این شرکت طی سال‌های متوالی رشد داشته است اما در ۲ سال گذشته که بازار سرمایه دچار نوسان شد، روند معاملات سهام این شرکت هم تحت تاثیر قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت شریف آباد به نوسان منفی معاملات بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: نوسانات منفی که گاهی در بازار ایجاد می‌شود عمومی است و شامل همه شرکت‌ها می‌شود.

غلامی بیان کرد: برنامه و رویکردهایی که در دولت جدید برای این مجموعه در نظر گرفته شده است نسبت به دورهای گذشته قابل‌ملاحظه نیست که تحت تاثیر این اتفاق جهش زیادی را در سودآوری کل شرکت، ارزش سهام و بازدهی آن شاهد خواهیم بود.

حذف ارز ترجیحی به نفع اقتصاد کشور است

وی به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تاثیر آن بر روند فعالیت این شرکت اشاره کرد و ادامه داد: از مدت‌ها قبل، از همه شرکت‌ها خواستار تحلیل بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شدیم و این مساله را قبل از اعلام حذف ارز ترجیحی مورد بررسی قرار دادیم.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت شریف‌ آباد افزود: با توجه به اتفاقی که برای ارز ترجیحی رخ‌ داده اما زیرساخت‌هایی را دولت پیش‌بینی کرده که نیازمند صبر است، زیرا این اتفاق به‌عنوان یک جراحی بزرگ در اقتصاد کشور تلقی می‌شود که اثربخشی آن نیازمند زمان است. این تصمیم دولت سیزدهم به طور حتم به نفع کشور است، اما اثر آن برای شرکت‌ها نیازمند تدبیر و مدیریت است.

غلامی اظهار داشت: تحلیلی‌های خود را در این زمینه و در راستای ایجاد شفافیت در سامانه کدال منتشر کردیم و جزو نخستین شرکت‌هایی بودیم که این اقدام را برای اطلاع‌رسانی سهامداران به اجرا رساندیم.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت شریف آباد خاطرنشان کرد: در کل نسبت استفاده ما از نهاده‌های دولتی ۶۵ درصد به ۳۵ درصد بوده است و حتی برای مدتی این عدد ۶۰ درصد به ۴۰ درصد بود که ۶۵ درصد از نهاده‌های دولتی و ۳۵ درصد از بازار آزاد استفاده می‌کردیم.

وی با بیان اینکه بعد از حذف ارز ترجیحی اعلام شد بازار یارانه قطع می‌شود و نهاده‌های به‌صورت آزاد در اختیار افراد قرار می‌گیرد، گفت: سه نهاده اصلی سویا، ذرت و جو جزو نهاده‌های وارداتی بودند، بنابراین قبل از حذف ترجیحی اقداماتی را انجام دادیم تا دیگر از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی متضرر نشویم که این اقدام را می‌توان به‌عنوان رمز موفقیت فعالیت این شرکت معرفی کرد.

غلامی اظهار داشت: در سال ۹۷-۹۸ با توجه به وجود بحران آب در کشور تولید جو سه هزار و ۸۸۰ تن بود، این عدد در سال زراعی ۹۸-۹۹ به عدد ۶ هزار و ۸۴۰ تن، در سال زراعی ۹۹-۱۴۰۰ به عدد ۶ هزار و ۹۵۶ تن رسید.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت شریف آباد افزود: همچنین در سال ۱۴۰۱ با توجه به وجود بحران و نیز کمبود آب در منطقه قزوین که ۳۰ درصد سازمان آب قزوین سهمیه آب را کاهش داد رشد خوبی را داشتیم و حدود هشت هزار و ۲۱۷ تن جو علوفه‌ای برداشت کردیم که این اتفاق کمک زیادی را در سودآوری شرکت‌ها خواهد داشت.

وی به حمایت‌های انجام شده از کشاورزان اشاره کرد و گفت: تا سال گذشته نیاز علوفه‌ای را از طریق واسطه تهیه می‌کردیم، در حالی که امسال با توجه به مدیریت منابع به‌صورت مستقیم با کشاورزان قرارداد بستیم و از طریق پرداخت نقدی به کشاورزان، علوفه موردنیاز را خریداری کردیم که این اتفاق مورد استقبال کشاورزان قرار گرفت و نیز موجب صرفه‌جویی برای این شرکت شد.

جنگ روسیه و اوکراین و تاثیر آن در حوزه محصولات کشاورزی

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت شریف‌ آباد به جنگ روسیه و اوکراین و تاثیر آن در حوزه محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: با توجه به فضایی که از ابتدای انقلاب تجربه کرده‌ایم شاهد آزمون‌های مختلفی بودیم و این امر باعث شد تا دیگر اتفاقی رخ ندهد که کشور را غافلگیر کند.

غلامی افزود: نکته مهم در این زمینه، مساله امنیت غذایی است که به این اتفاق در کشور باید به‌عنوان یک فرصت و تهدید نگاه کرد.

این فعال اقتصادی گفت: همه دولت‌ها و کشورها با این بحران مواجه بودند؛ بنابراین مجموعه‌ها باید تدابیر لازم را داشته باشند تا تهدیدها را تبدل به فرصت کنند.

وی ادامه داد: امکانات و منابع موجود در کشور با افزایش همراه بوده است، اما مساله مهم در این زمینه زیرساخت و استفاده درست از منابعی است که در اختیار داریم که تحت تاثیر چنین مساله‌ای امیدواریم به سمت خوداتکایی پیش برویم.

غلامی ادامه داد: سال گذشته رهبر معظم انقلاب به خودکفایی در امنیت غذایی به‌خصوص در حوزه گندم تاکید داشتند و اعلام کرده بودند که اولویت ما کاشت گندم است، این در حالی است که کسی پیش‌بینی جنگ روسیه و اوکراین را نکرده بود.

این فعال اقتصادی گفت: پاشنه آشیل بنگاه‌های تولیدی، سرمایه در گردش است که با خرید به‌موقع منابع قادر به مدیریت این بحران بودیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *