ایسنا/کردستان وی با تاکید بر اینکه با تقویت بنادر می توان شاهرگ اقتصادی را در کشور ایجا کرد افزود: منابع ما در داخل غنی است اما متاسفانه تا کنون به شاخص های آن توجه نشده است.

دریادار شهرام ایرانی امروز چهارشنبه (۷ مهرماه) در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس که در دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: در ابتدای جنگ، اصلی ترین مقوله را نیروی زمینی با تثبیت دشمن انجام داد و در کنار آن نیروی هوایی در یک پروزا ۱۴۰ فروندی ضربه ای بزرگ به دشمن زد و وسط آسمان ها را بر عهده داشت.

وی افزود: نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در کمترین زمان از شروع جنگ، طی سلسله عملیاتی موفق شد از هوا و از سطح با به کارگیری تکاورانش شاهرگ اقتصادی دشمن را مورد هدف قرار دهد و به این ترتیب توانست با برقراری امنیت در دریاها، طی هفت سال دفاع مقدس ایران را بدون دغدغه محافظت کند و این مهم تا به امروز نیز حفظ شده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه امروزه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همان رسالت دوران دفاع مقدس را انجام داده و شاه‌راه‌های اقتصادی و امنیت عمق دریای کشور را حفظ کرده است، افزود: در زمان جنگ محدوده عملیاتی در تنگه هرمز بود و ضمن تحت پوشش قرار دادن مسیر، ۱۰هزار فروند شناور را اسکورت کرده که تنها ۲۵۰ فروند آن مورد اصابت قرار گرفت و از این تعداد نیز زیر ۶۰ فروند آسیب دید و تمامی شناورها به سلامتی به خلیج فارس رسید و توانستیم جنگ را اداره کنیم.

وی اقتدار و عظمت کنونی کشور را مرهون خون پاک شهدا و درایت، فرماندهی، رهبری و سیاست بی‌نظیر رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: پرچم مقدس جمهوری اسلامی با افتخار در گوشه گوشه دنیا می‌درخشد و پرمعنا به اهتزار درآمده است.

امیر ایرانی، با اشاره به اینکه از خطه ای انتخاب شده ام که دریا ندارد، اما دل همه مردمانش دریایی است بیان کرد: دفاع مقدس تابلوی زیبایی از ایستادگی همه اقوام ایران است و امروز این افتخار و اهتزاز پرچم ایران ناشی ازجانفشانی همه اقوام است.

وی ضمن گرامیداشت یاد همه شهدای گرانقدر و مظلوم استان کردستان بیان کرد: مردم کردستان در کنار مجاهدت های خاموش زیادی که داشته اند به جرم دفاع از انقلاب اسلامی، در خانه هایشان ترور می شدند و دفاع مقدس را اینگونه اداره کردند.

فرمانده نیرویی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه امروز، کرد و ترک و بلوچ، با تخصص های مختلف، همچون دانه های تسبیح پیوسته به هم، دل را به دریا می زنند و تحت فرمان رهبری مشترک از انقلاب اسلامی دفاع می کنند افزود: تفکر همه نیروهای مصلح این است که مردم در امنیت و آرامش باشند و اگرچنین نباشد، همچون منطقه های اطراف دچار چالش خواهیم شد.

وی با بیان اینکه در قرآن بر دریا تاکید شده است و ما نیز در کشور از این نعمت در بستر و سطح بهره مند هستیم و در بحث های نظامی و غیرنظامی نیز امنیت را برقرار کرده ایم، گفت: ایران از دروزاه سواحل جنوب و سیستان و بلوچستان مستقیم به همه دنیا وصل می شود و دریا محدودیتی برای دریانوردان قرار نمی دهد؛ اگرچه مابا طبیعت در جنگ هستیم اما در تلاشیم که با امنیت به مقصد برسیم.

وی با ارائه گزارشی از مجموع مرزهای دریایی سواحل جنوب و شمال ایران، عنوان کرد: حوزه توسعه ای بنادر جنوب کشور بسیار ضعیف است و در شمال کشور هم بنادر فعال نیستند و علت این است که به سمت دریا نرفته ایم.

امیر ایرانی، سواحل مکران را یکی از دروازه های بسیار مهم اقتصادی از بندر چابهار ذکر کرد و گفت: با تقویت این سواحل می توان با تمامی کشورهای همسایه که به دریا هم ربطی ندارند ارتباط برقرار کرد و با ایجاد مسیرهایی تغذیه با اروپا و آسیا نیز ارتباط برقرار کرد.

وی با تاکید بر اینکه با تقویت بنادر می توان شاهرگ اقتصادی را در کشور ایجا کرد افزود: منابع ما در داخل غنی است اما متاسفانه تا کنون به شاخص های آن توجه نشده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران، با اشاره به نقش مهم گلوگاه ها و تنگه های مهم ایران در برقراری امنیت دریایی کشور افزود: ۹۰ درصد تجارت کشور از طریق دریا انجام می شود و حدود ۵۰۰ هزار کشتی تجاری روزانه به امر حمل و نقل از طریق دریا می پردازند.

وی با اشاره به اینکه ساحل دریای عمان یک گنج ذخیره است و باید بیش از پیش به این پتانسیل عظیم توجه شود خاطرنشان کرد: مردم جنوب کشور ما علی رغم زیستن در کنار این گنج های پنهان از محرومیت زیادی رنج می برند و باید تلاش کرد از پتانسیل های دریایی کشور بیشتر بهره برد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *