معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با تشریح دستاورد‌های سفر هیأت اقتصادی استان به باکو، از تمایل آذری‌ها برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، علی جهانگیری با اشاره به سفر سه روزه هیأت تجاری و اقتصادی آذربایجان شرقی به باکو، اظهار داشت: تحولات اخیر در جمهوری آذربایجان و آزادسازی منطقه قره‌باغ، فضای جدیدی از همکاری برای شرکت‌های دولتی و خصوصی ایران در زمینه بازسازی مناطق آزادشده فراهم کرده است.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های صنعتی و فنی و مهندسی آذربایجان شرقی برای تأمین امکانات بازسازی و سابقه موفق استان در روابط خارجی، مسئولیت ستاد کشوری توسعه تجارت با جمهوری آذربایجان از سوی وزیر صمت به استان آذربایجان شرقی واگذار شده است.

جهانگیری ادامه داد: در این راستا جلسات و پیگیری‌های مستمری صورت گرفت که یکی از آنها، سفر هیأت اقتصادی استان به جمهوری آذربایجان جهت امکان‌سنجی و بررسی نحوه حضور شرکت‌های ایرانی در آن کشور به ویژه مناطق آزادشده بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: اهمیت مشارکت شرکت‌های ایرانی در بازسازی مناطق آزادشده باعث شد که نمایندگان بخش خصوصی استان، تمایل خود را برای آشنایی با فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت در بازسازی اعلام کنند.

وی با بیان اینکه دولتمردان و بخش خصوصی آذربایجان، تمایل بسیار زیادی برای همکاری با شرکت‌های ایرانی و بخصوص فعالان بخش خصوصی تبریز و آذربایجان شرقی دارند، اظهار داشت: به جرأت می‌توان گفت که این سفر یکی از پرکارترین و موثرترین سفر‌های هیأت‌های اقتصادی استان برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری با کشور‌های همسایه محسوب می‌شود.

جهانگیری اظهار کرد: حضور قدرتمند شرکت‌های ایرانی در بازار آذربایجان و افزایش صادرات محصولات ایرانی به این کشور، باعث شکوفایی بیشتر اقتصاد داخلی و راهیابی کالا‌های ایرانی به بازار کشور‌های مشترک المنافع (CIS) می‌شود.

وی با اشاره به مذاکرات و توافقات مهم انجام شده در این سفر، گفت: ایجاد بازار مصالح ساختمانی ایران در خاک جمهوری آذربایجان و نزدیک‌ترین نقطه به مرز آذربایجان شرقی و همچنین برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صنعتی و تولیدی ایران در آذربایجان از جمله مهم‌ترین موضوعات مورد توافق در این سفر بود.

جهانگیری افزود: استفاده از ظرفیت کنفدراسیون ملی کارآفرینان آذربایجان به منظور حضور و عضویت ایران در کمیسیون مشترک اتاق‌های مشترک بازرگانی ۱۵ کشور حوزه اوراسیا و قفقاز از جمله موضوعات اصلی دیگر بود که در این سفر مورد بررسی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: آژانس توسعه تجارت شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری آذربایجان که در این سفر با آن‌ها دیدار کردیم، یک نهاد حقوقی است که با ارائه خدمات به SME‌ها (بنگاه‌های کوچک و متوسط) و همچنین اطمینان از هماهنگی و تنظیم خدمات ارائه شده توسط نهاد‌های دولتی، آماده است تا از توسعه مشاغل کوچک و متوسط حمایت کند.

جهانگیری ادامه داد: گسترش همکاری‌های مشترک در زمینه علم و فناوری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، ایجاد شرایط ورود برند‌های محلی به عرصه بین‌الملل، پشتیبانی از فناوری‌های رباتیک و ابری و توسعه و بهبود محصولات نوآورانه و فناوری‌های بالا از دیگر محور‌های مذاکرات هیأت اقتصادی استان در سفر به باکو بود.

وی افزود: در این سفر همچنین مذاکرات خوبی با سفیرایران درباکو و مدیران بخش اقتصادی سفارت و رایزن بازرگانی ایران انجام شد و مسئولان سفارت بر هرگونه همکاری در راستای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری با جمهوری آذربایجان تأکید کردند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در تشریح سایر برنامه‌های سفر هیأت اقتصادی استان به باکو گفت: دیدار با معاون نخست وزیر، ملاقات با وزیراقتصاد، دیدار با فعالان اقتصادی ایران در باکو، دیدار با مسئولان نمایشگاه‌های بین المللی، مذاکره با مدیران بنیاد توسعه صادرات و سرمایه‌گذاری آذربایجان، مذاکره با مدیران شرکت سرمایه‌گذاری آذربایجان، بازدید از شهرک صنعتی سومگائیت، بازدید از مرکز نمایشگاهی باکو و بازدید از شرکت‌های منتخب فناوری و دانش‌بنیان از مهم‌ترین برنامه‌های هیات اقتصادی استان در این سفر بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *