تهران- ایرنا- اعضای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) در مذاکرات انجام شده درباره چارچوب مالیاتی جدید، طی توافقی تاریخی، حداقل مالیات ۱۵ درصدی را بر درآمد شرکت‌های بزرگ تعیین کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری افه اسپانیا، توافق جدید بین ۱۳۶ کشور و نهادهای اقتصادی و قضایی جهان که بیش از ۹۰ درصد سود ناخالص داخلی دنیا را در اختیار دارند، منعقد شد.

براساس این توافقنامه، نرخ پایه حداقلی ۱۵ درصدی بر درآمد شرکت های چندملیتی و غول های فناوری همچون آمازون، مایکروسافت و گوگل اعمال خواهد شد.

این توافق جدید بین کشورهایی است که بیش از ۹۰ درصد اقتصادی جهانی را براساس تولید ناخالص داخلی در اختیار دارند.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به عنوان هماهنگ کننده این فرآیند، طی بیانیه ای نرخ پایه حداقلی ۱۵ درصدی را بر درآمد شرکتهای بزرگ و غول های فناوری وضع کرد.

تصمیم مالیاتی جدید، درآمد سالانه حدود ۱۵۰ میلیارد دلاری را در اختیار خزانه این دولت ها قرار خواهد داد و توزیع ۱۲۵ میلیارد دلار دیگر بین کشورهای عضو خواهد بود.

این توافق پس از سالها مذاکرات بین المللی بر سر جلوگیری از ایجاد بهشت‌های مالیاتی برای این شرکت‌ها حاصل شده که مانع از پرداخت مالیات‌های بیشتر از سوی این شرکت‌ها می‌شد. دولت «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا، پیشنهاد اصلی تصویب نرخ پایه مالیاتی را برای شرکتهای بزرگ را مطرح کرد.

۱۴۰ کشور عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی روز جمعه نشست مجازی را برای شصت سالگی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در پاریس پاتخت فرانسه برگزار کردند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *