تازه ترین اظهارات نماینده ایران در مذاکرات وین در کنار اظهارات رئیس جمهور کشورمان و همچنین توئیت ها و اظهارنظرهای نمایندگان روسیه و اتحادیه اروپا این گمانه زنی را تقویت کرده است که توافق وین هفته آینده امضا می‌شود.

به گزارش کاماپرس، با آن که خوش بینی درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات وین بر سر احیای برجام طی مدتی که این مذاکرات ادامه داشته گاه بسیار شدید بوده است اما کمتر پیش آمده که این خوش بینی تا این حد اوج بگیرد.

علت خوش بینی فقط اظهارات عباس عراقچی نماینده ایران در پایان دور چهارم مذاکره مستقیم با نمایندگان ۴+۱ و مذاکره غیرمستقیم با آمریکا نیست که گفت؛ اکنون می‌توانیم عنوان کنیم که چارچوب و ساختار توافق مشخص شده است. این جمله را می توان این گونه تفسیر کرد که توافق در کلیات و رئوس به نتیجه رسیده و اکنون تنها جزئیات باقی مانده است. برخی خبرنگاران حاضر در محل نشست اعلام کرده اند که متن نهایی توافق بعد از شش هفته مذاکره سنگین و فشرده تا حدود زیادی نوشته شده است.

سه شنبه شب خوش بینی به توافق چنان بالا بود که اولیانوف رئیس هیات روسی در این مذاکرات اظهار کرد چهارشنبه بیانیه مهمی صادر می شود ولی این اتفاق نیفتاد چرا که به گفته عراقچی برخی تصمیمات باید در پایتخت ها گرفته می شد.

نماینده اتحادیه اروپا نیز به نتیجه رسیدن مذاکرات را بسیار محتمل می داند. انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا پس از نشست چهارشنبه شب کمیسیون برجام با اعتماد به نفس کم سابقه تاکید کرد: کاملا مطمئنم توافقی نهایی مبنی بر احیای توافق هسته ای با ایران صورت خواهد گرفت.

اخبار مهم و پربازدید را بخوانید:

پژو پارس به قیمت مصوب آبان ۹۹ برمی‌گردد؟
وام ۱۲۰میلیونی و ۱۶۰ میلیونی بدون سپرده بانک مسکن را چطور بگیریم؟(جزئیات)

پازل امضای توافق وین طی هفته آینده وقتی کامل تر می شود که به اظهارات چهارشنبه حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در جلسه هیات دولت توجه کنیم. روحانی با تاکید گفت: پیروزی قطعی در پایان این مذاکرات برای ملت ایران است. رئیس جمهور طی روزهای گذشته نیز در اظهارات خود بر توافق وین به صورت تلویحی صحه گذاشته بود.

موضوع مهم دیگر تازه ترین موضع گیری عربستان سعودی درباره رابطه با ایران است . وزیرخارجه عربستان در اظهارات جدید خود باز هم لحن این کشور نسبت به ایران را ملایم تر کرد. این امر برای تحلیل گران سیاسی به این معنی است که عربستان از طریق کانال های خاص خود در حال پذیرش این واقعیت است که مذاکرات وین به صورت قریب الوقوع – و احتمالا طی هفته آینده – به توافق خواهد انجامید و بهتر است این کشور قبل از امضای توافق ایران و کشورهای حاضر در مذاکرات وین، از شدت تنش و تخاصم با ایران بکاهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *