عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با یادآورش نگاه مثبت کشورهای آفریقایی به توانمندی‌ها و مواضع جمهوری اسلامی، گفت: توجه به آفریقا در دولت قبل به حاشیه رفت اما مهمترین راهبرد در توجه به فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی کشورهای آفریقایی، توجه به ظرفیت‌های اقتصادی و فرصت‌هاست که جمهوری اسلامی می‌تواند فراهم آورد.

ابوالفضل عموئی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به نشست اخیر کمیته روابط خارجی مجلس پیرامون بررسی آخرین وضعیت روابط جمهوری اسلامی ایران با آفریقا، گفت: ما در مجلس شورای اسلامی و در حوزه سیاست خارجی در تلاشیم تا فرصت‌های پیش روی کشور را شناسایی کنیم، یکی از فرصت‌های پیش روی سیاست خارجی، پیشبرد همکاری‌ها و توسعه مناسبات اقتصادی در حوزه آفریقا است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: آفریقا با ۵۴ کشور، قاره‌ای با جمعیت ۳ میلیارد نفری است که فرصت‌های زیادی برای همکاری با ایران دارد، آفریقا در مسیر توسعه است و این توسعه به معنایی نیازهای روز افزون کشورهای آفریقایی است و اینکه آنها در تامین نیازهای کشور ما می‌توانند نقش آفرین باشند.

توجه به کشورهای آفریقایی در دولت قبل به حاشیه رفت

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم تصریح کرد: در کمیته روابط خارجی و کمیسیون امنیت ملی جلساتی را با حضور مسئولان ذی ربط درباره توسعه مناسبات با قاره آفریقا برگزار کردیم و جمع بندی موضوع را از طریق وزارت خارجه دنبال می‌کنیم. متاسفانه در دولت گذشته توجه به کشورهای آفریقایی به حاشیه رفت و جلسات ستاد آفریقا عمدتا برگزار نشد.

وی در ادامه اظهار کرد: توجه به کشورهایی آفریقایی در دولت قبل صورت نگرفت اما به نظر ما مهمترین راهبرد در توجه به فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی کشورهای آفریقایی، توجه به ظرفیت‌های اقتصادی و فرصت‌هاست که جمهوری اسلامی می‌تواند فراهم آورد. کشورهای مختلف مانند ترکیه و چین در سال‌های اخیر به آفریقا توجه جدی کردند و لازم است ما هم از این فرصت‌ها استفاده کنیم.
مطالعه کنید قطع انشعابات گاز صنایع بزرگ در زمستان خسارات بسیاری به دنبال دارد/ ضرورت ذخیره سازی سوخت زمستانی صنایع بزرگ

نگاه مثبتی در بین کشورهای آفریقایی به توانمندی‌ها و مواضع سیاسی ایران وجود دارد

عموئی همچنین بیان داشت: جمهوری اسلامی روابط خوبی را بعد از انقلاب اسلامی با کشورهای آفریقایی آغاز کرد و این روابط را به دلیل سیاست ضد سلطه که در کشور پیگیری می‌شود باید توسعه داد. نگاه مثبتی در بین کشورهای آفریقایی به توانمندی‌ها و مواضع سیاسی ایران وجود دارد اما لازم است این میزان هم‌فکری را به همکاری تبدیل کنیم و لازمه آن فعال شدن سیاست خارجه و ستاد آفریقا در ریاست جمهوری است./

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *