تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر آفریقایی سازمان توسعه تجارت گفت: تردد هیات‌های تجاری، شرکت در نمایشگاه‌ها و تسهیل مناسبات تجاری بین ایران و نیجریه مورد مذاکره قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سید محمدصادق قنادزاده» امروز سه‌شنبه در ششمین کمیسیون مشترک ایران و نیجریه با بیان اینکه دو کشور در دو قاره بزرگ دنیا قرار دارند، اظهار داشت: نیجریه به‌عنوان اقتصاد برتر قاره آفریقا یکی از شرکای ارزشمند برای کشور ایران است.

وی با بیان اینکه ایران و نیجریه با اشتراکات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، عضو سازمان همکاری‌های اسلامی نیز هستند، خاطرنشان کرد: هر دو کشور با عضویت در سازمان اوپک، دارای منابع غنی نفت و گاز هستند و سهام بیش از ۱۵ درصد بانک توسعه اسلامی را دارند، اما با وجود این حجم از اشتراکات سطح مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور مناسب نیست.

قنادزاده تصریح کرد: بر اساس آمار رسمی حجم تبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته حدود ۱۲۵ میلیون دلار بود که این عدد در مقایسه با حجم تجارت خارجی هر دو کشور که به‌صورت مجزا هرکدام حدود ۱۰۰ میلیارد دلار، عدد ناچیزی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه مقامات دو کشور خواستار توسعه روابط هستند، گفت: تمام اقدامات لازم را برای توسعه مناسبات اقتصادی در دستور کار قرار داده شده که یکی از مهم‌ترین آنها، فعال‌کردن کمیسیون‌های مشترک بین دو کشور است که امروز بعد از هشت سال ششمین اجلاس جامع کمیسیون مشترک بین دو کشور برگزار می‌شود.

مدیرکل دفتر آفریقایی سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: تردد هیات‌های تجاری، شرکت در نمایشگاه‌ها و تسهیل مناسبات تجاری مورد مذاکره قرار گرفته است، همچنین معتقدند که شاید مهم‌تر از برگزاری این اجلاس پیگیری اقدامات و نتایج این کمیسیون‌ها باشد.

وی خاطرنشان کرد: ‌تعداد قابل‌توجهی موافقت‌نامه و اسناد همکاری بین دو کشور امضا شده و در طی برگزاری این کمیسیون نیز تعداد دیگری به نتیجه خواهد رسید که تحقق آنها را پیگیری خواهیم کرد.

قنادزاده تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم پروژه‌های مشترک بین دو کشور تعریف شود که با حمایت دولت‌ها و توسط بخش خصوصی به سرانجام دلخواه برسد.

وی با بیان اینکه در این اجلاس سه دسته کلی تا حصول نتیجه مورد بررسی و مذاکره قرار خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: در بخش اقتصادی موضوعات صنعت، معدن و تجارت، مالی و بانکی، سرمایه‌گذاری، کشاورزی، حمل‌ونقل و انرژی بررسی خواهد شد، در بخش اجتماعی موضوعات آموزش، جوانان، محیط‌زیست، ارتباطات مورد مذاکره قرار می‌گیرد و در نهایت در بخش سیاسی بر موضوعات لغو روادید، تبادل مجرمان، دادگستری و دفاعی توافق خواهد شد.

همچنین در این اجلاس «سلیمان یاکوبو سنتورکی» سفیر نیجریه در ایران با بیان اینکه امیدوار به حصول نتیجه این نشست‌ها هستم، تصریح کرد: از هر دو طرف تصمیم جدی برای توسعه روابط وجود دارد که امیدوارم نتایج این اجلاس موجب گسترش روابط اقتصادی دو کشور شود.

وی تاکید کرد: این تصمیم جدی در نیجریه وجود دارد که توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی دنبال شود و هر دو کشور آمادگی رفع موانع را دارند و من هم امیدوارم چالش‌ها برداشته شود و به نتایج مثبت دست‌یابیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *