یک نماینده مجلس گفت: به دلیل مراجعات مختلف و صحبت‌هایی که در حوزه‌های انتخابیه از مردم می‌شنویم مبنی بر اینکه بیکار هستند، خانه از خودشان ندارند، درآمدشان ناچیز است اما سهام عدالت را دریافت نکردند؛ لازم دیدیم روند واگذاری سهام عدالت را به دلیل اهمیت موضوع ساماندهی کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، محمدرضا پورابراهیمی درباره فعالیت مجلس یازدهم برای ساماندهی طرح سهام عدالت و تعیین تکلیف جاماندگان از این سهام افزود: طرح ساماندهی سهام عدالت مجلس را در دو سرفصل با محورهای واگذاری و تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت نوشتیم.

آزاد سازی سهام عدالت

وی افزود: یک میلیون و ۸۳۰ هزار نفر از دریافت سهام عدالت جا مانده‌اند که این افراد کسانی هستند که در  سال ۸۴  فرم سهام عدالت را تکمیل کردند اما در سامانه مرتبط با این سهام که نگاه می‌کنند، اسم‌شان نیست.

پورابراهیمی گفت: یک میلیون و ۸۳۰ هزار نفر جامانده از سهام عدالت اولین گروه شاکی از این سهام هستند که درخواست دارند ما وضعیت‌شان را پیگیری کنیم. دومین گروه فرزندان خانواده‌هایی هستند که بعد از سال ۸۴ متولد شده‌اند، این افراد جزو خانواده هستند اما در دامنه دریافت سهام عدالتی که مابقی افراد خانواده دریافت می‌کنند، قرار نمی‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۸۴ تاکنون بسیاری از خانواده‌هایی که سهام عدالت دریافت کردند، صاحب فرزند جدید شدند که این فرزندان از سهام عدالت محروم است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گروه سوم کسانی هستند که نه جزء آن یک میلیون و ۸۳۰ هزار نفر هستند و نه جزء گروه متولدین ۸۴ به بعد قرار می‌گیرند، این افراد کسانی هستند که طی سال‌های گذشته به دلیل بروز مشکلات اقتصادی، توان مالی آن‌ها کاهش یافته و در حال حاضر جزو دهک‌های کم درآمد محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: طرح ساماندهی سهام عدالت آماده شده، به هیأت رئیسه رسیده است و اعلام وصول شده اما به دلیل آن‌که کمیسیون‌های تخصصی شکل نگرفته است، امکان ارجاع آن برای بررسی فراهم نشده است، اگر همین هفته و یا اواخر هفته کمیسیون‌های تخصصی شکل بگیرد اولین طرحی که به کمیسیون اقتصادی مجلس برسد همین طرح ساماندهی سهام عدالت برای جاماندگان است.

پورابراهیمی ابزار امیدواری کرد که هرچه سریعتر کمیسیون‌های تخصصی شکل گیرد که طرح ساماندهی سهام عدالت برای جاماندگان از این سهام مورد بررسی قرار گیرد تا هرچه زودتر به صحن مجلس برسد و دولت مکلف به اجرای آن شود.

وی ادامه داد: دولت ایرادی به این طرح گرفته است مبنی بر اینکه منابع برای این طرح ندارند، باید بگویم از نظر ما کل سهامی که بر اثر تعهدات سال ۸۴ و ۸۵ باید انجام می‌شده را هزار واحد بگیریم حدود ۵۸ درصد آن واگذار شده است و حدود ۴۲ درصد آن باقی مانده است، حال دلیلش چیست؟ ما دو گروه دریافت‌کننده داشتیم؛ ۶ میلیون افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و رزمندگان معسر و ۴۴ میلیون نفر افراد عادی بودند.

نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این ۶ میلیون نفر ۵۰ درصد تخفیف گرفتند و ۵۰ درصد هم از محل سود مستهلک شده است، سهام ۴۴ میلیون نفر فقط ۵۰ درصد از محل سود تصویب شده است. ۵۰ درصد دیگر دولت برگردانده شده است که این کار از نظر ما خلاف است دولت سهامی که باید به کل جمعیت واگذار کند اما به دلیل سودش قطع شده را برگردانده است که با اصل کار مغایرت دارد الان صحبت ما این است از محل ۴۰ درصد آزاد شده سهام عدالت به جاماندگان داده شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *