تهران – ایرنا- وزیر نفت گفت: روز گذشته ۱.۳ میلیارد یورو قرارداد در صنعت نفت با حضور رییس جمهوری در حوزه جمع آوری گازهای همراه میادین شرق کارون و توسعه میدان مشترک سهراب به امضا رسید.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، «جواد اوجی» امروز در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست در جمع خبرنگاران در پاسخ به ایرنا با اشاره به اینکه روز گذشته بالغ بر یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون یورو قرارداد در صنعت نفت با حضور رییس جمهوری به امضا رسید، اظهار داشت: یکی از این قراردادها مربوط به جمع آوری گازهای همراه در میادین شرق کارون است.

وی ادامه داد: این قرارداد به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار امضا شده که بر اساس آن گازهای غنی همراه نفت در میادین شرق کارون جمع آوری خواهد شد.

اوجی تاکید کرد: در آینده نزدیک نیز قرارداد جمع آوری گازهای همراه میادین غرب کارون نیز با شرکت‌های توانمند امضا می‌شود.

وی گفت: با این قراردادهایی که تنظیم شده و منعقد می‌شود تا پایان دولت سیزدهم تکلیف گازهای همراه را مشخص کنیم.

وزیر نفت افزود: جمع آوری گازهای غنی علاوه بر تامین خوراک پتروشیمی‌ها، کاهش آلایندگی محیط زیست را به دنبال خواهد داشت.

اوجی قرارداد دیگری که روز گذشته به امضا رسید را قرارداد ۸۵۰ میلیون دلار توسعه میدان مشترک سهراب اعلام کرد و ادامه داد: این قرارداد جزو همان ۴.۵ میلیارد یورو قراردادی است که از ابتدای دولت سیزدهم برای توسعه میادین نفت و گاز به امضا رسیده است.

عرضه ۱۰ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات پتروشیمی در سامانه نیما

وی تاکید کرد: در دهه فجر و ماه‌های آتی هم، قراردادهای جمع آوری گازهای مشعل و هم توسعه میادین نفتی و گازی امضا خواهد شد.

وزیر نفت ادامه داد: امروز ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ۹۰ میلیون تن در سال است و تنوع تولید محصولات را داریم و نیازهای صنایع داخلی کشور توسط مجموعه صنایع پتروشیمی تامین می‌شود.

اوجی افزود: بخش زیادی از محصولات پتروشیمی صادرات شده و تا پایان دی ماه ۱۰ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در سامانه نیما عرضه شده است.

وی با اشاره به اینکه در تولید کاتالیست‌ها بخش اعظمی بومی شده است، اضافه کرد: تا پایان دولت سیزدهم در زمینه تولید کاتالیست در کشور خودکفا می‌شویم.

وزیر نفت گفت: بخشی از ظرفیت صنایع پتروشیمی به دلیل کمبود خوراک خالی مانده که با توسعه میادین نفت و گاز کامل خواهد شد.

اوجی بیان داشت: بعضی از طرح‌های که واگذار شده بود، درست انجام نشده و با غربالگری که انجام خواهیم داد، فعالانی که در این حوزه و عرصه توانمند هستند، را جذب خواهیم کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *