تهران- ایرنا- مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه در حال حاضر ایران با ۴ کشور همسایه ارتباط اکتشافی نفت و گاز دارد، گفت: انتقال فناوری‌های اکتشافی به کشورهای همسایه می‌تواند ارزش آفرینی و درآمدزایی برای ایران به دنبال داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی فکور امروز (سه‌شنبه) در نشستی خبری با اشاره به اینکه اکتشاف جایگاه ویژه‌ای در صنعت نفت دارد، افزود: اکتشاف باید از حالت پوسته بسته خارج شود.

وی ادامه داد: اکتشاف آینده انرژی کشور را ترسیم می‌کند و بر موارد مختلف اجتماعی، فرهنگی و محیط زیست اثرگذار است؛ بنابراین علاوه بر آنکه باید به مسائل اجتماعی اهدافی که اکتشاف به دنبال آن است در مناطق مختلف کشور تامین شود.

فکور با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم ۲ بُعد در خصوص اکتشاف وجود دارد، گفت: بعد نخست خارج اکتشاف از پوسته بسته است و بعد دوم آن نقش آفرینی مدیریت اکتشاف بیرون از مرزهای جغرافیایی کشور است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت بیان کرد: انتقال فناوری‌های اکتشافی به کشورهای همجوار می‌تواند ارزش آفرینی و درآمدزایی کند.

وی با اشاره به اینکه در دولت‌های اطراف ایران مدیریت اکتشاف به صورت بومی وجود ندارد، ادامه داد: این موقعیت برجسته‌ای برای وزارت نفت ایران است تا خود را برای کشورهای همسایه و کشورهای اوراسیا حاضر کند و آنها نیز تمایل به همکاری با ایران دارند.

فکور با تاکید بر اینکه این مهم در سال‌های گذشته ممکن نشده است، تصریح کرد: اکنون با ۴ کشور همسایه ارتباطات اکتشافی داریم.

وی به برگزاری جلساتی با عمان اشاره کرد و گفت: با وزیر عمان جلساتی که داشتیم تمام پیشنهادات همکاری اکتشاف را پذیرفتند تا تیم مشترکی تشکیل شود و توافقات را جلو ببریم.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه همچنین در کشور تاجیکستان ارتباطات خوبی داریم، افزود: اولین جلسه‌ای که داشتند منتج به این شد که پیشنهادات اکتشاف مورد پذیرش قرار بگیرد و از ۵ محور توافق شده ۳ محور مربوط به اکتشاف است و تیم ایرانی اکتشاف آماده اعزام به تاجیکستان در ماه جاری است.

وی ادامه داد: افزایش بهره‌وری چاه‌ها و ایجاد مدیریت اکتشاف در تاجیکستان را خواهان هستند تا در وزارت انرژی آنها ایجاد کنیم.

فکور تصریح کرد: با روسیه نیز ارتباط داریم و در ماه جاری هیات روسی به ایرانی می‌آید و جلساتی با آنها در خصوص فعالیت‌های اکتشافی خواهیم داشت. مخازن هیدروکربوری ایران از پیچیده‌ترین مخازن دنیا است و تبحری که صنعت نفت ایران در این نوع مخازن دارند خواهان زیادی در دنیا دارد و از همین رو هیات روسیه تمایل دارد تا ارتباط بیشتری داشته باشد.

وی گفت: تا قبل از دولت سیزدهم اکتشاف در هیچ زمانی بیرون از مرزها نرفته بود و این موضوع در دولت سیزدهم اتفاق می‌افتد.

به گفته فکور، با عراق در میادین مشترک توافقاتی صورت گرفته و آنها نیز تمایل دارند اکتشاف را در کشور خود بومی کنند.

وی با تاکید بر اینکه با توسعه فعالیت‌های اکتشافی در خارج از مرزها، ارزآوری صورت خواهد گرفت، افزود: با انتقال فناوری به کشورهای هدف پنجره جدیدی برای اکتشاف ایران در منطقه ایجاد خواهد کرد. با این اقدام دانشی که در مدیریت اکتشاف وجود دارد این به جهان نشان داده خواهد شد.

فکور ادامه داد: در کشور تاجیکستان ۴ میدان را مطالعه اکتشافی کردیم. در بحث کالا که یکی از اساسی‌ترین موارد توسعه است با کشور تاجیکستان و سازندگان داخلی جلساتی داشتیم و در نهایت خواهان کالای ایرانی در صنعت نفت شدند و با مذاکره با انجمن‌های ایرانی، بخش خصوصی حاضر به ایجاد کارگاه در تاجیکستان شد.

وی تاکید کرد: در کل تعاملات با کشورهای همسایه باعث شناخت ایران شده و بمباران‌های خبری علیه ایران از سوی کشورهای غربی شکسته شود.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه استفاده از سوخت‌های فسیلی به‌تدریج کاهشی خواهد شد، گفت: این کاهش تقاضا در نفت زودتر اتفاق می‌افتد؛ اما تا سال ۲۰۵۰ میلادی گاز رو به رشد است؛ بنابراین کشورهایی که منابع دارند تلاش می‌کنند زودتر از این منابع استفاده کنند. این فرصت خوبی برای کشور است تا خود را معرفی کرده و ارتباط کارشناسی داشته باشد.

وی با اعلام اینکه در برنامه ششم در حوزه اکتشاف با ۵۰ درصد موفقیت انجام شد، افزود: نیاز است عقب‌افتادگی قبل را جبران کنیم و اهداف جدید ترسیم کنیم.

فکور با اشاره به اینکه مباحث علوم زمین در اکتشاف ۴ سال زمان می‌برد، ادامه داد: بعد از آن به سراغ لرزه‌نگاری و حفاری می‌رویم.

وی با تاکید بر اینکه مجموع فرآیند اکتشاف ۷ سال زمان می‌برد، گفت: یکی از اهداف ترسیم شده این است که این زمان را کاهش دهیم هدف در مرحله اول ۵ سال است. بر این اساس، بعضی‌ها نیاز به فناوری‌های جدید و برخی نیز اصلاح فرآیند می‌خواهد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: در بعد استفاده از تکنولوژی‌های روز فعالی را آغاز کردیم اولین کار این بود که گلوگاه‌های زمان بر اکتشافی را شناسایی کنیم. در این مرحله دستاوردهای خوبی داشتیم و در آینده نزدیک ۴ سال ابتدایی را به ۳ سال کاهش خواهیم داد.

وی تصریح کرد: کسب اطلاعات و مطالعات در اکتشاف زمان بر است و در اصلاح فرآیندها باید بهبود دهیم.

فکور با اشاره به اینکه در بحث دوم که لرزه‌نگاری و حفاری است که ۳.۵ سال زمان می‌برد، گفت: در حفاری که یک سال زمان می‌برد با برنامه انجام شده ۲ دکل در ۶ و ۷ ماه هر ۲ چاه حفاری را تکمیل کرد. البته در چاه‌های قبلی نمی‌توان این کار را کرد؛ زیرا ادبیات فنی چاه‌ها متفاوت است. همچنین فرآیندی در چاه‌های اکتشافی حذف نشده؛ بلکه فرآیند را تغییر دادیم.

افزایش ۲ برابری دکل‌های اکتشافی در کشور

وی ادامه داد: نباید در ناترازی انرژی در تولید به دنبال مقصر بگردیم؛ زیرا جبران این سطح بر عهده اکتشاف است.

فکور با بیان اینکه بر اساس طرح حفاری در برنامه ششم امسال باید ۴ دکل حفاری در اکتشاف داشته باشیم، تاکید کرد: با توجه به اهمیت اکتشاف برنامه ۸ دکل دیده شده و اکنون قرارداد ۸ دکل را بستیم و ۶ دکل فعال است و بیش از ۲ برابر در اکتشاف دکل داریم.

وی تصریح کرد: ۴ دکل دیگر نیز به ناوگان حفاری اضافه خواهد شد و ۱۲ دکل به طور هم‌زمان کار خواهند کرد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: در سال جاری تمام چاه‌های اکتشافی موفق بوده و همگی به نفت و گاز رسیده است. آمار امسال ۶ چاه اکتشافی بوده و یک چاه دیگر نیز تا بهار آینده به اتمام می‌رسد که گازی خواهد بود.

به گفته فکور، اولویت اکتشاف در دولت سیزدهم به ترتیب شامل ساختارهای مرزی، ساختارهای گازی و خلیج فارس خواهد بود.

وی بیان کرد: متراژ حفاری از آبان سال ۱۴۰۰ تا آبان سال ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه پیش از آن ۱۴ درصد، از نظر تعداد چاه‌ها ۱۰۰ درصد، در آزمایش چاه‌ها ۱۳۶ درصد و در تعداد دکل‌ها ۳۰ درصد افزایش به ثبت رسیده است.

فکور گفت: پروژه‌های لرزه‌نگاری در دولت سیزدهم در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه است. اکنون ۱۶ گروه عملیاتی در لرزه‌نگاری داریم در ۱۱ استان فعال هستند و در مجموع ۹۰ میلیون یورو و ۱۸۰۰ میلیارد تومان ارزش پروژه‌های ۲ بعدی و ۳ بعدی مدیرت اکتشاف است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *