حل مشکلات زیرساختی شهرک‌ها و نواحی صنعتی گلستان سالهاست که به آرزوی فعالان حوزه صنعت بدل شده و صنعت‌مردان امید دارند تا در سفر دولت به استان بخشی از دغدغه های و چالش های دیرین آنها برطرف و فرصت دوباره برای تولید و ایجاد اشتغال مطلوبتر در صنعت فراهم شود.

به گزارش ایرنا، هر چند گلستان در زمره استان های کشاورزی کشور محسوب می شود و جایگاه چندانی در حوزه صنعتی کشور ندارد اما برخی مباحث در حوزه کشاورزی مانند تغییرات اقلیمی و خشکسالی و به صرفه نبودن زراعت و کشت و کار در گلستان تعداد فعالان این بخش در گلستان را کاهش داده است و ضروری است تا محورهای اقتصادی دیگری همچون صنعت و گردشگری مورد توجه بیشتر مسوولان قرار بگیرد.

به اعتقاد کارشناسان صنایع می توانند به عنوان موتورهای مولد اقتصاد، در سامان دهی و جهت دهی نیروی کار فعال جامعه نقش کلیدی بازی کنند و زمینه ساز توسعه صنعتی کشور از جمله استان گلستان شوند.

شناسایی چالش ها و مشکلات فراروی این بخش به گفته کارشناسان یکی از موضوعاتی می تواند باشد تا در سفر رییس جمهور و هیات دولت به این استان مورد توجه قرار بگیرد.

براساس آمار منتشره توسط دستگاه های مرتبط با حوزه صنعت گلستان، اکنون ۹۷ درصد از واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره برداری در این استان، جزو صنایع کوچک به شمار می رود.

اهالی صنعت به ویژه فعالان صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی استان چشم امید به سفر رییس جمهور دارند تا برخی از مشکلات دیرین آنها همچون، کمبودهای زیر ساختی در تامین برق و آب منطقه اقتصادی اترک، کمبود زمین در شهرک ها و نواحی صنعتی، حل معضل واحدها تحت تملک بانکها، ساخت روگذر در مسیر ریلی گرگان -اینچه برون در تقاطع منطقه اقتصادی اترک برطرف شود.

لزوم توجه ویژه به شهرک صنعتی اترک

در همین پیوند، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گلستان گفت: استان گلستان ۱۳ شهرک صنعتی و ۱۱ ناحیه صنعتی دارد که مساحت مجموع آن ۲۱۰۵ هکتار است و تاکنون برای هزار و ۲۵۸ طرح، زمین به سرمایه گذاران طرف قرارداد واگذار شده که ۸۲۲ مورد آن با ۱۳ هزار و ۲۰۰ فرصت شغلی به بهره برداری رسیده اند.

رضا شهمرادی افزود: از طرح های بهره برداری شده، ۶۱۲ واحد با سرمایه گذاری ۱۴ هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال و با ایجاد فرصت شغلی برای ۹ هزار و ۳۱۴ نفر، فعال بوده و ۲۱۰ واحد با سرمایه گذاری ۲ هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال و با اشتغال سه هزار و ۸۱۲ نفر به دلایلی از جمله نبود نقدینگی، نبود بازار فروش ، کمبود مواد اولیه، فرسودگی ماشین آلات‌ و اختلاف شرکا راکد هستند.

وی تصریح کرد : در بین شهرک ها و نواحی صنعتی تحت مدیریت، شهرک صنعتی اترک به سبب واقع شدن در منطقه آزاد تجاری اینچه برون از شرایط ویژه ای برخوردار است که حل دغدغه ها و چالش های فراروی این منطقه به عنوان یکی از مطالبات مدنظر در سفر رییس جمهور به استان پیگیری خواهد شد.

حل مشکلات شهرک‌های صنعتی ضرورتی برای رونق اقتصادی گلستان

امیدواری به حل مشکلات

شهمرادی ادامه داد :‌ تامین برق و آب و تکمیل روگذر راه آهن از جمله موضوعاتی است که برای شهرک صنعتی اترک نیازمند توجه ویژه است و با توجه به تاکید رییس جمهور و نگاه ویژه ایشان به حل مشکلات بخش تولید امیدواریم این مشکلات برطرف شود.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی اضافه کرد: احداث خط انتقال برق از نیروگاه برق علی آباد کتول به منطقه اترک و ایجاد پست ۲۳۰ کیلو وات مشکل برق این منطقه را برطرف می کند و بر اساس اظهارات مدیران شرکت برق منطقه ای گلستان و مازندران پیگیریهای لازم برای تامین اعتبار این پروژه انجام شده است.

شهمرادی بیان کرد: در زمان حاضر ۲ مگاوات برق در شهرک اترک در دسترس بوده و یک نیروگاه مقیاس کوچک با قدرت تولید هفت مگاوات توسط بخش خصوصی در دست ساخت است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی همچنین خاطرنشان کرد :‌ با وجود آنکه ۲ چاه آب با ظرفیت هفت لیتر بر ثانیه در شهرک صنعتی در حال بهره برداری است اما برای اجرای طرحهای صنعتی بزرگ در این شهرک نیازمند تامین آب از منابع دیگر از جمله سدهای موجود در استان و یا شیرین سازی آب دریا هستیم.

به گفته وی پل روگذر مسیر ریلی گرگان – اینچه برون در مسیر ورودی به شهرک اترک یکی از دغدغه ها صنعتگران و متقاضیان زمین در اترک است که در تلاش هستیم تا هر چه سریعتر برطرف شود.

وی اظهارداشت : احداث این پل روگذر از بدو احداث راه آهن بر عهده وزارت راه و شهرسازی بوده که متاسفانه تاکنون محقق نشده و انتظار است در سفر رییس جمهور این موضوع تعیین تکلیف و به مرحله اجرا برسد.

شهمرادی ادامه داد از ۱۳ شهرک صنعتی ۶ شهرک و از ۱۰ ناحیه صنعتی پنج ناحیه دارای تصفیه خانه فاضلاب هستند و توان تصفیه ۵۷۰۰ متر مکعب پساب را دارند ، در برخی از شهرکها نیازمند احداث تصفیه خانه های جدید هستیم که در صورت تامین منابع عملیات اجرایی آنها انجام خواهد شد.

نیازمند واگذاری اراضی جدید هستیم

وی ادامه داد: در زمان حاضر به جز شهر ک صنعتی مراوه تپه و اترک ظرفیت سایر شهرک ها و ظرفیت های صنعتی در حال تکمیل شدن است و برای احداث و یا توسعه شهرک ها نیازمند واگذاری اراضی جدید هستیم، مساعدت دستگاههای زیربط در واگذاری این زمین ها می تواند دغدغه تامین زمین مناسب برای صنعتگران استان و سرمایه گذاران را کاهش دهد.

وی افزود: یکی از خواسته های ما و دیگر مسوولان دستگاه های اقتصادی استان تکلیف واحدهای تملک شده توسط بانک های عامل است چراکه معتقدیم تعطیلی چندین ساله سرمایه گذاری ۳۱ واحد تولیدی آماده فعالیت، خسارت سنگین به رونق اقتصادی استان و حتی کشور وارد کرده است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گلستان در این ارتباط گفت ۳۱ واحد تولیدی واقع در شهرک ها و نواحی صنعتی با ظرفیت ایجاد ۶۰۰ فرصت شغلی در تملک بانک های استان قرار دارد که امسال برنامه ریزی شرکت، بازگشت این واحدها با همکاری دستگاه های مرتبط است.

وی با اشاره به بلاتکیفی این واحدها و تاثیرگذاری آنها در رونق اقتصادی استان و حتی کشور، گفت: با پیشنهاد این شرکت یکی از نشست های اقتصاد مقاومتی استان به موضوع تسریع در رفع مشکل این تعداد واحد تملک شده توسط بانک های استان اختصاص داده شد و مصوبه ای هم در این زمینه برای حل آن گذرانده شد و برای اجرایی شدن مصوبه به همراهی بیشتر بانکها و مدیران ارشد قوه مجریه نیاز داریم.

توسعه شهرکهای صنعتی ضروری است

علی موسوی یکی از مدیران واحدهای صنعتی در شهرک صنعتی حیدرآباد گرگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در بخش تامین زیر ساخت مانند برق و گاز و آب در این شهرک مشکلی خاصی وجود ندارد هر چند در تابستان و در اوج مصرف مشکل قطع برق دغدغه های را ایجاد می کند.

موسوی گفت : برای توسعه صنعت و حمایت از صنعتگران ، توسعه شهرک های صنعتی و نواحی صنعتی امری مطلوبی است اما باید هم زمان با توسعه این نواحی قوانین حوزه تولید را هم اصلاح کرد.

وی افزود:‌ برای تحقق شعار حمایت از صنعت باید به دولت زمان داد انتظار معجزه در مدت زمان کوتاه نداریم.

موسوی ادامه داد: رفع کاغذ بازی های اداری، کاهش هزینه های حمل و نقل ، رفع مشکلات ارزی از جمله مواردی است که موجب توسعه صنعت می شود.

این مدیر واحدهای صنعتی و تولید کننده سوله های ساختمانی در گلستان افزود:‌ رفع موانع در ارایه تسهیلات بانکی به مراکز صنعتی یکی از اصلی ترین مطالبات صنعتگران است ، موضوعی که اکنون به مشکل بزرگ تولیدکنندگان بدل شده است.

حل مشکلات شهرک‌های صنعتی ضرورتی برای رونق اقتصادی گلستان

مدیر کارخانه گلستانیت که در شهرک صنعتی بندرترکمن(پنج پیکر) به خبرنگار ایرنا گفت : از جمله مهمترین دغدغه های متقاضیان حوزه صنعت تامین زمین در شهرک های صنعتی است.

غفار قزل بیان کرد: بجای آنکه دولت زمین رایگان به صنعتگران بدهد در واگذاری زمین سختگیری های زیادی می کند.

به گفته وی شرکت شهرک های صنعتی زمین رایگان از دولت می گیرد و آنرا به متقاضیان می فروشد در حالیکه خدمات زیادی ارایه نمی دهد.

وی ادامه داد : شرکت شهرک های صنعتی در ابتدا ۶۰ درصد از پول زمین را مطالبه کرده و بقیه طبق اقساط باید واریز شود در حالیکه می توان با اصلاح قوانین و دستورالعمل ها این موضوع را راحت تر کنیم.

نهادها چوب لای چرخ تولید نگذارند

قزل یادآور شد : باید نهادها و دستگاه‌ها مشکل صنعتگران را درک کنند و چوب لای طرح تولید نگذارند، دستگاه‌های مختلف باید از واحدهای تولیدی حمایت کنند، نباید آب کارخانه ای قطع شود و باید به آنها خدمات ارائه کنند.

وی تصریح کرد :‌ یکی از مشکلات این شهرک مسأله زیرساخت ها و آب است برای ایجاد هر شهرک صنعتی باید زیرساخت‌ها از جمله چاه آب را فراهم کرد که ۲ سال است که پیگیر این مساله شده و هم اکنون به مناقصه رفته است و پس از انتخاب پیمانکار عملیات حفر آن آغاز شود.

هم مرز بودن گلستان با ترکمنستان و فراهم بودن زمینه ارتباط با کشورهای آسیای میانه از طریق زمینی و ریلی، افزون بر ۱۰۰ کیلومتر ساحل خزر و خلیج گرگان و نزدیک بودن به بنادر امیرآباد بهشهر و نوشهر مازندران، فعالیت گمرک مرزی اینچه‌برون و فعالیت فرودگاه بین المللی گرگان و کلاله از جمله ظرفیت های زیرساختی این استان است اما با همه این جاذبه برای سرمایه گذاری، گلستان در حوزه صنعت رتبه ۲۵، در حوزه معدن رتبه ۲۳ و در بخش تجارت در رتبه بیست و یکم کشور قرار دارد.

همچنین گلستان از لحاظ پروانه بهره برداری واحدهای صنعتی موجود، جذب سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در میان استان های کشور به ترتیب در رده های بیست و یک، بیست و سه و بیست و دوم قرار دارد.

استان گلستان با یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت در شمال کشور قرار دارد و اقتصاد اصلی آن بر پایه کشاورزی بوده و سرمایه گذاری حوزه های خدمات و صنعت در رتبه های بعدی قرار دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *