اسپرسو بورسان ساعت ۸ صبح هر روز خلاصه‌ای از مهمترین اخباری که پیش از شروع معاملات بازارها لازم است بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

بورس روز چهارشنبه متعادل و منفی بود. به طوری که شاخص کل افت ۷۱۷ واحدی (معادل ۰.۰۶ درصد) را تجربه کرد. شاخص هم‌وزن اما با رشد ۰.۰۹ درصدی همراه شد.

ارزش معاملات خرد به ۳،۶۰۱ میلیارد تومان رسید. در بین صنایع فلزات اساسی، خودرو و قطعات و بانک و در بین نمادها شپنا، خگستر و خکاوه بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

حدود ۴۵۸ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی در بازار اتفاق افتاد. بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای وبملت و وساپا بود. حقوقی‌ها هم بیشترین خالص خرید را در نمادهای شپنا و خگستر داشتند.

صندوق توسعه ملی از واریز ۱۰۰۰ میلیارد دیگر به صندوق تثبیت بازار سرمایه خبر داده است که مجموع این پرداخت را به ۵۰۰۰ میلیارد تومان می‌رساند.

بر اساس آمار بانک مرکزی میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در سه ماه ابتدایی سال با جهش بیش از ۱۲ درصدی همراه بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی: بانک های خصوصی و دولتی باید افزایش سرمایه داشته باشد.

وزارت صمت: چهارشنبه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن سیمان در بورس کالا عرضه شد و قیمت هر تن سیمان فله امروز از ۸۰۷ هزار تومان به ۵۹۵ هزار تومان رسید.

بانک مرکزی: با الزام بانک‌ها به رعایت حد ۲ درصدی ماهانه در رشد ترازنامه زمینه برای توقف رشد شتابان خلق نقدینگی از سوی بانک‌ها فراهم شده است.

شرکت آب منطقه‌ای تهران، از کاهش ۱۸ درصدی حجم آب مخازن سدهای استان تهران نسبت به روز مشابه سال آبی گذشته خبر داد.

شرکت بریتیش پترولیوم از توقف روند نزولی تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۱ پس از ۳ سال و با وجود تداوم تحریم‌ها خبر داد و اعلام کرد تولید نفت خام و میعانات گازی ایران در سال ۲۰۲۱ با رشد ۱۶.۱ درصدی به ۳.۱۷ میلیون بشکه در روز رسید.

گزارش ماهانه ۱۱ بانک بورسی نشان می‌دهد رشد مانده تسهیلات اعطایی در بهار امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت قابل توجهی داشته است.

وزیر بهداشت: براساس توافقی انجام شده هیچ تغییری در وضعیت قیمت دارو‌هایی سرطانی که از خارج وارد می‌شد به لحاظ ارز ترجیحی اتفاق نمی‌افتد و قیمت‌ها تغییری نمی‌کند.

وزارت صمت از احتمال برگزاری مرحله دوم قرعه کشی خودرو در سامانه یکپارچه در پایان تیرماه خبر داد.

رئیس سازمان خصوصی سازی: استقلال و پرسپولیس باید متن قراردادهای خود را افشا کنند.

بر اساس گزارش اتاق بازرگانی استانبول، در ماه گذشته میلادی، تورم ماهانه از ۴ درصد عبور کرد و تورم سالانه نیز به ۹۴.۲ درصد رسید که بالاترین نرخ تورم طی ۲۴ سال گذشته است.

پس از پایان بدون نتیجه مذاکرات قطر، قیمت دلار طبق اعلام کانال‌های غیررسمی با رشدی نزدیک به هزار تومانی به حدود ۳۲۱۰۰ تومان رسید.

بلومبرگ به نقل از منابع دیپلماتیک: مذاکرات ممکن است پس از سفر بایدن، رئیس جمهور آمریکا به منطقه و در اواخر ماه جاری در دوحه از سرگرفته شود.

یک مقام آمریکایی در وزارت امورخارجه این کشور در گفت‌وگو با رویترز گفته در ساعات پایانی مذاکرات دوحه اتحادیه اروپا برای شکستن بن‌بست پیشنهاد تغییراتی در متن پیشنویس توافق را داد که آمریکا این تغییر را پذیرفت ولی ایران آن را نپذیرفت و جوابی به آن نداد.

امیرعبداللهیان: ارزیابی ما از مرحله اخیر مذاکرات در دوحه مثبت است.

الجزیره به نقل از یک مقام ایرانی: تهران میز مذاکره را ترک نکرده و نخواهد کرد./ ما آماده هستیم ظرف چند روز به یک توافق قوی و قابل قبول دست یابیم ولی این مستلزم اتخاذ یک تصمیم روشن و واضح از جانب آمریکاست.

امیرعبداللهیان: دکتر باقری با جدیت و در هماهنگی کامل با اینجانب به مذاکرات منطقی، مستدل و فعال برای لغو‌ تحریم‌ها ادامه می‌دهد./ ما با قدرت و منطق به تلاش‌ها ادامه می‌دهیم. واقع‌بینی آمریکا و اخذ تضمین پایدار در نفع کامل اقتصادی ایران از توافق، می‌تواند نتیجه مذاکرات را ثمربخش کند.

تخت‌روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل: ‏به دنبال انجام مذاکرات دوحه، مرحله بعدی مذاکرات را با اتحادیه اروپا هماهنگ خواهیم کرد. تیم ما آماده تعامل سازنده برای دستیابی به یک توافق است. چنانچه آمریکا واقع بینانه عمل کند و عزم جدی برای اجرای تعهدات خود داشته باشد، توافق دور از دسترس نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه: طبق روال همیشه باقری و مورا در تماس خواهند بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: هیچ پیشرفتی در مذاکرات غیرمستقیم با ایران بدست نیامد.

مرندی، مشاور پیشین تیم مذاکره‌کننده: مذاکرات دوحه شکست نخورده و ادامه دارد.

یکی از دیپلمات‌های ارشد آمریکایی در گفت‌وگو با لورا لوزن، خبرنگار آمریکایی درباره ‎مذاکرات دوحه مدعی شد که اصلا معلوم نبود ایرانی‌ها برای چه پای میز مذاکره آمده بودند.

رئیسی: اتهام زنی غرب علیه ایران همزمان با مذاکرات، بیانگر عدم پایبندی به مذاکره جدی است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل در نشست دوره‌ای شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام ادعا کرد: ایران در قطر خواسته‌های فرابرجامی مطرح کرد / تهران فوریتی برای توافق نشان نداده است.

وال استریت ژورنال: شماری از مقام‌های اتحادیه اروپا به ما گفته‌اند به تلاش خود برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا ادامه می‌دهند.

نماینده بریتانیا در شورای امنیت: ایران خواسته‌هایی فراتر از برجام مطرح می‌کند.

ادعای تروئیکای اروپایی در نشست شورای امنیت: ایران در مذاکرات قطر فرصت را غنیمت نشمرد.

بایدن اعلام کرد در سفر ماه آینده از همه کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس درخواست افزایش تولید نفت را خواهد داشت.

امیرعبداللهیان فردا به سوریه می‌رود.

روسیا الیوم: نشست آتی تهران و ریاض در سطح دیپلماتیک است.

تورم سالانه در ترکیه به ۹۵ درصد رسید.

فنلاند و سوئد سه‌شنبه رسما به ناتو ملحق می‌شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *