یک مقام مسئول در وزارت صمت از رتبه‌بندی۱۲هزار بازرگان فعال در سامانه رتبه‌بندی کارتهای بازرگانی خبر داد و گفت:بهره برداری کامل از سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری،معطل اتاق است.

بهنام امیری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به همکاری ضعیف اتاق بازرگانی با سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری گفت: بهره‌برداری کامل از این سامانه مشروط به همکاری اتاق بازرگانی است چرا که دریافت اطلاعات مربوط به درخواست‌های صدور و تمدید کارت بازرگانی نیازمند همکاری اتاق بازرگانی می‌باشد.

معاون مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به اینکه طبق مصوبه دولت، مبنای تخصیص ارز به واردکنندگان، سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری است، گفت: عملیاتی شدن سامانه در بخش اعتبارسنجی مشروط به همکاری اتاق بازرگانی است چرا که دریافت اطلاعات درخواست‌های صدور و تمدید کارت بازرگانی نیازمند همکاری اتاق بازرگانی می‌باشد، ضمن اینکه در بخش رتبه‌بندی نیز برخی شاخص‌های ارزیابی بازرگانان نیازمند استعلام از اتاق بازرگانی است.

وی افزود: اتاق بازرگانی در بخش صدور کارت‌های بازرگانی با ما همکاری نمی‌کند، البته شاید بهتر است به جای عدم همکاری بگویم که ما با اتاق در حال طی مراحل جلسات کارشناسی این موضوع هستیم ولی این همکاری بسیار کند پیش می‌رود. ما کارهایمان را در این خصوص انجام دادیم و منتظر هستیم این ارتباط از سوی اتاق بازرگانی هم ایجاد شود.

معاون مرکز توسعه تجارت الکترونیکی توضیح داد: فرآیند اخذ کارت بازرگانی طبق ماده ۳ قانون مقررات صادرات و واردات دو مرحله دارد، در مرحله اول متقاضی به اتاق بازرگانی مراجعه و مراحل تشکیل پرونده را طی می‌کند، پس از بررسی اتاق بازرگانی، مراحل تایید آن در وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز می‌شود که کاملاً سیستمی بوده و نیازی به مراجعه متقاضی ندارد.

امیری اضافه کرد: درخواست مرکز توسعه تجارت آن بود که مرحله دوم در سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری انجام شود تا وزارت صمت با “سامانه جامع تجارت” بتواند، اطلاعات را دقیق‌تر و با روندی سریعتر به صورت سیستمی دریافت و آنالیز کند و کارشناسان این وزارتخانه مجبور نباشند از سامانه خود که به طور روزمره در آن کار می کنند، خارج شوند و برای بررسی درخواست‌های متقاضیان کارت‌های بارزگانی وارد سامانه اتاق بازرگانی شوند.

وی در ادامه گفت: آنچه تا به این جا گفته شد در مورد بخش اعتبارسنجی سامانه بود و در حوزه رتبه‌بندی کارت‌های بارزگانی موضوع متفاوت است. در حوزه رتبه‌بندی شاخص‌های مختلفی از جمله مسئولیت‌پذیری، مالی و کسب‌وکار در نظر گرفته شده است. در مورد شاخص کسب و کار، اتاق بازرگانی هم در بخشی از داده‌های خود، اطلاعات این شاخص را دارد و ما درخواست کردیم که اطلاعات کسب و کار بازرگانان را در اختیار سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی قرار دهند و ما نیز اطلاعات سایر شاخص‌ها را در اختیار اتاق بگذاریم تا این همکاری باعث ارتقای هر دو سیستم شود.

معاون مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پایان بیان کرد: رتبه بندی ۲۱ هزار بازرگان فعال امسال به انجام رسیده است که اتاق طی چند سال، تعداد بسیار کمی از این بازرگانان را رتبه‌بندی کرده بود اما به هر حال همین تعداد کم هم می تواند در این رابطه کمک بسیار خوبی باشد، ضمن اینکه رتبه‌بندی ما با اتاق متفاوت است ولی در عین همه تفاوت‌ها در برخی بخش‌ها می توانیم با هم تبادل اطلاعات داشته و یکدیگر را کامل کنیم.

به گزارش مهر، سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری موضوع بند (ت) ماده ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که وزارت صنعت موظف شده است با همکاری اتاق‌های بازرگانی و تعاون صدور، تمدید و ابطال کارت‌های بازرگانی را با هدف پیشگیری از بروز تخلفات و قاچاق کالا و ارز ساماندهی کند.

 

منبع: خبرگزاری مهر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *